Mainos

On­gel­mia enemmän kuin hyviä puolia

Vuosi sitten uudistunut taksiliikennelaki muutti alaa voimakkaasti. Muutokset ovat olleet enimmäkseen huonoja, sanoo Otaxin hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä.

Vuosi sitten uudistunut taksiliikennelaki muutti alaa voimakkaasti. Muutokset ovat olleet enimmäkseen huonoja, sanoo Otaxin hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä.

”Uudistus tuli liian kiireellä. Lakia ei olisi pitänyt hajottaa, vaan kehittää.”

Ilumoin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Moilanen on samoilla linjoilla.

”Lakimuutoksesta maalailtiin liian ruusuinen kuva. Harmaa talous ja hinnat ovat räjähtäneet käsiin”, hän päivittelee.

Fixutaxin toimitusjohtaja Kati Rajala sen sijaan pitää uudistusta enimmäkseen positiivisena.

”Taksiala on muuttunut siitä, mitä se aiemmin oli. Toimialan ja sääntelyn muutokset näkyvät kaikessa, mikä on tuonut epävarmuutta.”

Taksit hävisivät maaseudulta

Moilasen mielestä suurimmat ongelmat toi ajovuoro- ja asemapaikkavelvoitteiden poistaminen.

”Taksit hävisivät maaseudulta, koska siellä ei enää ole pakko olla.”

Räihä harmittelee, ettei maaseudun asiakkaille voi enää taata samaa palvelua kuin kaupungeissa. Lisäksi hän paheksuu yrittäjiä, jotka käyttävät suorastaan ryöstöhinnoittelua.

Isoin ongelma lienee taksamittarin muuttaminen vapaaehtoiseksi. Kaikki haastateltavat tahtovat sen pakolliseksi. Sekä Ilumoi, Otaxi että Fixutaxi perustavat hinnoittelunsa taksamittariin.

”Taksamittari on meidän kassakoneemme. Ei kioskikaan voi toimia ilman kassakonetta”, Moilanen ihmettelee.

”Mittarin puuttuminen vääristää kilpailua ja vie luottamusta. Harmaa talouskin mahdollistuu”, Rajala sanoo.

Moilanen muistuttaa, että asiakkaalla on oikeus valita taksi.

”Ei ole pakko mennä jonon ensimmäiseen taksiin. Ei voi enää sokeasti luottaa, että kuljettaja osaa perille tai hinta on siedettävä.”

Asiakkaat hämillään

Alalle on tullut uusia yrityksiä, joten kyydit jakautuvat aiempaa useammalle. Ansiot ovatkin pienentyneet.

Räihän mukaan asiakkaat ovat hämillään.

”Kukaan ei ole sanonut tätä hyväksi uudistukseksi. Lehdistössä on luotu mielikuva, että on vähän epävarmaa tilata taksi.”

Rajala on kuullut monenlaista palautetta.

”Pääosin kaupunkilaiset ovat tyytyväisiä valinnanvapauteen ja hintojen tippumiseen. Maaseudulla tilanne on toinen, siellä ei enää saa niin hyvin taksia.”

Työvoimapula on pahentunut entisestään. Syynä voivat olla niin negatiivinen uutisointi, vuorotyö kuin eläköityminenkin.

Moilasesta ja Räihästä alan koulutusta pitäisi lisätä tuntuvasti, sillä se kestää nykyisin vain muutaman päivän. Molemmat kouluttavatkin kuljettajiaan lisää. Rajala muistuttaa, ettei koulutuksessa ole pakko tyytyä minimivaatimuksiin.

”Jokainen taksiyritys voi miettiä, pitäisikö vaatia enemmän kuin mitä lain vaatima minimikoulutus on.”

Monenlaisiataksiautoja

Lakimuutoksessa on kaikesta huolimatta hyviäkin puolia. Ennen yritysten kasvu oli hyvin rajoitettua. Nyt yrityksen voi myydä ja autoja hankkia ilman erillistä lupaa.

”Ala lähti kehittymään voimakkaasti. Autoja brändättiin ja tuli eri sovelluksia. Palveluun on alettu panostaa”, Moilanen kertoo.

”Oulun seudulla moni yritys on lisännyt autojen määrää”, Räihä toteaa.

Rajala pitää hinnoittelun ja työajan vapautumista hyvinä asioina.

”Nyt on enemmän variaatiota, kun aiemmin oli vain yhdenlaisia takseja. Voi valita esimerkiksi premium-auton tai klassikkoauton”, Rajala lisää.

Ilumoin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Moilanen on ollut 15 vuotta taksialalla. Ilumoi kuuluu isoon välitysyhtiöön eli Otaxiin. Hän kaipaa kuljettajilta paikallistuntemusta.
Ilumoin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Moilanen on ollut 15 vuotta taksialalla. Ilumoi kuuluu isoon välitysyhtiöön eli Otaxiin. Hän kaipaa kuljettajilta paikallistuntemusta.
Kuva: Anna-Tuulia Hautala
”Lehdistössä on luotu mielikuva, että on vähän epävarmaa tilata taksi.”