Mainos

Miten syn­ty­mä­päi­viään viet­tä­vä K-Ci­ty­mar­ket Kaak­ku­ri on muut­tu­nut 18 vuo­des­sa? – ”A­va­jais­päi­vä oli täy­del­li­nen kaaos”

K-Citymarket Kaakkuri viettää 18-vuotissyntymäpäiviään, jonka kunniaksi talo on täynnä tarjouksia.

Ruoan verkkokaupasta vastaava Janne Lepistö oli paikalla, kun Kaakkurin Citymarket avattiin vuonna 2003. Moni asia kaupassa on muuttunut 18 vuodessa, ja yksi suurimmista muutoksista on digitaalisuuden kasvu.
Ruoan verkkokaupasta vastaava Janne Lepistö oli paikalla, kun Kaakkurin Citymarket avattiin vuonna 2003. Moni asia kaupassa on muuttunut 18 vuodessa, ja yksi suurimmista muutoksista on digitaalisuuden kasvu.

Kun Kaakkurin Citymarket vuonna 2003 avattiin, oli ovella valtava tungos. Moni oli tullut paikalle etupäässä tarjoustelevisioiden vuoksi, mutta osalla oli mielessä jotakin erikoisempaa.

”Avajaispäivä oli täydellinen kaaos. Aula oli aivan täynnä väkeä ja kun nauha leikattiin, ensimmäiset lähtivät juoksujalkaa myymälään. Joku nappasi nopeasti hyllystä mukaansa patukan ja juoksi määrätietoisesti kassalle, jotta saisi talon ensimmäisen kuitin", Janne Lepistö muistelee nauraen.

Entisen peltomarketin ympärille on muodostunut vuosien aikana yksi Oulun suurimmista asuinalueista. Kaupan valikoima on lähes kolminkertaistunut ja henkilökunnan määrä on moninkertaistunut.

Kaupasta voi kuitenkin yhä löytää jo vuodelta 2003 tuttuja kasvoja.

”Välillä nyt jo Oulusta muuttaneet asiakkaat tulevat kertomaan kuulumisia. Täällä on päivittäin aivan ihania asiakaskohtaamisia, siksi minä olen viihtynyt täällä niin hyvin”, Sari Lapinniemi kertoo.

Paikallisuuden vaaliminen on kauppiaille tärkeää

Vuodesta 2014 K-Citymarket Kaakkurin kauppiaina toimineet Ritva ja Risto Kontturi ovat ottaneet tavoitteekseen kehittyä kohti täydellistä ruokakauppaa. Se ei kuitenkaan onnistu yksin.

”Yksi tämän kaupan suurimmista menestystarinoista on meidän mahtava henkilökunta, joka pitää huolta kaupasta ja asiakkaista. Meillä on hyvä porukka, joka tuo toimintaan jatkuvasti uusia ideoita”, Risto Kontturi sanoo.

”Täydellisyyteen ei tietysti koskaan voi päästä, mutta ajan hermolla oleminen on meille tärkeää. Me kuuntelemme asiakkaitamme, suhtaudumme tekemiseen intohimolla, haluamme kehittyä ja uskallamme kokeilla uutta.”

Risto ja Ritva Kontturi ovat toimineet K-Citymarket Kaakkurin kauppiaina vuodesta 2014 lähtien.
Risto ja Ritva Kontturi ovat toimineet K-Citymarket Kaakkurin kauppiaina vuodesta 2014 lähtien.

K-Citymarket Kaakkuri on suuri työllistäjä myös seiniensä ulkopuolella, sillä kauppa tekee tiivistä yhteistyötä lähituottajien kanssa.

”Lähituottajilla on meille todella iso merkitys. Heidän tiloiltaan saamme lähellä tuotettua, laadukasta ruokaa joustavasti ja nopeasti. On hienoa, että samalla pystymme työllistämään meidän alueen ihmisiä”, Ritva Kontturi sanoo.

Digitaalisuus on muuttanut kaupan arkea

Millä tavalla kauppa on muuttunut vuosien saatossa?

Kauppiaina eri paikkakunnilla jo vuodesta 1997 asti toimineet Kontturit katsovat toisiinsa. Mistähän sitä aloittaisi, Ritva naurahtaa.

Ensimmäisenä mieleen tulee digitaalisuus, joka näkyy vahvasti niin kaupan työntekijöiden kuin asiakkaidenkin arjessa. Sen lisäksi, että digitaalisuus on lisännyt tehokkuutta ja ketteryyttä, se on helpottanut kaupassa asiointia esimerkiksi itsepalvelukassojen myötä.

K-Citymarket Kaakkuri oli Oulussa ensimmäinen päivittäistavarakauppa, joka toi asiakkailleen mahdolliseksi ruoan verkkokauppatilauksen. Koronan aikana ruoan verkkokaupan osuus liikevaihdosta oli jopa 10 prosenttia.

”Maaliskuussa 2020 yhden yön aikana verkkokaupan tilausmäärä kaksinkertaistui. Nyt ihmiset ovat ottaneet verkkokauppaostamisen osaksi päivittäistä arkeaan kivijalkamyymälässä asioinnin rinnalle eikä suosiolle näy loppua”, verkkokaupasta vastaava Janne Lepistö kertoo.

K-Citymarket Kaakkurissa on myös oma leipomo. ”Yhtään lähempää ei leipää enää saa”, hymyilee leipäosastonvastaava Sari Lapinniemi.
K-Citymarket Kaakkurissa on myös oma leipomo. ”Yhtään lähempää ei leipää enää saa”, hymyilee leipäosastonvastaava Sari Lapinniemi.

Digitalisaation myötä myös vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on lisääntynyt.

Ennen aulassa oli sininen postilaatikko, josta käsin kirjoitetut palautelappuset tyhjennettiin. Nyt kauppa saa suurimman osan palautteestaan sähköisesti joko sosiaalisen median kanavissa tai kaupan verkkosivujen kautta.

”Tuotetoiveet ja kehitysehdotukset pyrimme toteuttamaan aina kun se vain on mahdollista. Olemme kiitollisia siitä, että asiakkaat antavat meille palautetta – meille on tärkeää vastata jokaiseen palautteeseen”, Risto Kontturi sanoo.

Erikoisruokavaliot ovat yleistyneet

Kaupassa työskentelevät näkevät läheltä myös ihmisten ostokäyttäytymisen muutoksen. Jokaisen suomalaisen jääkaapista ei enää löydy samoja ainesosia, vaan perheen sisällä saatetaan noudattaa täysin erilaisia ruokavalioita.

2000-luvun alussa ihmiset latoivat ostoskärryihin enemmän erilaisia alkuraaka-aineita: vehnäjauhoja, sokeria, voita, maitoa, lihaa ja kalaa. Nykyään suositumpia ovat puolivalmisteet ja laadukkaat valmisruoat, joiden valikoima on runsas ja monipuolinen.

Myös sosiaalisella medialla on vaikutusta ruokatrendeihin. Kun suosittu bloggaaja keksii uudenlaisen pastan, TikTokissa vilahtaa erikoinen limonadi tai tubettaja suosittelee katsojilleen tiettyjä sipsejä, se näkyy välittömästi myös kaupan menekissä ja tuotetoiveissa.

Vuosien aikana erilaiset ruokatrendit ovat tulleet ja menneet, mutta erityisruokavalioiden kasvu on tullut jäädäkseen. Erityisesti vegaaniruoka ja gluteenittomat tuotteet ovat vallanneet vuosi vuodelta enemmän hyllytilaa.

”Ekologisuus näkyy ihmisten ostopäätöksissä. Vegevalikoima on kasvanut vuosien aikana aivan huikean suureksi eikä kyse ole enää vain buumista”, maitovalmisteiden osastonvastaava Anna Karhu sanoo.

Maitovalmisteiden osastonvastaava Anna Karhu kertoo, että erilaiset vegaanituotteet ovat nousseet tavallisen maidon lisäksi maitohyllyn suosituimmiksi tuotteiksi.
Maitovalmisteiden osastonvastaava Anna Karhu kertoo, että erilaiset vegaanituotteet ovat nousseet tavallisen maidon lisäksi maitohyllyn suosituimmiksi tuotteiksi.

Kauppa on auki joka päivä

Kaupan alalla on koettu suuri muutos myös aukioloaikojen vapautuksen myötä. K-Citymarket Kaakkuri on auki vuoden jokaisena päivänä.

Toinen merkittävä muutos lainsäädäntöön on alkoholilain kokonaisuudistus, jonka myötä esimerkiksi kotimaiset pienpanimotuotteet nousivat kauppojen hyllyille ja saavuttivat heti suuren suosion.

Myös kaupan rooli on muuttunut vuosien aikana. K-Citymarket Kaakkuri on kasvanut tavallisesta kaupasta ravintolamaailmaksi, jossa on oma pizzeria, lounasravintola ja sushibuffet.

Kaupasta saa myös paikallisten ravintoloiden ruoka-annoksia.

”Poikkeusaikana aloimme miettiä yhdessä paikallisten ravintoloitsijoiden kanssa, miten voisimme helpottaa heidän tilannettaan ja saada samalla lisäarvoa valikoimiimme. Siitä ajatus sitten lähti ja se on osoittautunut hyväksi ideaksi kaikkien kannalta”, Risto Kontturi kertoo.

Vaikka kaupassa on tapahtunut paljon muutoksia, moni asia on vielä aivan ennallaan. Esimerkiksi syntymäpäivillä seikkailevat eläinhahmot, jotka vaelsivat kaupan käytävillä jo avajaisissa vuonna 2003.

”Ja onhan meillä synttäreillä mukana myös Rane-lumiukko!”, Sari Lapinniemi muistuttaa.

Eläinhahmot ja puhallettava lumiukko ovat vakiovieraita kaikissa kaupan tärkeimmissä juhlissa.

”Moni, joka vaikuttui lapsena meidän valtavan suuresta lumiukosta, onkin nykyään omien lastensa kanssa ihastelemassa sitä. Jos ei muusta, niin ainakin siitä huomaa, että kyllä tässä vuodet ovat vierineet”, Lapinniemi nauraa.

Kauppiaat ja henkilökunta toivottavat asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi viettämään K-Citymarket Kaakkurin synttäriviikonloppua ja tutustumaan tarjouksiin! 

Yhteystiedot

K-Citymarket Kaakkuri

Metsokankaantie 5
90420 Oulu
ma-la 8–22
su 10–21

K-Citymarket Kaakkuri Facebookissa
K-Citymarket Kaakkuri Instagramissa