Tilaajille

Oletko kyl­läs­ty­nyt veh­nään, riisiin ja muihin höt­tö­hii­la­rei­hin? Ko­ko­sim­me 10 suo­lais­ta ja makeaa re­sep­tiä ter­veel­li­sel­le ate­rial­le

Vaihda pastan ja riisin höttöhiilarit terveellisempiin vaihtoehtoihin. Mahtavan maun lisäksi saat runsaasti kuituja.

Feta paahtuu uunissa juuresten kanssa ihanan meheväksi ja pehmeäksi. Mustikka ja passionhedelmä viimeistelevät sitruunaisen tartaletin makumaailman. Taatelipähkinäpohja pysyy pehmeänä ja leikattavana Raikas sitruksinen herkku sopii jälkiruuaksi myös pääsiäispöytään. Syö keväinen sitruunarisotto sellaisenaan tai kalan lisukkeena. Libanonilaisessa tabbouleh-salaatissa maistuu kaneli ja minttu. Havaijilaisessa pokekulhossa yhdistyy raakamarinoitu lohi ja raikkaat kasvikset aasialaisin maustein. Arvaisitko, että täyteläisen kermaisen suklaamoussen pääraaka-aine on avokado? Se antaa mousselle hienon rakenteen ja rutkasti terveellisiä rasvoja. Avokadolta se ei kyllä maistu. Omenat voi tarjota näinkin. Annoksen kruunaava vegaani karamellikastike on nopea ja helppo valmistaa. Jäätyneestä banaanista valmistettava pehmisjäätelö on viime vuosien ehdoton terveysherkku! Hypetys ei ota laantuakseen, sillä makuja voi vaihdella loputtomiin.
Feta paahtuu uunissa juuresten kanssa ihanan meheväksi ja pehmeäksi.
Feta paahtuu uunissa juuresten kanssa ihanan meheväksi ja pehmeäksi.

Vaihda pastan ja riisin höttöhiilarit terveellisempiin vaihtoehtoihin. Mahtavan maun lisäksi saat runsaasti kuituja. Helposti sulava tattari ja aineenvaihduntaa parantava muinaisvehnä eli speltti sopivat herkälle vatsalle. Maukas ohra on ekologista lähiruokaa. Proteiinipommit kvinoa ja tattari sopivat myös keliaakikolle.

Ja mikä voisi olla parempaa kuin herkuttelu terveellisesti ja hyvällä omallatunnolla? Anna kevyt lopetus aterialle jälkiruoilla, jotka hellivät niin ruumista kuin sielua. Terveelliset herkut valmistetaan kypsentämättä, ja resepteissä käytetään runsaasti marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä. Valkoisen sokerin sijaan ne makeutetaan hunajalla tai vaahterasiirapilla.

Limettipiirakka

Helppo gluteeniton piirakkapohja syntyy terveellisistä tattarijauhoista. Miedon makuiset riisijauhot tasapainottavat tattarin voimakasta makua.