Koronatilanne: Epi­de­mia pa­hen­tu­nut sel­väs­ti Oulussa

Kolumni

Nyt koppi!

Päivi Penttilä

Toimitusjohtaja, Oulun Matkailu Oy/VisitOulu

Viime kesänä Oulun matkailun vetovoima oli yksi harvoista korona-ajan valopilkuista. Oulu oli Suomen isoista kaupungeista nopeiten toipunut kaupunkikohde. Tapahtumia jouduttiin perumaan, mutta Oululla riitti myös muuta vetovoimaa. Matkailumarkkinointi puri ja vapaa-ajan matkailijoiden määrä kasvoi heinäkuussa jopa 12%. Kun Helsingissä ero edellisen vuoden kokonaisyöpymisiin oli yli 60% miinuksella, päästiin Oulussa lähes vuoden 2019 tasolle.

Oulussa matkailu ei ole mitään puuhastelua. Se on ammattilaisten käsissä hienosti kehittynyt toimiala. Siihen kiinnittyy noin 1000 yritystä, ne työllistävät noin 4500 henkilötyövuotta ja liikevaihtoa syntyy noin 460 miljoonaa euroa. Matkailu luo uusia yrityksiä, työtä ja toimeentuloa.

Onko Oulu jo riittävästi matkailukaupunki? Mielestäni ei, mahdollisuuksia on paljon suurempaan.

Matkailua on edistetty pitkälti matkailuväen omissa ahkerissa käsissä. Oulussa ei ole tehty Helsingin, Tampereen tai Lapin kohteiden kaltaisesti isoa ja näkyvää päätöstä siitä, että Oulu haluaa olla Suomen matkailun kärkikohde. Matkailu on ollut näkymättömässä roolissa, kun on mietitty tulevaisuuden kasvun toimialoja. Panostukset matkailun kehittämiseen ja markkinointiin ovat olleet hyvin maltillisia.

Kesän onnistuminen sekä vuoden 2019 kasvuluvut kansainvälisissä yöpymisissä ovat hienoja tuloksia. Oulussa on myös vireillä useita merkittäviä matkailuun liittyviä vetovoimahankkeita. Meillä on useita koronan jälkeisen matkailun menestystekijöitä, kuten väljyys, hyvä saavutettavuus, erinomaiset ympärivuotiset palvelut sekä useat kiinnostavat matkailukohteet aivan Oulun tuntumassa.

Panostaminen Oulun matkailuun on mahdollisuus, josta pitää ottaa koppi. Kopin ottaminen myös kannattaa. Kaupungin vetovoima ja kiinnostavuus laskevat nopeasti, jos matkailu ei kehity. Toisaalta matkailun kehittyessä tulokset heijastuvat laajasti muuallekin. Kansainvälinen ja kotimainen tunnettuus kasvaa. Kaupungin vetovoima lisääntyy ei vain matkailukaupunkina, vaan myös opiskelijoille, osaajille ja asukkaille. Eurot tuovat elintärkeää elinvoimaa.

Olisiko matkailusta tulevaksi vaaliteemaksi? Kuntapäättäjät ovat myös paljon vartioina matkailualan eurojen, työpaikkojen sekä kaupungin vetovoimaisuuden kehittäjinä.

Nyt tärkeintä on kuitenkin saattaa matkailuyritykset koronakriisin yli. Vain näin meillä on paikallisten palveluiden tarjoajat ja kasvun tekijät olemassa. Otetaan tästä ensimmäinen koppi!