Suomessa syrjäytyy tuhansia nuoria vuosittain ja he jäävät jatkokoulutuksesta ja työelämästä pois. Mutta nyt se koppi syrjäytyvistä nuorista olisi mahdollista ottaa ja huolehtia kunnissa sen toteutumisesta oppivelvollisuuden noustessa 18:ta ikävuoteen.
Hallitus päätti kustantaa sen, mutta käytännön toteutus on jokaisen kunnan kouluasioista päättävillä. Toivottavasti oppositiovastustus ei siirry kuntatasolle, ja niissä päästään toteuttamaan uudistusta rakentavassa hengessä.