Yritykset: Kemp­pai­sen ken­kä­kaup­pa Oulun kes­kus­tas­sa täyttää 100 vuotta

Kulttuuri: Ou­lu­lai­nen Emilia Laa­ti­kai­nen kisaa Sar­ja­ku­va-Fin­lan­dias­ta

Luitko jo tämän: Tältä näyt­tä­vät tu­li­pa­lon jäljet Oulun Ran­ta­ka­dul­la

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Omia tai yri­tyk­sen arvoja ei voi kier­rät­tää

Jokainen kuluttajan tai yrityksen tekemä hankinta on myös arvovalinta: ostammeko uutta, käytettyä, lainaammeko vai vuokraammeko? Tarvitsemmeko tavaraa ylipäätään?

Tiukat ajat saattavat valitettavasti ohjata meidät tekemään valintoja pelkästään hinnan perusteella, jolloin esimerkiksi kaappiin voi kertyä tavaroita, jotka eivät ole millään mittarilla vastuullisia.

Myös yrityksissä mietitään ostopäätöksiä varmasti entistä tarkemmin. Vaikka tutkimusten mukaan yhä useampi haluaa tehdä valintoja vastuullisuus mielessään, tiukassa taloustilanteessa on vaarana, että arvot heitetään romukoppaan ja selityksenä on taloustilanne.

"Toivomme, että jokainen suomalainen kuluttaja ja yrityksissä päätöksiä tekevä ajattelisikin, että omista arvoista pidetään kiinni hyvinä ja huonompinakin aikoina."

Taloustilanne on kuitenkin huono selitys: Se, joka myy arvonsa nyt, ei ole koskaan arvoja aidosti omaksunutkaan.

Vaikeita aikoja nimittäin tulee ja menee. Edustamamme yritys täyttää tänä vuonna 175 vuotta. Kun töitä on tehty kolmella vuosisadalla, nyt vallitseva geopoliittinen, jännitteinen tilanne ja taantuma eivät ole ensimmäisiä, ja tuskin viimeisiäkään yrityksen matkalla.

Toivomme, että jokainen suomalainen kuluttaja ja yrityksissä päätöksiä tekevä ajattelisikin, että omista arvoista pidetään kiinni hyvinä ja huonompinakin aikoina. On tärkeää, että sekä kuluttajat että yritykset ymmärtävät, että se mitä teemme tänään vaikuttaa siihen, millainen tulevaisuus meillä on.

Pasi Saarinen

Suomen Lindströmin maajohtaja

Sami Toljamo

tulosyksikön johtaja, Pohjois-Suomi