Oulun kes­kus­taan avataan Suomen en­sim­mäi­nen lasten suun­nit­te­le­ma pa­ko­pe­li

Rajakylän koulun teknologialuokkien oppilaat ovat syksyn ajan kehitelleet lapsiperheille suunnattua pakopeliä. Kuvassa Arttu Korkeamäki, Elli Paavola, Mikko Mankinen ja Sohvi Kankainen.
Rajakylän koulun teknologialuokkien oppilaat ovat syksyn ajan kehitelleet lapsiperheille suunnattua pakopeliä. Kuvassa Arttu Korkeamäki, Elli Paavola, Mikko Mankinen ja Sohvi Kankainen.
Kuva: Susanna Eksymä

Rajakylän koulun teknologialuokkien oppilaat saivat syyslukukauden käynnistyttyä mielenkiintoisen ja koulumaailmassa uudenlaisen haasteen: pakopelin suunnittelemisen ja toteutuksen.

Alunperin pakopelin piti rakentua Rajakylän koululle koulun oppilaiden iloksi, mutta yritysyhteistyön sujuessa saumattomasti oululaisen pakopeliyrittäjän kanssa lasten suunnittelema pakopeli päätettiin toteuttaa Oulun keskustaan osaksi Escape Rooms Oulu -konseptia.

Rajakylän koulun pieneen ryhmätyöskentelytilaan rakennettu demohuone siirretään Torikadulle kuluvalla viikolla ja avataan marraskuun aikana.

Peli on pelattavissa vähintään vuoden ajan.

"Hauskaa, jännää ja opettavaista"

Projektin alkajaisiksi oppilaat jaettiin ryhmiin, joista yksi vastasi pelin lavastuksesta, yksi kehyskertomuksesta ja prosessin raportoinnista, yksi pulmien kehittelystä ja yksi markkinoinnista.

Neljäsluokkalaiset Arttu Korkeamäki ja Sohvi Kankainen kuuluivat lavastustiimiin.

– Meidän hommiin on kuulunut kalusteiden ja rekvisiitan hankkimista, huoneen sisustamista ja monenlaista askartelua. Vaikeuksiakin kohdattiin, koska kaikki kalusteet ja materiaalit piti löytää meidän koululta, mutta käytimme mielikuvitusta ja olemme lopputulokseen tyytyväisiä, Korkeamäki ­selostaa.

– Me lavastajat päästiin myös testaamaan pelin pulmia. Tää on ollut tosi hauskaa, jännää ja opettavaista, Kankainen jatkaa.

Kuudesluokkalainen Elli Paavola puolestaan kuului tiimiin, joka loi pakopelin kehystarinan.

– Pelin nimi on Kirottu ­koulu.

– Tarina menee niin, että kummallisena pidetty opettaja kiroaa koulun paljastuttuaan velhoksi. Pakopelin pelaajat ovat koulun vankeja ja heillä on tunti aikaa selvittää tiensä ulos luokasta, jossa on hujan hajan opettajavelholle kuuluvia tavaroita, Paavola selittää.

Kuudesluokkalainen Mikko Mankinen oli kehittelemässä pelin pulmia sekä osallistui myös markkinointitiimin vastuulla olleen videon tekoon.

– Pulmaketjuja huoneessa on kaikkiaan viisi. Ulospääsy ei ole helppo homma, mutta ei mitenkään mahdotonkaan, Mankinen arvioi.

Lopputulos löi ällikällä

Jos lapset ovat olleet projektista innoissaan, niin ovat olleet opettajatkin.

– Tuntuu jopa vähän haikealta, että projekti on ohi, teknologialuokkien opettajat Essi Vuopala ja Arto Hietapelto kommentoivat.

Vaikka opettajakaksikolla oli täysi luotto oppilaisiinsa, löi lopputulos ällikällä.

– Lasten mielikuvitus on pohjaton. Heiltä tuli sellaisia ideoita, mitä ei itsellemme olisi tullut mieleenkään. Ehkäpä juuri tästä syystä peli saattaa olla aikuisille jopa haastavampi kuin lapsille, opettajat sanovat.

Escape Rooms Oulun yrittäjä Pekka Selin on yhtälailla lopputuloksesta mielissään.

– Projekti on ollut äärimmäisen mielenkiintoinen. Lapset katsovat ja havainnoivat maailmaa paljon laajemmin kuin me aikuiset. On ollut huikeaa huomata kuinka toteuttamiskelpoisia lasten ideat ovat olleet sellaisenaan. Lopputulos on erittäin mielenkiintoinen ja ­yllätyksellinen.

Selin uskoo ja toivoo, että kouluyhteistyö tulee saamaan tulevaisuudessa ­jatkoa.

Neljä projektia

Rajakylän koulun teknologialuokat toteuttavat vuoden aikana neljä projektia, joissa tutustutaan peleihin ja ohjelmointiin, yrittäjyyteen ja tuotesuunnitteluun, robotiikkaan ja automaatioon sekä arjen teknologiaan.

– Pakopeliprojekti liittyi pelit ja ohjelmointi -oppimiskokonaisuuteen. Teknologiaa sanan varsinaisessa merkityksessä sisältyi tähän vähän, mutta pelillistä ja ohjelmointiajattelua, ongelmanratkaisua ja tiimitaitoja senkin edestä. Nämä liittyvät teknologiaan aivan olennaisella tavalla, Arto Hietapelto sanoo.