Lain mukaan täysi työkyvyttömyyseläke myönnetään työntekijälle, jonka työkyvyn voidaan arvioida ainakin vuoden ajaksi heikentyneen kolmella viidesosalla. Eläke myönnetään osatyökyvyttömyyseläkkeenä, jos työkyky on heikentynyt kahdella viidesosalla. Minulla ei ole oikeutta kumpaankaan.
Sen sijaan minulla on viitisentoista eri sairautta, valtaosa parantumattomia.
Lakisääteinen brutto-oikeuteni olisi 1 630 euron työkyvyttömyyseläke kuussa. Veroa maksaisin siitä 228 euroa eli 14 prosenttia.