Koronatilanne: Epi­de­mia pa­hen­tu­nut sel­väs­ti Oulussa

Mersun il­mees­tä ei voi erehtyä

Oulu
-
Kuva: Tommi Ruuskanen

Ladattava dieselhybridi Mercedes-Benz on mahdollistanut tekniikan, jossa yhdistyvät täyssähköajo ja taloudellinen hybridiajo.

Forum24 koeajoi uutuuden ja tutkimme erilaisten ajotapojen vaikutusta energiankulutukseen.

Ulkonäkö: GLE on kookas, mutta muodoiltaan rauhallinen. Keulan ilme on selkeää Mersua, josta ei voi erehtyä. Koeajetussa mustan värisessä autossa kromattu ikkunalista tulee hyvin esille. Vanteet ovat merkittävä yksityiskohta, varsin kookkaat kun ovat.

Ajettavuus: Alusta toimii mukavuuspainotteisesti, maantieajo on kuninkuusluokkaa. Äänet pysyvät suurimmaksi osin matkustamon ulkopuolella.

Ohjaus toimii ihanteellisesti tarjoten vastetta ja ohjaustuntumaa. 9-vaihteinen automaattivaihteisto työskentelee pehmeästi ja eleettömästi ajotilasta riippumatta.

Tilojen käytännöllisyys: GLE:ssä istutaan mukavasti, riittävän korkealla ja istuinten säädöt eivät lopu kesken. Pintamateriaalit ovat laadukkaat ja vaikuttavat helposti puhdistettavilta.

Tilaa on, akseliväli on karvan alle kolme metriä. Takaistuimella istuessaan voi kuvitella olevansa vaikka Panaman konsuli.

Tavaraa on mahdollista kuljettaa 630/1 915 litran tavaratilassa.

31,2 kWh ajoakku sijaitsee kookkaan tavaratilan alla pienentämättä tavaratilaa. Akku on nestejäähdytteinen.

Suorituskyky: Sähkömoottori tuottaa 136 hevosvoimaa. Teho riittää täyssähköiseen ajoon erinomaisesti, sähkömoottorin vääntömomentti on 440 Newtonmetriä.

Ajoakun koko on suurempi kuin pienillä akuilla varustetuissa täyssähköautoissa. Mainio ratkaisu, jonka ansiosta täyssähköajoa yhdellä latauksella oli koeajolla lämpiminä marraskuun päivinä noin 100 kilometriä.

Täyssähköajon jatkeeksi on hybridiajoan jolloin 194 hevosvoiman turbodiesel käynnistyy.

Hybridiajossan jolloin täyssähköajoa ei ollut käytettävissä akun matalan varauksen takia, dieseliä kului 5,5 litraa sadalle kilometrille.

Kulutus on matala, auton nettopaino on 2,7 tonnia.

Akkua voi ladata pikalaturilla nopeudella 64 kilowattia. Kotilaturilla latausnopeus on 7,4 kilowattia.

Varustelutaso: Vakiovarusteita kovalevynavigointi, digitaalinen radio (ei lähetyksiä Suomessa), ilmastointiautomatiikka Thermatic, adaptiivinen kaukovaloavustin, LED-ajovalaisimet, erikoistummennetut takalasit, Easy Pack -takaluukku, Widescreen cockpit, medianäyttö 12,3-tuumaa, sisätilan kromipaketti, pysäköintipaketti sisältäen peruutuskameran, nappanahka verhoiltu ohjauspyörä, 19-tuumaiset kiiltosorvatut kevytmetallivanteet, latauskaapeli neljä metriä pitkä.

Myynti Oulussa: Wetteri Oy.

Video koeajosta nähtävissä Oulu247-sovelluksessa, jonka voi ladata App Storesta tai Google Playsta.


Kiitämme:

+ Dieselin ja lataushybridin yhdistelmää.

+ Käytön mukavuutta.

Moitimme:

- Kohtuutonta ajoneuvoveroa.

FAKTA:

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic EQ Power

Pituus 4 924 mm.

Akseliväli 2 995 mm.

Leveys 2 022 mm.

Korkeus 1 797 mm.

Moottori 1 995 cm3.

CO2-päästöt 18 g/km.

Teho 333 hv.

Vääntömomentti 700 Nm/1 200 r/min.

Huippunopeus 210 km/h.

0–100 6,8 s.

Kokoluokka: E-segmentti

Kokonaismassa 3 260 kiloa.

Ajoneuvovero 721,60 euroa vuodessa.

Hinta 85 572 euroa.


Tämän auton ostohinnassa ilman lisävarusteita on autoveroa vain noin 2 500 euroa.

Akku latautuu täyteen kotiasemalla noin neljässä tunnissa.