Jääkiekko: Kärpät hävisi vii­mei­sen lii­ga­kamp­pai­lun­sa Ha­ka­met­säs­sä jat­ko­ajal­la

Pääkirjoitus: Köy­hil­le pu­toi­lee nyt vain muruja rik­kai­den ro­ko­te­pöy­dil­tä, eikä se ole edes jäl­kim­mäi­sen joukon etu

Tilaajille

Met­sä­tei­den rummut re­mont­tiin – ve­sis­tö­rum­mut ovat usein este kalojen va­paal­le liik­ku­mi­sel­le

Kuvan rummussa pudotuskorkeus rummun sisäpinnan pohjasta uoman vesipintaan on liian suuri (25 cm), sillä jo 10 senttimetrin pudotuskorkeus on täydellinen vaelluseste kalan poikasille. Lisäksi rummun lähestymisalueella rummun asennuksessa käytetyt pohjapuut ja ylimääräiset kivet vaikeuttavat kalojen vaeltamista merkittävästi ja pienten, alle 10 sentin mittaisten kalojen vaeltaminen estyy käytännössä kokonaan.
Kuvan rummussa pudotuskorkeus rummun sisäpinnan pohjasta uoman vesipintaan on liian suuri (25 cm), sillä jo 10 senttimetrin pudotuskorkeus on täydellinen vaelluseste kalan poikasille. Lisäksi rummun lähestymisalueella rummun asennuksessa käytetyt pohjapuut ja ylimääräiset kivet vaikeuttavat kalojen vaeltamista merkittävästi ja pienten, alle 10 sentin mittaisten kalojen vaeltaminen estyy käytännössä kokonaan.
Kuva: Pentti Olli

Suomen metsäkeskuksella on alkanut elokuussa Rumpuesteet pois -hanke, jonka keskiössä ovat metsäautoteiden tierummut ja niiden kaloille ja muille eliöille muodostamat esteet.

Mistä hankkeessa on kyse, projektipäällikkö Irmeli Ruokanen Suomen metsäkeskuksesta?

– Jo vesilaissa sanotaan, ettei rakentamisella saa aiheuttaa eliöille kulkuesteitä. Tähän on kuitenkin alettu kiinnittää huomiota vasta viime vuosina. Nyt alkaneen hankkeen ekologisena tavoitteena on parantaa virtavesien kalakantojen ja muiden vesieliöiden tilaa keskittymällä vesistörumpujen aiheuttamien ympäristöongelmien ennalta ehkäisemiseen ja jo muodostuneiden ongelmien vähentämiseen.