Ou­lu­lais­yrit­tä­jä ra­vis­te­lee ur­hei­lun spon­so­roin­ti­mal­lia – "Fu­tis­seu­ra on ole­mas­sa yh­tei­söä varten"

"Perinteisessä sponsorimallissa yritys maksaa jalkapalloseuralle rahaa ja saa vaihdossa kentänlaitamainoksen. Me pohdimme, mitä muuta seura voisi antaa sponsoreilleen ja laajemmassa kuviossa koko yhteisölle", sanoo Mikko Perälä.

JS Herculesin puuhamiehet, yrittäjät Timo (vas.) ja Mikko Perälä kaavailevat urheiluseurojen sponsorointimallin mullistamista. Some-vastaava Tuukka Hyttinen (vas.) sekä Timo ja Mikko Perälä. - Uskon futiksen voimaan, sanoo Mikko Perälä.
JS Herculesin puuhamiehet, yrittäjät Timo (vas.) ja Mikko Perälä kaavailevat urheiluseurojen sponsorointimallin mullistamista.
JS Herculesin puuhamiehet, yrittäjät Timo (vas.) ja Mikko Perälä kaavailevat urheiluseurojen sponsorointimallin mullistamista.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

– Uskon futiksen voimaan bisneksentekijänä, sanoo oululainen yrittäjä Mikko Perälä.

Perälä uskoo jalkapalloon muutenkin. Topspot-kykyjenetsintäfirman toimitusjohtajana Perälä sai nigerialaisen Daniel Amokachin valmentamaan Ouluun JS Herculesia, Suomen kolmannen sarjatason joukkuetta. 

Entisen huippufutaaja Amokachin saapuminen Ouluun ja hänen vaiheistaan kuvattava mobiilisarja on tuonut jo hurjasti julkisuutta pienelle oululaisjoukkueelle: Amokachin Oulun-seikkailuista on ollut juttua FIFA.comissa, Forbesissa, AFP-uutistoimiston julkaisuissa, UEFA:n Champions League Weekly -ohjelmassa ja niin edelleen.

Ei siis ihme, että Perälä ryhtyy juuri nyt uudistamaan jalkapalloseurojen sponsorimallia.

Perälä on jalkapallopiirien lisäksi tunnettu hahmo Oulun startup-piireissä. Perälä on Socializing Friday -verkostoitumistapahtumien ja Njetworking-työtilakonseptin takana. Perälän ideana on saattaa tekijät, asiakkaat ja rahoittajat yhteen jonkin teeman ympärille: Socializing Fridayn vapaamuotoisen jutustelun seurauksena perjantaidrinkki on muuttunut usein konkreettiseksi kaupanteoksi. Sama voisi onnistua jalkapallon ympärillä, Perälä sanoo.

– Perinteisessä sponsorimallissa yritys maksaa jalkapalloseuralle rahaa ja saa vaihdossa kentänlaitamainoksen. Me pohdimme, mitä muuta seura voisi antaa sponsoreilleen ja laajemmassa kuviossa koko yhteisölle. Silloin sponsorikaan ei sijoittaisi yksittäiseen futisseuraan vaan laajemmin Oulun alueen elinkeinoelämään, Perälä sanoo.

Perälän ja veljensä Timon hahmottelemassa kuviossa olisi kolme osapuolta: startup-yritys, "koutsi" eli sijoittaja tai isompi toimija, vaikkapa pankki, joka etsii uusia innovaatioita tai vaikkapa alihankintaa sekä "huoltaja" eli palveluntarjoaja. Näitä ovat esimerkiksi softakehittäjät, ohjelmistotestaajat, lakiasiaintoimistot, tilitoimistot, henkilörekrytoijat ja niin edelleen.

Espanjalaiset tutustuvat toimintaan

JS Herculesin puuhamiehinä Perälät haluavat sitoa kuvion jalkapallo-ottelun ympärille. Matsi olisi siten verkostoitumis- ja pitchaamistapahtuma. Ennen ottelua osapuolet tapaisivat ja ilta jatkuisi ottelusta vielä jälkipeleihin. Tähän mennessä idea kuulostaa tutulta networking-meinigiltä.

Mutta miksi juuri jalkapallo, eikö tähän riittäisi pari cocktailia jossain keskustan ravintolassa?

– Jalkapallo on valtava laji maailmanlaajuisesti, mikä ei Suomessa vieläkään tunnu eikä näy. Jalkapallon verkostot ulottuvat läpi maailman ja se on eräänlainen yhteinen kieli. Paikallinen ekosysteemi saadaan jalkapallon kautta sidottua kansainväliseen systeemiin, Mikko Perälä perustelee.

Verkostoitumistapahtumia järjestetään kevään ja syksyn välisenä aikana viisi, joihin startupien ainoa panos on sitoutua tulemaan paikalle. Ohjelmaan liittyvät koutsit ja huoltajat puolestaan maksavat oman liikevaihtonsa perusteella määrittyvän summan, joilla katetaan tapahtumien kustannukset sekä seuran toimintaa.

Konsepti on herättänyt jo kansainvälistä kiinnostusta ja JS Herculesin kotipeliin 10. toukokuuta on tulossa vieraita Espanjasta.

– Murciasta on tulossa Ouluun sikäläisen kaupunginhallinnon ja yliopiston, liike-elämän sekä jalkapallomaailman edustajia. JS Herculesin konsepti voidaan toteuttaa Murciassa ja sitten systeemissä on jo kaksi "hubia", Oulu ja Murcia. Siten oululaisilla yrityksillä ja sijoittajilla olisi jo valmis kanava Espanjaan ja toisin päin, Perälä sanoo.

Arvot toiminnan ytimessä

Perälän veljeksille yhteisöllisyys on tärkeä asia. Seura on olemassa yhteisöä varten, sanoo Mikko Perälä. Timo Perälä puolestaan hahmottelee, miten jalkapalloseura voisi toimia testialustana ja case study -ympäristönä terveysteknologian, erilaisten urheiluun tai hyvinvointiin liittyvien kännykkäsovellusten kehittäjille tai älyvaatteiden suunnittelijoille. Urheiluseuroissa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.

Some-vastaava Tuukka Hyttinen (vas.) sekä Timo ja Mikko Perälä. - Uskon futiksen voimaan, sanoo Mikko Perälä.
Some-vastaava Tuukka Hyttinen (vas.) sekä Timo ja Mikko Perälä. - Uskon futiksen voimaan, sanoo Mikko Perälä.

Lisäksi veljekset puhuvat jalkapalloseuran arvoista, jotka ovat toiminnan ytimessä.

– Liikunnallisuuden edistäminen on yksi arvomme, mitä seuramme edistää. Järjestämme pyörällä peliin -tyylisiä kampanjoita, joissa rohkaisemme harrastamaan arkiliikuntaa monipuolisesti. Varsinaisen lajitreenin lisäksi harkkamatkat voi vaikka fillaroida, Timo Perälä sanoo.

– Muita arvojamme ovat kansainvälisyys, suvaitsevaisuus, erilaisuuden hyväksyminen. Tuemme yhteistyössä ODL:n kanssa vähävaraisten perheiden lasten harrastusmahdollisuuksia. Lisäksi pyrimme kotouttamaan alaikäisenä ja ilman perhettä saapuneita turvapaikanhakijoita jalkapallon kautta. Heillä on oma joukkueensa ja he myös ovat osa Herculesin toimintaa, pyrimme sillä tavalla saamaan heidät mukaan yhteisöön, Mikko Perälä kuvailee.

Mikko Perälän mukaan nyt kehitetään nimenomaan monistettavaa konseptia. Sama konsepti voidaan viedä paikkoihin, joissa on vaikkapa huippuyliopisto ja jalkapalloilua. Perälä on kaavaillut jo ohjelman viemistä seuraavassa vaiheessa Luulajaan ja Tromssaan.

– Kuka tahansa voi ottaa tämän avoimen konseptin käyttöönsä. Aina, kun joku ottaa tämän käyttöön, se hyödyttää kaikkia. Hyvä kiertää, Perälä sanoo.