Kansalaisaloitteet: Ou­lu­lai­sen Olli Kohosen kan­sa­lais­aloi­te teki stopin ve­si­lai­tos­ten yk­si­tyis­tä­mi­sel­le

vaalit: En­sim­mäi­set alue­vaa­lit jär­jes­te­tään tam­mi­kuun lopulla – tästä vaa­leis­sa ää­nes­te­tään

Muu­ri­nen näytti epäi­li­jöil­le

Kuulun toimitusjohtaja ei tuhlaa aikaansa netissä

OULU
Työn vaatima esillä oleminen on Jonna Muuriselle luontevaa. Muurinen kouluttaa vuosittain noin 3 500 ihmistä. – Vaikeinta on, jos jälkeenpäin jokainen laittaa sähköpostilla vielä yhden kysymyksen. Olisi ihanaa voida reagoida kaikkiin, mutta koen riittämättömyyden tunnetta.
Työn vaatima esillä oleminen on Jonna Muuriselle luontevaa. Muurinen kouluttaa vuosittain noin 3 500 ihmistä. – Vaikeinta on, jos jälkeenpäin jokainen laittaa sähköpostilla vielä yhden kysymyksen. Olisi ihanaa voida reagoida kaikkiin, mutta koen riittämättömyyden tunnetta.
Kuva: Niina Hentilä

– Ei kannata, hullua tuollainen.

Näin markkinointitoimisto Kuulun toimitusjohtajaa Jonna Muurista on varoiteltu useaan otteeseen.

Muurinen perusti someen ja videomarkkinointiin erikoistuneen Kuulun vuonna 2013. Ensimmäiset varoituksen sanat hän sai kuulla puoli vuotta myöhemmin palkatessaan ensimmäisen työntekijän.

– Tein silloin satatuntista työviikkoa. Minun oli pakko saada työntekijä.

Alussa Muurisella ei ollut kasvusuunnitelmia. Hän halusi vain luoda itselleen maailman parhaan työpaikan.

– Helpoin vaihtoehto olisi ollut se, että olisin tehnyt töitä rauhallisessa tahdissa vain itselleni. Olen kuitenkin sen verran kunnianhimoinen, että päätin mieluummin palkata työntekijöitä kuin kieltäytyä töistä.

Muutakin kuin esite

Nykyisin Kuululla on 25 työntekijää ja kolme yrittäjää: Muurisen lisäksi hänen aviomiehensä Tuomas Muurinen ja Helsingin toimistoa pyörittävä Ville Pohjonen.

– Siitäkin varoiteltiin, että ei tule toimimaan, kun on kolme johtajaa. Mutta hyvin on mennyt.

Markkinointiala on muuttunut Kuulun viisivuotisen taipaleen aikana valtavasti. Vuonna 2013 digimarkkinointi oli uudehko juttu. Myös teknologia on mennyt hurjasti eteenpäin.

Suomessa on hiljalleen ymmärretty markkinoinnin merkitys, mutta panostus siihen on yhä vähäisenlaista. Esimerkiksi ruotsalaisyritykset käyttävät Muurisen mukaan moninverroin enemmän rahaa markkinointiin kuin suomalaisyritykset. Edelleen saatetaan myös ajatella, että markkinointi on yhtä kuin esite.

– Ajatusmaailma on meillä hyvin tuotekeskeistä. Ajatellaan, että hyvä tuote myy itse itsensä. Ennen saatettiin teknologiayrityksessä laittaa suulain insinööri vastaamaan markkinoinnista. Se ei enää riitä.

Koulutus avaa silmät

Muurinen kouluttaa vuosittain noin 3 500 ihmistä digimarkkinoinnin saloihin. Moni hämmästelee sitäkin: eikö se ole itseltä pois?

– Ensin täytyy kouluttaa, jotta ihmiset hoksaavat, kuinka tärkeää markkinointi on.

Ei ole kauan, kun kohistiin videokuvaa ottavista droneista. Nykyisin pienoiskopterit taivaalla ovat arkipäivää.

Muurisen mukaan on mahdotonta tietää, mistä vuoden kuluttua vauhkotaan markkinoinnissa. Tekninen puoli etenee, chatbotit ja lisätty todellisuus yleistyvät.

Yksi asia on kuitenkin varmaa.

– Ero osaajien ja osaamattomien välillä kasvaa.

Tietoista työn välttelyä

Muurinen on huomannut, että ihmiset ovat keskimäärin todella koukkuuntuneita someen. Hänen koulutuksissaan saa ja pitää somettaa, mutta joukossa on aina niitä, jotka eivät erota työhön liittyvää tärkeää someviestintää ja pakonomaista somen selaamista toisistaan.

Haastatteluhetkellä Muurisella on itsellään 64 000 lukematonta viestiä.

– Katson ne silloin, kun on aikaa. En koskaan tuhlaa aikaani netissä, vaan priorisoin tärkeät asiat.

Toimitusjohtaja on tarkka ajankäytöstään. Hän ei tee viikonloppukoulutuksia, ja arki-illat kuluvat lasten kanssa.

– Panostan siihen, että olen tietoisesti tekemättä töitä. Loppuunpalanut yrittäjä ei ole hyödyksi johtajana, eikä äitinä.

Oulun seudun yrittäjänaiset palkitsi keskiviikkona Jonna Muurisen vuoden 2019 yrittäjänaiseksi.

Jonna Muurinen

Ikä: 41 vuotta

Kotikaupunki: Oulu

Perhe: Aviomies Tuomas sekä 5. ja 6.-luokkalaiset tytöt.

Harrastukset: Lumilautailu, kuntosali, fat-pyöräily, luonto.