Terveys: Ou­lu­lai­nen Olli Jun­tu­nen meni vat­sa­ki­vun takia lää­kä­riin, samalla löytyi keuh­ko­ve­ri­tulp­pa

Pääkirjoitus: Koulua ei saa uu­vut­taa uu­dis­tus­myl­lä­käl­lä

Näyttää Au­dil­ta, on Audi, mutta kulkee kuin mopo – hen­ki­lö­au­ton nopeus voidaan ra­joit­taa mo­po­au­ton lu­ke­miin 400 euron lait­teis­tol­la

Audi A1:n ohjaamossa iskee identiteettikriisi: menopeli näyttää, tuntuu ja tuoksuukin ihka-aidolta henkilöautolta, mutta kaasupoljinta painamalla ei tunnu tapahtuvan tarpeeksi.

Audissa ei tarvita hitaan ajoneuvon varoituskolmiota, koska sen nopeudenrajoitin voidaan kytkeä pois päältä esittelyn aikana. Varsinaisissa nuorisoautoissa tätä mahdollisuutta ei olisi. One-Pro Oy on kehittänyt rajoitinjärjestelmän edustamiensa laitevalmistajien kanssa. Nopeudenrajoitin tulee Hollannista, GPS-GSM-telematiikka- ja paikannusyksikkö Italiasta ja kotelo Suomesta.
Audissa ei tarvita hitaan ajoneuvon varoituskolmiota, koska sen nopeudenrajoitin voidaan kytkeä pois päältä esittelyn aikana. Varsinaisissa nuorisoautoissa tätä mahdollisuutta ei olisi.
Audissa ei tarvita hitaan ajoneuvon varoituskolmiota, koska sen nopeudenrajoitin voidaan kytkeä pois päältä esittelyn aikana. Varsinaisissa nuorisoautoissa tätä mahdollisuutta ei olisi.
Kuva: Kimmo Penttinen

Audi A1:n ohjaamossa iskee identiteettikriisi: menopeli näyttää, tuntuu ja tuoksuukin ihka-aidolta henkilöautolta, mutta kaasupoljinta painamalla ei tunnu tapahtuvan tarpeeksi.

Nopeusmittarin neula nousee normaalisti 55 kilometriin saakka. Sen jälkeen auto ei kiihdy lisää, vaikka kuinka pumppaa kaasupoljinta lattiaan.

Alamäessä nopeusrajoitin sallisi muutaman kilometrin lisävauhdin, mutta nyt, vantaalaisella tasamaalla, auto kulkee kiltisti säädettyä enimmäisnopeutta.

Muuten Audi käyttäytyy kuin normaali henkilöauto. Ajotuntuma on miellyttävän jämäkkä ja varma, ajo- tai tuulimelua ei juuri kuule, ja kantavuus on ennallaan. Kyytiin mahtuu kolme isoa miestä, ja tilaa jää ylikin.

Näin kätevästi syntyy nopeusrajoitettu henkilöauto, jota nuoriso- tai kevytautoksikin kutsutaan.

Kirkkaanpunainen Audi on ainoa laatuaan Suomessa. Julkisessa koeajossa se on vasta ensimmäistä kertaa.

Prototyypillä halutaan osoittaa, millä teknisillä keinoilla uusi kevytautojen ajoneuvoluokka olisi mahdollista toteuttaa Suomessa ja miten auto toimii käytännössä.

One-Pro Oy on kehittänyt rajoitinjärjestelmän edustamiensa laitevalmistajien kanssa. Nopeudenrajoitin tulee Hollannista, GPS-GSM-telematiikka- ja paikannusyksikkö Italiasta ja kotelo Suomesta.
One-Pro Oy on kehittänyt rajoitinjärjestelmän edustamiensa laitevalmistajien kanssa. Nopeudenrajoitin tulee Hollannista, GPS-GSM-telematiikka- ja paikannusyksikkö Italiasta ja kotelo Suomesta.
Kuva: Kimmo Penttinen

Audiin asennettu järjestelmä koostuu nopeudenrajoittimesta ja telematiikkayksiköstä. Ne on pakattu muovilaatikkoon, jossa on läpinäkyvä kansi. Laatikko sijoitetaan auton moottori- tai tavaratilaan tai etuistuimen alle.

Keskusyksikkö yhdistetään johtosarjalla auton sähköiseen kaasupolkimeen.

Auton nopeustieto tulee keskusyksikölle OBD- tai CAN-väylän kautta.

Käyttövoima otetaan auton akusta, sulakerasiasta, OBD-pistokkeesta tai muusta jatkuvan virran lähteestä.

– Auton nopeus voidaan rajoittaa kilometrin tarkkuudella, nopeusrajoitinta maahantuovan One-Pro Oy:n toimitusjohtaja Markku Koskinen esittelee.

– Tässä autossa rajoitus on 55 kilometriä, jotta kokeiluvaiheessa emme olisi muiden autojen jaloissa. Yhtä helppoa on asettaa rajoitus 45:een, 60:een tai vaikka sataan kilometriin, Koskinen kertoo.

Nuorisoautoluokkaa vastustavissa kommenteissa ja lausunnoissa pelätään yleisesti, että autoon asennettu nopeusrajoitin voidaan kiertää tai ohittaa. Jos näin tapahtuisi, 15-vuotiaan kuljettajan käsissä olisi helposti 160 kilometrin tuntivauhdilla kiitävä ohjus.

One-Pron ja sen yhteistyökumppanien kehittämän rajoittimen ohitus on tehty käytännössä mahdottomaksi. Keskusyksikkö on jo itsessään täysin suojattu (katso faktalaatikko), ja järjestelmä hälyttää hakkerointiyrityksistä välittömästi.

– Hälytys lähtee ensimmäisenä kuljettajan omaan puhelimeen. Viesti kertoo, jos laitetta on sabotoitu tai rajoitus on ylitetty, ja kehottaa hiljentämään vauhtia välittömästi, tuotepäällikkö Aki Viitanen kertoo.

– Viesti ylityksestä voidaan lähettää myös vanhemmille tai esimerkiksi Trafiin, poliisille tai Autoliitolle sen mukaan, kuka palvelua pitää yllä.

– Lisäksi tiedot kaikista rajoittimen ohitusyrityksistä ja nopeusrikkomuksista tallentuvat järjestelmän lokitietoihin.

Nopeusrajoitetunkin Audin etuna on vankka turvatekniikka: turvatyynyt, luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja peruutustutkat. Ne löytyvät lähes kaikista pikku-Audia edullisemmistakin uudehkoista henkilöautoista.

Esityksen mukaan kevytautojen enimmäisnopeus olisi sama kuin mopoautojen eli 45 kilometriä tunnissa. Markku Koski-nen kannattaa 60 kilometrin rajaa.

– Tällöin kevytauto ei olisi tientukkona kaupungeissa, mutta moottoriteille sillä ei olisi asiaa vielä tälläkään nopeudella.

Suojattu ja sinetöity järjestelmä

Nopeudenrajoittimen ja telematiikkayksikön asennuskotelossa on tamper-kansikytkin, joka hälyttää sabotoinnista.

Johtoihin ei pääse käsiksi rikkomatta vahvaa nailonsukkaa.

Liittimet on lukittu ja sinetöity erikoisteipillä, jota ei voi irrottaa rikkomatta. Kotelo ja liittimet varmistetaan alumiiniteipillä.

Poliisi tai katsastaja voi tarkistaa laitteiden merkkivalotoiminnot kannen läpi.

Sabotointiyritykset aiheuttavat hälytyksen kuljettajan puhelimeen ja valittuihin puhelinnumeroihin.

Auton käyttö-, nopeus- ja lokitiedot talletetaan pilvipalveluun tarkistuksia varten.

Rajoitinlaitteisto voidaan asentaa 52 eri automerkkiin ja 979 eri automalliin.

Hinta asennuksineen on runsaat 400 euroa. Myös vuokraus olisi mahdollinen.

Järjestelmän asennus kestää noin tunnin automallista riippuen.

Laitteisto voidaan irrottaa käyttöajan jälkeen ja tarvittaessa siirtää toiseen autoon.