Lukijalta
Mielipide

Matematiikkaa on kaikkialla, huomaat tai et – "Ennustan, että pitkän matematiikan kurssit lisäävät suosiotaan"

Olen toivonut, että joku poliitikko ryhtyisi herättelemään uinuvaa intohimoa, matematiikan harrastamista.

Olen toivonut, että joku poliitikko ryhtyisi herättelemään uinuvaa intohimoa, matematiikan harrastamista. Juha Sipilän erinomainen kirjoitus ilman puolueensa hehkutusta oli jo Kalevassa 2.1.

Menipä minne tahansa, ihmiset tulevat avoimesti kertomaan arvostavansa sitä, että kirjoitan matematiikan merkityksestä. Mutta varsinkin sosiaalisessa mediassa kuraa lentää niskaan, jos yrittää herätellä keskustelua matematiikasta muissa kuin matematiikkaryhmissä.

Muuan minulle tuntematon mies lähetti viestin, jossa hän arveli sisarusteni häpeävän minua kirjoitusteni takia ja vaati niitä pois synnyinkuntani Facebook-ryhmästä. Sukulaiseni kiistävät häpeävänsä minua. He itsekin ovat matematiikan salarakastajia, ryhmän ”Rakastan matematiikkaa” jäseniä.

Eri tavalla ajattelevat eivät yksinkertaisesti halua nähdä matematiikan harrastajia yksittäisinä, tuntevina ihmisinä. Mielikuva kulttuurinvastaisesta matematiikasta saattaisi kokea kolauksen. Eivät matemaatikot ole yhden asian liike eikä tekniikka ole syrjäyttämässä heitä. Päinvastoin, matematiikan osaajien tarve kasvaa.

”Valitettavasti oikotietä onneen ei ole: kaikki nojaa matemaattisen ajattelun osaamiseen”, kiteyttävät asian Oulun yliopiston professorit Matti Pietikäinen ja Olli Silven kirjassaan Tekoälyn haasteet: koneoppimisesta ja konenäöstä tunnetekoälyyn.

Vinkkinä puolueille ja niiden kannattajille sanoisin, että matemaatikoihin kannattaa suhtautua ihmisinä ja ottaa heidät tosissaan. On varsin kummallista, ettei 16 matemaatikon ja matematiikan opettajan kirjettä ”Avoin kirje matematiikan kouluopetuksen suunnittelijoille ja siitä päättäville” ole huomioinut edes opetusministeri Li Andersson.

Hallitus on siinä oikeassa, ettei ihmisten muisti yllä Sipilän hallitusta kauemmaksi. Hallituksen 2011–2015 aikaansaannokset, uusi opetussuunnitelma, avoimet oppimisympäristöt ja tekniikan liikakäyttö, panivat peruskoulun sekaisin. Eniten noista höyryistä kärsii matematiikan oppiminen.

"Eivät matemaatikot ole yhden asian liike eikä tekniikka ole syrjäyttämässä heitä. Päinvastoin, matematiikan osaajien tarve kasvaa."

Minun on kuitenkin todettava, että entistä useampi somelainen todellakin näkee matematiikan pelastavan voiman ja liittyy matematiikkaryhmiin. Ennustan, että pitkän matematiikan kurssit lisäävät suosiotaan. Se ei ole harhakuvitelmaa, vaan todellisuutta tämän päivän Suomessa.

Pythagoralaiset jakoivat matematiikan neljään osaan: geometria, aritmetiikka, tähtitiede ja musiikki. Kulttuurikaupunkihakemusta kirjoittaville muistutan Leonardo da Vincin sanoista: ”Ihmisen henkistä toimintaa ei voi sanoa taiteeksi, ellei se perustu matemaattiseen ajatteluun ja todistukseen.”

Alli Huovinen

matikkatäti, Oulu

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.