Kolumnit

Pohjoisen etu on yhteinen asia

Kolumnit 10.10.2018 20:00
Tytti Tuppurainen

Eduskunnasta

Suomi elää parhaillaan noususuhdanteen huippua. Oulussa voimme ihailla taivaanrannassa näkyviä nostokurkia kaikissa ilmansuunnissa. Näky kertoo kasvusta ja tulevaisuudenuskosta.

Kuitenkaan kasvu ei synny itsestään tänne pohjoiseen. Se vaatii tuekseen määrätietoista kehittämistä niin alueelta itseltään kuin valtiovallalta. Kysymys tulevaisuusinvestoinneista on erityisen ajankohtainen juuri nyt, kun talouskasvu on huipussaan ja katseet pitäisi suunnata kauemmas.

Mitkä ovat pohjoisen kriittiset menestystekijät? Nostan tässä kaksi: osaaminen ja infrastruktuuri. Olemme yhtä mieltä siitä, että Oulun yliopiston perustaminen 1958 valoi pohjan Oulun kaupungin ja ympäröivän alueen kehitykselle. Nyt on aika tehdä uusi investointi Oulun yliopistoon, mikä nostaa meidät koulutus- ja tiedepolitiikassa uudelle tasolle.

Luvut paljastavat hätkähdyttävästi, että Oulun yliopiston rahoitus on sen vaikutukseen nähden vahvasti alimitoitettu. Oulun yliopiston osuus Suomen yliopistojen saamasta perusrahoituksesta on noin yhdeksän prosenttia, vaikka yliopiston välittömällä vaikutusalueella asuu 13 prosenttia Suomen väestöstä ja 15 prosenttia maamme nuorisoikäluokasta. Rahoituksen osuus on myös pienempi kuin Pohjois-Suomen yritysten osuus koko maan yritysten jalostusarvosta.

Epäsuhta on korjattava. Vastaavaa alimitoitusta ei ole muiden maamme yliopistojen kohdalla. Oulun yliopiston perusrahoitus tarvitsee tasokorotuksen, ja sen on syytä näkyä jo ensi vuoden valtion talousarviossa. Olen tehnyt asiasta talousarvioaloitteen.

Myös pohjoinen infrastruktuuri tarvitsee panostuksen, jolla alueemme saavutettavuus paranee ja muun muassa Stora Enson suurinvestoinnin edellyttämät väylähankkeet toteutuvat. Suomen liikenneverkoston tärkeimpiä kohteita on niin sanottu Suomi-rata Helsingistä Tampereen kautta Ouluun ja edelleen Tornioon. Kyseessä on talouden kasvukäytävä, joka tukee koko valtakunnan kehitystä.

Ensi vaiheessa on käynnistettävä suunnittelu Oulu–Kempele–Liminka -kaksoisraiteen sekä Oulun satamaan vievien maantie- ja raideyhteyksien rakentamisesta.

Henkilöliikenteessä tavoitteena tulee olla matka-ajan lyhentäminen Oulu–Helsinki -välillä neljään tuntiin. Tämä olisi uuden sukupolven yhteys, jolla olisi kauaskantoiset positiiviset vaikutukset. Olen laatinut myös ratahankkeisiin liittyvän talousarvioaloitteen.

Pohjoisen asiaa on ajettava pitkäjänteisesti – ja yhdessä. Ensi viikolla SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vierailee Oulussa. Kansalaistilaisuuden ohella tapaan hänen kanssaan muun muassa yliopiston, ammattikorkeakoulun ja sairaanhoitopiirin johtoa. Pohjoisen etu on yhteinen asia.

Kirjoittaja on SDP:n kansanedustaja Oulusta.

MAINOS

Kommentoi

Onkohan Tytti nyt oikein ajatellut kunnolla mitä kirjoittaa? Oulussa on myytävänä jo nyt 3056 uutta tai vanha asuntoa mihin näitä lisärakennuksia tarvitaan? Kait edustaja on lukenut kuinka tämä uudisrakentaminen uhkaa sortua omaan mahdottomuuteensa. Sijoittajat ostavat merkittävän osan uudisrakennuksista ja jopa 1/5 osan osuudella pääsee näihin ylihinnoiteltuihin kertakäyttöasuntoihin kiinni joiden velka lankeaa jossain vaiheessa yhteiskunnan/ veromaksajien syliin korkojen kohotessa. Entäpä nämä ratahankkeet? Länsimetron valmistumisen myötä joka on kansantalouden budjetista vienyt jo leijonan osa yli 2 miljardia on vain hankaloittanut ihmisten liikkumista koska Espoo on samoin kuin Oulu pirstaleinen ja hajaasuutettu johon menetetyt bussireittit sopivat paremmin. Nyt ihmiset on pakosta siirtyneet takaisin omaan autoon. Missähän edustaja on ollut kun näistäkin rahoista on päätetty?

Se on selvää että koko eduskunnan aikana yksikään 4 vuodeksi valittu eduskunta ei ole pystynyt valitsemaan yhteistä porukkaa joka pohjoisen ääntäkin olisi saanut kuulumaan. Paras lääke tähän on se että luovutaan aluevaalijärjestelmästä ja samaan järjestelmään kuin Eu-vaaleissa, voi äänestää ketä vain. Tämä aiheutta sen että jokaisen edustajan on ajettava koko Suomen asiaa, muuten tulee noutaja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tytti mistä otat rahat? Veroja korottamalla, ei kiitos. Velkaa ottamalla? Mitä aiot esittää, että valtion talous saadaan tasapainoon. Mitä rakennemuutoksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

35
Puheenaihe: Pitääkö dieselvero poistaa?
28
Trump puhui keskustelustaan Suomen presidentin kanssa ja kertoi, miksi Suomessa maastopalot eivät ole suuri ongelma – "Suomessa käytetään aikaa haravointiin ja siivoamiseen"
14
SDP:n Rinne tarjosi maksutonta varhaiskasvatusta lääkkeeksi lapsipulaan – naurahti vanhalle lipsahdukselleen
11
Ely-keskus odottaa uutta maakuntaa, tuoreen ylijohtajan mukaan lykkääntymisestä olisi haittaa – "Parempi, että mentäisiin suunnitelman mukaan"
9
Tutkimusrahoituksen kohtalo huolestuttaa Oulun yliopistollisen sairaalan johtoa ja tutkijoita
8
Uuden Club Teatrian avajaisia vietettiin lauantaina Limingantullissa – "Hyvä, että tämä tuli takaisin"
6
Vehviläisen virhe sai Kärpät taistelemaan – Voittomaalin iskenyt TPS-kasvatti Jasper Lindsten:” Oli ihan erilainen fiilis lähteä tähän peliin”

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Eilen Eläketurvakeskuksen johtaja Mikko Kautto kommentoi eläkejärjestelmämme kestävyyttä osana laajempaa, alati heikkene... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.11.

Fingerpori

17.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image