Oulu: Katso, mistä löytyy Oulun seit­se­män ou­doin­ta muis­to­merk­kiä

Väkivaltarikokset: Hei­nä­pään tapon yritys oli miehen ja naisen välinen vä­ki­val­tai­nen riita

AirBNB: Oulussa uh­ka­sa­kot saaneet osak­keen­omis­ta­jat va­lit­ta­vat hal­lin­to-oi­keu­teen

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi + Lauantai 15,90 €/kk

Oulu purkaa Syk­ke­li-so­pi­muk­sen

Uusi kilpailutus vienee vuoden, joten kaupunkipyörillä tuskin ajetaan ensi kesänäkään

Oulu

Oulu purkaa kaupunkipyöräjärjestelmäänsä koskevan palvelusopimuksen.

Kaupungin yhdyskuntalautakunta katsoo, että sopimus voidaan purkaa, koska palveluntoimittaja on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitettaan.

– Nextbike Polska S.A. on rikkonut sopimusta jättämällä sopimuksen mukaisen vakuuden toimittamatta ja jättämällä kaupunkipyöräpalvelun toimittamatta pääosan kesäkaudesta 2019 ja koko kesäkauden 2020, kokouspöytäkirjassa todetaan.

Yhdyskuntalautakunta päätti asiasta kokouksessaan joulukuun puolivälissä.

Asiakohta tuli julkiseksi vasta myöhemmin, kun kokouksen pöytäkirja jul­kistettiin.

Uusi kilpailutus

Puolalainen Nextbike Polska valittiin kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajaksi kilpailutuksen jälkeen vuonna 2018.

Päätös kaupunkipyöristä on edelleen olemassa ja rahat budjetissa, mutta jos pyöriä halutaan käyttöön, on hankinta kilpailutettava uudestaan.

Näin on tarkoitus toimia, yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) kertoo.

Korhosen mukaan uudesta kilpailutuksesta puhuminen on kuitenkin ajankohtaista vasta sitten, kun nykyinen sopimus on varmasti historiaa.

Hänen tietoonsa ei ole tullut, että puolalaisyhtiö olisi riitauttamassa päätöstä.

– Odotetaan vielä, kuinka he reagoivat. Meidän näkökulmastamme asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Purkamisen perusteet ­täyttyvät.

Sykkelitön kesä

Viime kesänä Sykkeleiksi nimetyillä pyörillä ei tunnetusti ajettu lainkaan. Sykkelittömyys jatkunee ainakin kesään 2022.

– Asiantuntijat sanovat, että kilpailutusta ei pystytä järjestämään sellaisella aikataululla, että pyörät olisivat ensi kesänä käytössä, Korhonen sanoo.

Uuden kilpailutuksen arvioidaan vievän ainakin ­vuoden.

Kaupunkipyörien tulevaisuudesta ei ole takeita sen jälkeenkään, sillä halukkaita palveluntoimittajia ei välttämättä ole tungokseksi.

Viime kerralla Nextbike Polska oli ainoa tarjouksen jättänyt toimija.

Ei tietoa

Puolalaisyhtiön pyörillä ehdittiin ajella Oulussa vain kaksi kuukautta ja kuusi päivää loppukesästä 2019.

Ensimmäinen kausi viivästyi, kun vaikeuksiin ajautunut palveluntoimittaja ei saanut pyöriä Ouluun ajoissa.

Viime kesänä ne olivat kaupungissa, mutta seisoivat vakuussotkusta aiheutuneen pattitilanteen seurauksena tyhjänpanttina Toppilassa.

Pyörät ja pyöräasemat ovat Nextbike Polskan omaisuutta.

Järjestelmän operoinnista vastaavan Rolan Oy:n kaupallisen johtajan Aki Laihon mukaan niiden tulevaisuudesta ei ole tietoa.

– Meillä on runsaat 600 pyörää ja runsaan 60 aseman osat Oulussa huollettuna ja käyttövalmiina. Mitä niille tässä kohtaa tapahtuu, en osaa sanoa.