Vanhat kuvat : Näin teol­li­suus tuli Rus­koon, myös kaa­to­pai­kan alue ke­hit­ty­nyt val­ta­vas­ti

Luitko jo tämän? : Maan­tiel­lä liikkuu en­nä­tyk­sel­li­sen paljon käyt­tö­kiel­los­sa olevia autoja

Kolumni: Itämeri on Suomen elä­män­lan­ka, jonka häi­riöi­hin on nyt vii­sas­ta va­rau­tua

Mat­ka­toi­mis­to Detur kes­keyt­tää toi­min­tan­sa – pa­ket­ti­mat­kaa­jil­ta vaa­dit­tu ho­tel­li­mak­su­ja Tur­kis­sa ja Krei­kas­sa

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on viime päivinä tullut runsaat 60 yhteydenottoa Deturin huolestuneilta suomalaisasiakkailta.

Deturin suomenkielisiltä sivuilta ei vielä perjantaiaamuna löytynyt tietoa ongelmista.
Deturin suomenkielisiltä sivuilta ei vielä perjantaiaamuna löytynyt tietoa ongelmista.
Kuva: Kuvakaappaus

Ruotsalainen matkatoimisto Detur keskeyttää toimintansa ja peruu kaikki loppuvuoden matkansa. Yhtiö kertoi asiasta sivuillaan ja STT:lle lähettämässään englanninkielisessä tiedotteessa perjantaina.

Tiedotteen mukaan yritys aloittaa "pääomapohjan vahvistamisen" ja "yritysorganisaation uudelleenjärjestelyt". Tämän vuoksi yritys kertoo keskeyttävänsä operationaalisen ja tuotannollisen toimintansa ja että loppuvuoden charter-kausi on peruttu.

Deturilla on toimintaa Suomen ja Ruotsin lisäksi Norjassa ja Tanskassa. Deturin suomalainen osakeyhtiö Detur Finland oy on tehnyt kahtena viime tilikautena yhteensä liki kahden miljoonan euron tappiot.

Kaupparekisterin mukaan yhtiön toimitusjohtajana on vuodesta 2004 lähtien ollut Mehmet Ahishali. Hallituksen puheenjohtajana on vuodesta 2020 saakka puolestaan toiminut Haluk Semiz.

KKV kehottaa olemaan maksamatta

Deturin pohjoismaisilla asiakkailla on ollut viime päivinä ongelmia matkatoimiston kanssa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ryhmäpäällikön Satu Toepferin mukaan virastoon on parin viime päivän aikana tullut runsaat 60 yhteydenottoa Deturin suomalaisilta asiakkailta. Heistä osa on ostanut tai ollut ostamassa Deturilta pakettimatkan.

Yhteydenottoja on tullut myös Turkista ja Kreikasta Deturin pakettimatkoilla parasta aikaa olevilta suomalaisilta. KKV:n mukaan osa hotelleista niin Turkissa kuin Kreikassa on vaatinut Deturin asiakkaita maksamaan majoituksensa itse.

Asiakkaat ovat maksaneet hotelleistaan jo kertaalleen Deturille osana matkapakettejaan. KKV:n mukaan matkailijoilla ei ole velvollisuutta maksaa uudestaan jo maksettuja hotelleja.

– Ohjeemme on kieltäytyä maksamasta ja vedota siihen, että matkat on jo kertaalleen maksettu, Toepfer sanoi.

– Ainakin Turkissa matkailuministeriö ja paikallinen hotelliyhdistys ovat linjanneet, että ihmisiltä ei saa rahastaa hotellimaksuja kahteen kertaan.

Hotelleihin lähetetyt faksit hämmensivät

Perjantaina julkisuudessa levisi kuvia fakseista, joita oli lähetetty turkkilaisiin hotelleihin. Fakseissa sanottiin Deturin nimissä, että yhtiö itse kehottaa hotelleja perimään majoitusmaksuja yhtiön pakettimatkaajilta.

Fakseissa myös väitettiin, että Detur olisi myyty "isommalle yhtiölle", joka palauttaisi rahat asiakkaille, jos nämä lähettäisivät kuitit hotellimaksuistaan Deturin asiakaspalveluun.

Deturin tiedotteen mukaan faksit olisivat väärennettyjä eikä yritys olisi niitä lähettänyt. Detur kiisti ylipäätään, että yhtiö olisi jättänyt maksamatta asiakkaidensa majoituksesta hotelleille.

Tietoa on Deturilta toistaiseksi tihkunut niukasti.

– Yhtiön tiedottaminen sekä asiakkailleen että viranomaiselle on ollut aivan riittämätöntä, Toepfer totesi.

Detur ei ole vastannut STT:n haastattelupyyntöihin.