Kirkko: Ana­lyy­si: Ta­sa-ar­voi­sen avio­lii­ton kan­nat­ta­jien kut­su­mi­nen vih­reik­si mie­hik­si ylittää rajan

Palkinnot: Vuoden 2022 Teos­to-pal­kin­to jaetaan neljän pal­ki­tun kesken

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Osuus­kaup­pa Arina sekä S-ryh­mä: "Hal­puut­ta­mi­nen" söi eu­ro­mää­räis­tä myyntiä

Halpuuttaminen söi Osuuskauppa Arinan vähittäismyyntiä tammi-kesäkuussa viiden prosentin verran alaspäin. koko S-ryhmän päivittäistavarakauppojen euromääräinen myynti laski prosentin verran.

S-ryhmän myynti laski.
S-ryhmän myynti laski.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Osuuskauppa Arinan vähittäismyynti laski tammi-kesäkuussa viiden prosentin verran viime vuoteen verrattuna.

Arinan alkuvuoden vähittäismyynti oli 407,8 miljoonaa euroa. Arina teki tulosta 6,2 miljoonaa euroa, joka on lähes kaksi miljoonaa euroa enemmän viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Arina investoi alkuvuonna palveluihin 20,8 miljoonaa euroa.

Arinan mukaan euromääräistä myyntiä laski "halpuuttaminen" eli tuotteiden hintojen alentuminen.

Päivittäistavarakauppoja on viime aikoina markkinoitu vahvasti juuri hinnanalennuksilla. Myös heikko taloustilanne on yleisesti painanut kauppaa Suomessa.

S-ryhmän asiakasmäärä kasvoi

Koko S-ryhmän päivittäistavarakauppojen euromääräinen myynti laski alku vuonna noin prosentin verran. S-ryhmän mukaan päivittäistavarakaupan asiakasmäärä ja myyntivolyymi kuitenkin kasvoivat Suomessa.

S-ryhmän tavaratalojen ja erikoisliikkeiden vähittäismyynti laski tammi-kesäkuussa 9,5 prosenttia. ABC:n liikennemyymälöissä ja polttoaineissa laskua tuli yli 10 prosenttia.

S-ryhmän tammi-kesäkuun operatiivinen tulos parani viime vuodesta. Tulos oli 73 miljoonaa euroa, kun vuonna 2014 vastaavaan aikaan se oli 62 miljoonaa euroa.

SOK-yhtymän operatiivinen tulos oli puolestaan 3,3 miljoonaa euroa oltuaan edellisvuonna miljoona euroa.