Ou­lu­lai­sis­sa ra­vin­to­lois­sa tehdään mitä voidaan – toi­min­ta yri­te­tään pitää hen­gis­sä: "Saa­daan säi­ly­tet­tyä työ­paik­ko­ja"

Noutomyynti ja verkkokauppa ovat nopeita ratkaisuja tilanteeseen.

Valmiiden ruoka-annosten myynti asiakkaille on monien ruokaravintoloiden keino yrittää selviytyä kriisitilanteesta.
Valmiiden ruoka-annosten myynti asiakkaille on monien ruokaravintoloiden keino yrittää selviytyä kriisitilanteesta.
Kuva: Pekka Peura

Noutomyynti ja verkkokauppa ovat nopeita ratkaisuja tilanteeseen.

Ravintola Rauhalan, Tuban ja Voimala 1889:n muodostaman kokonaisuuden eli Ravintolakorttelin kehitysjohtaja ja osaomistaja Anne Mikkola kertoo, että heillä todettiin pari viikkoa sitten, että koronaepidemian tuomaan tilanteeseen on reagoitava ja ryhdyttiin myös toimiin. Ravintoloiden yhteinen uusi verkkokauppa hankittiin nopeasti käyttöön, jotta sen kautta voidaan asiakkaille tarjota ja myydä ruoka-annoksia. Verkkokauppa avattiin viime torstaina.

Ruokaa toimitetaan edelleen esimerkiksi myös sopimusasiakkaina oleville yrityksille.

Esimerkiksi Rauhalassa tarjottiin tiistaina viimeinen normaali lounas ja ravintola sulki ovensa asiakkailta jo tiistaina.

Mikkolan mukaan äkkiä käyttöön otettua verkkokauppaa on hieman tarvinnut säätää, mutta sen suosio on hänen mukaansa heti aluksi ollut asiakkaiden keskuudessa hyvä. Se kanava hänen mukaansa toimii hyvin.

Esimerkiksi Tuban lounasmyynti on hänen mukaansa ollut verkon kautta yhtä hyvä kuin normaalitilanteessa aikaisemminkin.

– Verkkokauppa on pitänyt lounaan myynnin pitänyt suurin piirtein samoissa lukemissa. Ainoastaan toteuttamistapa on muuttunut. Ruokaa ei syödä täällä vaan se haetaan täältä tai se kuljetetaan asiakkaille.

Aukioloaikoja on sillä tavoin laajennettu, niin että ruokaa saa verkon kautta tilattua joka päivä.

Työntekijöitä on ollut Rauhalan, Tuban ja Voimalan muodostamassa kokonaisuudessa noin 25. Lomautusten jälkeen toimintaa jää pyörittämään kymmenkunta henkilöä.

– Saadaan säilytettyä työpaikkoja. Bisnestä tässä ei tehdä, Tämä on enemmän sitä, että saadaan homma pyörimään jollakin tavalla. Parasta on, kun saadaan säilymään positiivisuus ja usko parempaan. Ja tsempataan ja autetaan muita, Mikkola sanoo.

Hänen mukaansa ravintoloiden kesken on luja yhteishenki.

– Jos itse ei jotakin pystytä tekemään ja tiedetään, että joku muu tekee, voimme suositella toisia. Olemme pitäneet toisiamme kartalla, mitä kukin tekee.

Cafe Roosterin ravintolapäällikkö Riikka Loukasvuori kertoo, että heilläkin tehdään mitä voidaan.

Ruuan takeaway-palvelua pidetään yllä. Ruokia pakataan, jäähdytetään ja toimitetaan asiakkaille kaupunkialueella. Asiakkaat voivat käydä myös noutamassa valmiiksi pakattuja lounaita ravintolasta.

Ruokaa voi tilata puhelimitse tai sähköpostilla. Lounasaikaan voi mennä suoraan paikan päälle ostamaan valmiiksi pakattuja ruoka-annoksia. Listaruokamyyntiä ei ole ollenkaan.

– Kyllä me pidetään meidän konseptista kiinni. Me haetaan joka päivä tuoretta raaka-ainetta tukusta ja pyritään mahdollisimman paljon suosimaan paikallisia toimittajia, Loukasvuori sanoo.

– Koko ajan seurataan tilannetta ja mietitään keinoja, millä me saisimme pidettyä toimintaa yllä. Tämä henkilöstö, joka on töissä, kyllä venyy.

Roosterissa on henkilöstöä töissä minimimäärä eli 4–5 henkeä. Normaalisti töissä on ollut eriasteisesti parikymmentä ihmistä. Nyt lomautuksia tulee ja tuntityöläisille töitä ei ole entiseen tapaan tarjolla.