My­nä­mäel­tä kaikki alkoi

Kokonaan oma lukunsa suomalaisen autonvalmistuksen historiassa on henkilöauto Korvensuu 1913. Se on ensimmäinen Suomessa koskaan valmistettu auto, ja erityisen merkittäväksi asian tekee se, että ajoneuvo valmistettiin lähes kokonaan itse Mynämäellä, Korvensuun maatalouskonetehtaassa. Auto on yhä olemassa. Sen voi nähdä Uudenkaupungin automuseossa.

Kaksipaikkaisen Korvensuu-auton pyöreät muodot ovat hämmästyttävän modernit, kun otetaan huomioon auton ikä. Se on valmistunut 1913. Kuva on otettu auton syntysijoilla, Korvensuun maatalouskonetehtaan maalaamon edessä.
Kaksipaikkaisen Korvensuu-auton pyöreät muodot ovat hämmästyttävän modernit, kun otetaan huomioon auton ikä. Se on valmistunut 1913. Kuva on otettu auton syntysijoilla, Korvensuun maatalouskonetehtaan maalaamon edessä.
Kuva: Kaarlo Junnila

Kokonaan oma lukunsa suomalaisen autonvalmistuksen historiassa on henkilöauto Korvensuu 1913. Se on ensimmäinen Suomessa koskaan valmistettu auto, ja erityisen merkittäväksi asian tekee se, että ajoneuvo valmistettiin lähes kokonaan itse Mynämäellä, Korvensuun maatalouskonetehtaassa. Auto on yhä olemassa. Sen voi nähdä Uudenkaupungin automuseossa.

Korvensuu-auton nykyinen omistaja Kaarlo Junnila kertoo, että autoon hankittiin osto-osina vain äänitorvi, magneetto, sytytystulpat, taka-akselin laakerit, rasvapumppu ja renkaat. Kaiken muun moottoria myöten valmisti tehtailija Frans Lindstömin kokoama neljän ammattimiehen työryhmä.

Bernard Lehtonen työsti moottorin, Oskari Suvanto teki taonnat ja Oskari Aro peltityöt. Ryhmän työnjohtaja oli Frans Varjo. Hän osasi tiettävästi ajaa, muilla ei ollut mitään kokemusta autoista.

Autoon tilattiin nahkaverhoilu Mietoisissa vaikuttaneelta satulaseppä Lehdolta. Kevytmetallisen kampikammion kävi valamassa kiertävä ammattimies, kulkurivaluri Karvonen.

Auton voimanlähde oli kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, joka kehitti noin kymmenen hevosvoiman tehon. Korvensuu pystyi saavuttamaan noin 30-40 kilometrin tuntinopeuden. Vaihteita oli kolme eteen ja yksi taakse.

Vuosikymmenien mittaan auto hieman muuttui. Se joutui kolariin 20-luvulla, jolloin puimakoneen seulasta tehty etumaski vaihdettiin nykyiseen. Samoin vaihteisto on uusittu. Auton renkaat on vaihdettu pienempiin kahdesti, kertoo Junnila.

Autovanhus on yhä ajokunnossa, kertoo Kaarlo Junnila. Sillä ei tosin ole ajettu muutamaan vuoteen, koska varaosia ei ole olemassa. Jos joku menisi rikki, pitäisi osa tehdä itse ja sen osaaminen on jo menyttä maailmaa

Korvensuun mallikappale jäi ainoaksi laatuaan, vaikka tiettävästi viisi autoa olisi tilattu.