Monet Fa­ce­book-ar­von­nat rik­ko­vat pal­ve­lun sään­tö­jä

Yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjät näkevät nykyisin paitsi kavereidensa statuspäivityksiä myös kutsuja erilaisiin kilpailuihin tai arvontoihin.

Yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjät näkevät nykyisin paitsi kavereidensa statuspäivityksiä myös kutsuja erilaisiin kilpailuihin tai arvontoihin.

Tykkää ja jaa -tyyliset arvonnat, joissa arvotaan jokin rahanarvoinen tuote esimerkiksi kaikkien yrityksen julkaisemasta kuvasta tykänneiden kesken, ovat arkipäivää. Ne eivät kuitenkaan ole tarkkaan ottaen sallittuja Facebookin pelisääntöjen mukaan.

Yrittäjä ja some-kouluttaja Harto Pönkä otti asian puheeksi jo pari vuotta sitten, mutta hänen mukaansa käytäntö jatkuu yhä. Facebookin säännöissä nimenomaisesti kielletään Facebookin perustoimintojen käyttö kilpailuihin osallistumisen mekanismina.

"Klikkaamalla tykkää-nappia ei saa Facebookin mukaan osallistua kilpailuun. Sama koskee esimerkiksi kuvien lähettämistä tai viestin kirjoittamista arvonnan järjestävän yrityksen Facebook-sivulle, sillä nämä ovat palvelun perustoimintoja", Pönkä sanoo.

"Facebook-mainontaa koskevat samat säännöt kuin vaikkapa sanomalehtimainontaa. Markkinointi pitää selvästi erottaa muusta sisällöstä ja jos kyseessä on maksullinen kampanja, se pitää selvästi kertoa."

Pöngän mukaan sääntöjen rikkomiseen syyllistyvät useat suomalaiset tai Suomessa toimivat yritykset.

"Alan yrittäjänä haluan edistää rehtiä ja reilua peliä netissä, ja toivoisin, että alalla mentäisiin oikeiden pelisääntöjen mukaan."

Tykkää ja jaa -kampanjoilla yritykset saavat nopeasti näkyvyyttä itselleen Facebookin käyttäjien avustuksella. Pönkä penää ihmisiltä myös kriittistä ajattelua, kun he valjastavat omat sosiaaliset suhteensa markkinointivälineeksi.

"Yleensä tällaisissa kampanjoissa ei ole edes näkyvillä mitään perussääntöjä, vaan niiden toiminta on hyvin epämääräistä. Tykkäämällä tuotteesta käyttäjä saa ehkä mahdollisuuden voittaa vaikkapa sormuksen tai muun vastaavan tuotteen, mutta mistä tiedämme sitäkään, onko kukaan ikinä niitä voittanut."

Facebookissa voi kuitenkin toteuttaa arvontoja tai muita kilpailuja, kunhan noudattaa pelisääntöjä. Tällöin tulee käyttää Facebookiin upotettuja sovelluksia tai linkittää Facebookiin yrityksen kotisivuilla oleva osallistumislomake. Näissäkin tapauksissa on ilmoitettava, että Facebook ei ole kilpailun järjestäjä eikä osallistujan tietoja välitetä Facebookilla.

Epämääräiset kampanjat voi ilmiantaa Facebookille, joka päättää, rikkooko kampanja sen sääntöjä vai ei. Facebook voi myös poistaa sääntöjä rikkovan sivuston.

Facebookin promootioita koskevat säännöt löytyvät täältä (englanniksi).