Mainos

Mat­ka­len­to­ja omalla ko­neel­la

Taitomaja Oy:n yrittäjän, psykologil Leila Jylängin harrastus on erikoisimmasta päästä. Hän harrastaa lentämistä ja lentokoneen rakennusta.

Leila Jylänki kertoo, että harrastelentäminen ei ole tilastojen valossa sen vaarallisempaa kuin autoilu, mutta turvallisuuteen voi vaikuttaa itse enemmän.
Leila Jylänki kertoo, että harrastelentäminen ei ole tilastojen valossa sen vaarallisempaa kuin autoilu, mutta turvallisuuteen voi vaikuttaa itse enemmän.
Kuva: Anna Tilvis

Pyhäjärvellä lentokentän hallissa oleva kaksipaikkainen Rans S-10 Sakota on Jylängin ja hänen miehensä itse rakentama.

Jylängin ensimmäinen kosketus lentämiseen tapahtui teini-ikäisenä yleisölennätyksessä. Parikymppisenä hän tapasi laulaja Eija-Sinikan, joka kertoi, että hänellä on yksityislentäjän lupakirja. Jylänki havahtui, että se on mahdollista myös naiselle.

Varsinainen sysäys harrastukseen tapahtui paljon myöhemmin Kemijärvellä. Jylängin aviomies oli huomannut, että siellä järjestetään moottoripurjelennon teoriakurssi. Mies yritti pikaisesti livauttaa, että hän taitaa mennä kurssille, ettei vaimo ehdi kieltää. Leila vastasi viereisestä huoneesta, että minä myös. Hän tajusi, että sieltä saa lupakirjan ja saa lentää ihan itse.

”Me todettiin välittömästi, että kerhon moottoripurjekoneella ei voi tehdä sitä, mitä me halutaan eli lentää matkalentoja. Me ruvettiin hankkimaan omaa lentokonetta ja todettiin, että järkevin vaihtoehto on rakentaa itse.”

Kaikessa pyritään keveyteen

Kun on rakentanut koneen itse, tuntee sen tarkkaan ja pystyy huoltamaan sen itse. Rakentamiseen kului 13 kuukautta ja 1400 työtuntia. Parin vuoden jälkeen he vaihtoivat moottorin, ja muutostöihin meni 800 työtuntia.

Kone on tehty rakennussarjasta, jossa oli valmiina hitsattu teräsputkirunko. Keveyden takia rungon, moottorin ja siipien peitteenä on alumiinin, ohuen pellin ja lasikuidun lisäksi maaleilla käsitelty päällyskangas.

Sakotan maksimi lentoonlähtöpaino on 544 kg, josta koneen oma paino on tyhjänä 280 kg. Hyötykuormana olevaa bensaa, matkatavaroita ja ihmisiä mahtuu mukaan 260 kg edestä. Yhdellä tankillisella lentää tyynellä noin 800 kilometriä.

Pariskunta innostui matkalentämisestä valtavasti. Heidän Euroopan lentojen määränsä on poikkeuksellisen suuri.

”Me on lennetty lähes kaikki Euroopan maat. Lentäminen tarjoaa huikeita huippuhetkiä elämään. Jokainen muistaa ensimmäisen yksinlennon, matkalennon, meren ylityksen, Alppien lävistyksen tai ensimmäisen ruohokiitotielähdön.”

Omina huippukokemuksinaan Jylänki mainitsee taitolentokoulutuksen Ranskassa sekä Grand Canyonin lentämisen päästä päähän.

Lentokone menopelinä

Lentokone on arkinen kulkuväline, jolla voi näppärästi matkustaa sukulaisiin tai tapahtumiin. Sakota kuluttaa bensaa 13 litraa tunnissa, mikä vastaa noin 9 litraa 100 kilometrillä, ja matkaa voi tehdä suoraa linnuntietä.

”Kuvitelma, että lentäminen on kallista, ei pidä paikkansa. Tässäkin on soutuveneluokka ja huvipursiluokka ja kaikkea siltä väliltä.”

Lupakirjan hankkiminen, lentokoneen rakennus ja lentäminen ovat antaneet valtavan paljon. Jylänki on saanut oppia monesta lentämiseen liittyvästä asiasta, kuten rakennustekniikoista, koneesta ja mittareista sekä säästä.

”Olen ymmärtänyt, että varsin monet asiat ovat mahdollisia. Rajat siitä, mitä elämässä voi tehdä, tulevat enimmäkseen meidän ajatusmaailmasta. Elämässä on rajoja, mutta alue, jossa me toimitaan, on hyvin pieni. Kuvitelmat saavat aikaan sen, että jätämme tekemättä monet ihanat asiat”, Jylänki miettii.