Kolumnit

Matematiikan osaajia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan

Kolumnit 2.1.2020 20:00
Juha Sipilä

Eduskunnasta

Matematiikka on hauskaa. Sen opiskelu kehittää myös jokapäiväistä ongelmanratkaisutaitoa. Itselleni matematiikka oli koulussa ehdoton suosikkilukuaineeni fysiikan ja kemian ohella.

Matemaattiset aineet ovat myös perusta vientiteollisuudellemme ja erityisesti Oulun alueen korkean osaamisen työpaikoille. Suomi menestyy maailmalla vain tällä korkealla osaamisella. Luonnontieteelliset aineet ovat siinä aivan keskiössä. Myös uudet toimialat, kuten ”green tech” -teollisuus ja ilmastonmuutoksen vastaisen teknologian kehittäminen vaativat vahvaa LUMA-aineiden osaamista.

Saimme joulukuussa uusimmat PISA-tulokset. Suomi pärjää mittauksissa edelleen kokonaisuudessaan hyvin, mutta huolenaiheeni on luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden osaamisen merkittävä lasku suomalaisnuorten keskuudessa. Samaa viestiä saan myös opettajilta sekä insinöörialojen pääsykokeiden tarkistajilta.

Olen syksyn aikana saanut myös paljon huolestuttavia viestejä matematiikan opettajien uupumisesta. Viime keväänä ensimmäistä kertaa sähköisenä suoritettu ylioppilaskoe muutti matematiikan opetuksen arkea radikaalisti.

Viikkotunnit eivät tahdo riittää, kun matemaattisen osaamisen sisäistämisen lisäksi pitäisi vielä opetella monien erilaisten laskinohjelmien, piirto-ohjelmien sekä kaavaeditorin käyttö.

Ohjelmat ja editorit eivät kuitenkaan ole matematiikan osaamisessa keskiössä, vaan tärkeintä on asioiden kunnollinen ymmärtäminen ja osaamisperustan saaminen kuntoon. Nyt opettajat suunnittelevat uusia opetuskokonaisuuksia ja ottavat uusia taitoja haltuun vapaa-ajallaan. Täydennyskoulutus ei pysy muutosten perässä. Matematiikan opettajakoulutuksen hakijamäärät ovat laskussa ja virta alalta muihin tehtäviin kasvaa.

Huolia siis riittää. Tarvitsemme nopeasti ryhtiliikkeen luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden kiinnostavuuden ja osaamisen palauttamiseksi.

Nuoret ovat olleet huolissaan ilmastonmuutoksesta – niin olen minäkin. Ilmastoahdistusta voi kuitenkin purkaa myös opiskelemalla ahkerasti luonnontieteitä ja matematiikkaa. Niiden osaajat tulevat muuttamaan maailmaa. Luonnontieteiden osaamisella vaikutetaan muun muassa hiilinielujen mittaamiseen sekä hiilidioksidin kaappaamiseen ja muuntamiseen uusiksi ympäristöystävällisiksi tuotteiksi, kuten biomuoveiksi ja -polttoaineiksi.

Puhtaassa energiassa olemme todellakin vasta kehityspolun alkupäässä. Energia on avainasemassa ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä.

Matematiikan osaajille on nyt suuremmat mahdollisuudet kuin koskaan muuttaa maailmaa. Tartutaan näihin tilaisuuksiin. Tsemppiä alkavaan lukukauteen sekä opettajille että opiskelijoille!

 

Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja Kempeleestä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (56)

Tunteeko joku Ylen johtoa niin hyvin, jotta voisi välittää tietoa matemaattisen yleissivistyksen tarpeellisuudesta? Yle syrjii matematiikkaa. Urheilua, musiikkia, luonto-ohjelmia, historiaa, ... ja hömppääkin tulee valtavasti Ylen kanavilta, mutta matemaattinen yleissivistys on unohdettu täysin.

Kalevan Lukijalta sivulla on 9.1. varatuomari Risto Salmen kirjoitus "Eivät kaikki suuret ajattelijat ja muusikot ole olleet matemaatikoita". Totta tuo Salmen väite on, mutta matematiikkaa on kaikkialla.

Googlettakaapa esimerkiksi professori Aatos Lahtisen kirjoituksia ja kuunnelkaa hänen puheitaan netistä! Jopa oikeustieteilijät tarvitsevat matematiikkaa ja matematiikan opiskelun kehittämää loogista ajattelua. Olen saanut heiltä - tuntemattomiltakin - kysymyksiä murtoluku- ja prosenttilaskuista.

Eivät kaikki abiturientit lue pitkää matematiikkaa. Viime vuosina sen on kirjoittanut noin 10000. Opiskelupaikkoja olisi useammallekin yliopistoissa ja korkeakouluissa. Tietoa opiskelijavalinnoista on Ylen nettisivulla.

Miksi Yle pimittää tietoa netissä? Suuri koulukysely tehtiin jo syksyllä 2018, mutta siitä ei kerrottu julkisuuteen. Siellä olisi tietoa monista nykykoulun ongelmista, myös avoimista oppimisympäristöistä, joista on uutisoitu tänään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monilla kirjailijoilla on maallista omaisuutta jo niin paljon, että heidän kannattaisi käyttää aikaansa valistamaan kansaa matematiikan hyödyistä ja iloista. Löysin Yle Areenasta viiden minuutin videon:

"Kultakuumeen kolumni: Kaipaan matematiikkaa" Siinä puhuu Finlandia-palkinnon voittanut kirjailija Juha Hurme! Sopii vaikkapa päivän avaukseen:

"Kiitetty olkoon Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi, algebran perustaja, joka intialaisten lukujärjestelmiä tutkiessaan keksi nollan ja vakiinnutti kymmenkantajärjestelmän noin 800 vuotta ajanlaskumme alun jälkeen." - Juha Hurme

Tätäkin voisi lähettää musiikkikappaleiden välissä Ylen kanavilla, kuten myös professori Samuli Siltasen pikkuvideoita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylen kanavilta tulee valtavan paljon musiikin jumputusta, urheilua ym., jota on myös nettisivuilla ja muussakin mediassa. Etsin juttuja matematiikasta, mutta niitä on vähän.

Kirjailija Juha Hurmeen tuttava kertoi vuosia sitten, että Juha oli koulussa lahjakas matematiikassa ja myös opiskeli fysiikkaa ja matematiikkaa yliopistossa. Vaikka opinnot keskeytyivat, hän toteaa Opettaja-lehdessä:

"Valitsisin yhä aivan samoin. Kaikkien pitäisi opiskella sekä luonnontieteitä että humanistisia aineita. Tietämättömyys luonnontieteistä on varmasti yksi syy siihen, miksi maailma on nyt tässä jamassa."

Kirjailijoita kuunnellaan, minkä takia Hurmeen positiiviset sanomiset matematiikasta ovat tervetulleita. Hänet muistetaan tokaisusta:
"Opiskelkaa ruotsia, juntit! Se avartaa kummasti maailmankuvaanne." Sopisi nyt räväyttää: "Opiskelkaa matematiikkaa, juntit! Se avartaa kummasti maailmankuvaanne."

Netissä on niin paljon tavaraa, ettei näitä kirjoituksia aina huomaa. Siksikin olisi hyvä, että Ylen runsaan musiikin välissä luettaisiin pätkiä näistä hyvistä kolumneista. Nämä ovat harvinaista herkkua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auttaisiko, jos kertoisimme esimerkkejä, millaisiin ongelmiin johtaa pintapuolinen matematiikan opiskelu? Jos ei ymmärrä derivaatan määritelmää, jää paljon ymmärtämättä myös sovelluksia. Opiskelija saattaa yksinkertaistaa tehtävää supistamalla toisen derivaatan symbolista kakkosen pois, jolloin tarvitsee derivoida vain kerran.

Kun olin koulussa, ei ollut laskimia eikä taulukkokirjoja. Meidät opetettiin tarkistamaan tehtävät. Tuskin kukaan sen ajan abiturienteista olisi ilmoittanut linnunpöntön tilavuudeksi 32 kuutiota tai painoksi 17,6 kg, 176 kg, 176000 kg, kuten tapahtui muutama vuosi sitten.

Toistan toivomukseni, että Ylelle pitäisi saada matematiikkaohjelmia ja lehtiin matematiikkasivuja. Moni eläkeläinenkin hoitaisi mielellään aivojaan pohtimalla matematiikan tehtäviä.

Oulun yliopiston kannattaisi järjestää matemaattista erikoistumiskoulutusta toimittajille tai jopa kouluttaa uusia toimittajia matemaatikoista ja insinööreistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi suotavaa, että yliopistojen ja korkeakoulujen matematiikan opettajat ja soveltajat osallistuisivat keskusteluihin muuallakin kuin Facebookin matematiikkaryhmissä. Ei sinne eksy koulutuksen suunnittelijoita ja siitä päättäviä.

Nimimerkki "Poliittisesti sitoutumaton" kertoo hyvin niistä paineista, joita digitalisaatio tuo matemaattisten aineiden opettajille. Eläkeläisopettajille lukiolaisten auttaminen ei enää ole helppoa. Autamme vain matematiikassa ja itse teen sen yleensä ilman laskimia, jotta itse matematiikka tulisi ymmärretyksi. Koulutuksista päättäville pitäisi kertoa mahdollisimman kansanomaisesti se, että ”valitettavasti oikotietä onneen ei ole: kaikki nojaa matemaattisen ajattelun osaamiseen”.

Opetusministeri kuuntelee toimittajia. Voisiko joku toimittaja hoksauttaa häntä professoreiden ja matemaattisten aineiden opettajien huolista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun opetetaan käyttämään tietotekniikkaa, ei tarvitse ajatella. Näin yliopiston tekniikan opinnoissa! Kommentti 6.1.2020:

"Juuri korjasin yhtä tenttipinkkaa, ja kymmenkunta prosenttia osallistujista laskee sujuvasti yhteen ampeereja ja voltteja."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olin rekisteröitynyt nimimerkillä Matikkatäti. Käyttäisin sitä nimimerkkiä edelleen, mutta sivu ilmoittaa, että nimimerkki on varattu. Johtuuko se siitä, että sähköpostiosoitteeni on muuttunut? Miten sen voi korjata ja saada nimimerkin sen oikealle omistajalle?

Muuten olen sitä mieltä, että menee hullutuksiin tuo median gallup-höyry. Eiväthän ihmiset ehdi enää muuta kuin räksyttämään ja töissä ja opiskelupaikoissa ollaan väsyneitä. Kaleva voisi olla edelläkävijä ja alkaa rekrytoida lapsille ja nuorille matematiikkakummeja. Pitäisi alkaa huolehtia tulevista eläkeläisistä eli nykyisistä koululaisista.

Jutun aihetta olisi myös hallituksen oppivelvollisuusiän korotuksessa. Se on turhaa niin kauan kuin perusopetus ei anna eväitä toiselle asteelle. Haastatelkaapa ammattiopiston rehtoria ja matemaattisten aineiden opettajia! Opintoja keskeytetään. Siitä oli viime viikolla juttua Oulu Radiossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

juha kirjottaa täytä asiaa. suomielää viennistä ja sillointarvitaabn matematiikam nosaajia kielitaido liosäksi. lisäötään matematiikan opetustunteja esim uskonnonopetuksen ja elämänkatsomhkden kustannuksella ja lumoluokkia tarvitaan lisää

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivon, että atk saataisiin omaksi oppiaineeksi lukioon, jolloin sitä opettaisivat koulutuksen saaneet opettajat . Matematiikan tunneilla voitaisiin keskittyä matematiikan asioiden opettamiseen eikä eri laskinsovelluksien käyttöönottoon laskutehtävien lomassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilä on aivan oikeassa siinä, että matemaattisten aineiden opettajat joutuvat ottamaan haltuun digitalisaation tuomat muutokset vapaa-ajalla. Niitä ei tehdäkään yhdessä illassa, sillä sähköisiä ohjelmistoja on useita! Ja niiden päivitykset muuttuvat myös jatkuvasti. Joten niitäkin on seurattava alituiseen.

Milloin sitten korjataan kokeet ja uusinnat? Entä suunnitellaan tunnit? Ei ole ihme, että ala ei houkuttele nuoria, jotka lukiossa sivusta näkevät opettajien työnarjen.

Siinä samassa sitten seurataan ytl:n muutoksia matematiikan yo-kysymyksissä, osallistutaan koulutuksiin ja opettajakokouksiin sekä vesoihin jne. Uutta opsia kirjoitetaan. Ja pian tulee uudestaan taas vastassa uusi koeviikko ja uusintaviikko. Edellisestä ehtii juuri ja juuri korjauksineen alta pois. Prelitkin puskee ja sen perään yliooppilaskirjoitukset korjauksineen. Tahti on todella kova! Niin kova, että taitaa viisaimmat opettajat hävitä lukiokentältä matemaattisesta aineista, ennenkuin uupuu tai tiputtaa perustuntimäärän jämäpalkkatasollevaltavalle työmäärällä.

Jäitä hattuun päättäjät! Ensin uupuu opiskelijat, sitten opettajat. Kuka opettaa tulevaisuudessa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Digitalisaatio on kova pala kolmen aineen ma/fy/kem opettajille, koska kaikissa niissä on tietotekniikkaa. Sitäkin olen joutunut miettimään, kun on kyselty paljon sijaisia, miten työelämästä, esimerkiksi äitiyslomalla, poissa oleville onnistuu palaaminen opettajan töihin. Ainakin Pohjois-Suomessa Oulun ulkopuolella on jo muutaman vuoden ajan ollut pula matemaattisten aineiden opettajista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On valitettavaa, etteivät matemaattisten aineiden opettajat uskalla avautua julkisuudessa ja matemaatikot sekä matematiikan soveltajat - matematiikan oppimisesta ymmärtävät - vaikenevat. Kannanottoja on tosin ollut ja jotkut ovat käyneet puhumassa järkeä Opetushallituksessa ja Opetusministeriössä, mutta näistä ei kuulu julkisuudessa.

Toisin oli, kun syyskuussa 2013 silloinen opetusministeri Krista Kiuru hehkutti kutsuvansa pelialan huiput kehittämään matematiikan opetusta, muutamassa tunnissa tieto tuosta ideasta levisi Suomen joka kolkkaan. Olin kuuntelemassa häntä OPH:ssa ja myöhemmin syksyllä 2014 Oulun Norssilla, jossa hän aneli: antakaa lasten pelata joka päivä koulussa.

Asiantuntijana Kiurulla oli 9-vuotias kummipoikansa. No oli tietysti muitakin samanhenkisiä kasvatustieteilijöitä, kuten kasvatuspsykologi Kirsti Lonka, joka jo syksyllä 2013 kehotti kouluja kumoamaan kännykkä- ja tablettikiellot. Lonka sanoi, että "nykykoulu on kuin lentokone, offline-tilassa. Hänestä ei ole ihme, jos mobiililaitteiden kanssa kasvaneet lapset ja nuoret eivät viihdy koulussa." (Kaleva 13.11.2013)

Monet matematiikkaa enemmän ymmärtävät asiantuntijat, kuten psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen, ovat yrittäneet puhua järkeä, mutta heitä ei kuunnella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aloitetaan pohdiskelusarja "Myytit matematiikassa". Otan pohjaksi professori Pekka Neittaanmäen erinomaista artikkelia, jota käytimme kouluvierailuilla.

Jotta valtion ja kunnan budjetteihin riittäisi rahaa, eduskunnan kannattaisi pohdiskella kyselytunneilla seuraavia kysymyksiä
- Miksi matematiikkaa opiskellaan? Kuka tarvitsee matematiikkaa?
- Myytit matematiikassa? Minä en osaa ...
- Minne katosi laskutaito?
- Matematiikan käytön räjähdysmäinen kasvu
- Mitä matematiikka on?
- Matematiikan yllätyksellisyys

Haastoin kaikki Pohjois-Suomen kansanedustajat kirjoittamaan aiheesta "Matematiikkaa on kaikkialla - havaitset tai et". Kun nyt yksi heistä kirjoitti oikein asiallisesti, alkaa asiaton ja asiantuntematon räksytys. On hyvä, kun oli Sipilän hallitus, jotta voi kaataa kaikki ongelmat sen syyksi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kysellyt Oulun yliopistolta, voisiko matemaattiset aineet huomioida tiedeviestinnän koulutuksessa. Matematiikkaan erikoistuneita toimittajia? 

Olisi ansioituneita kouluttajia, kuten Oulussa asuva ja yliopiostolla luennoinut dos. Matti Lehtinen sekä  Osmo Pekonen,  "suomalainen matemaatikko, historioitsija ja kirjailija. Hän on Helsingin yliopiston ja Jyväskylän yliopiston matematiikan dosentti, Oulun yliopiston tieteenhistorian dosentti sekä Lapin yliopiston sivistyshistorian dosentti.

Osmo Pekonen on väitellyt tohtoriksi kaksi kertaa: hän on filosofian tohtori ja yhteiskuntatieteiden tohtori. Hän on asunut ja työskennellyt useaan otteeseen Ranskassa." (Wikipedia) Ja paljon muita, kuten Tietomaan matematiikan vuoden 2012 luennoitsijat.

Kalevassa ja Oulu Radiossa on uutisoitu, että Oulun yliopistoon halutaan psykologikoulutusta. Siksi kannattaisi nyt pohtia, millaista osaamista psykologikoulutuksessa tarvitaan. Tarvitaanko psykologin opinnoissa matematiikkaa? Entä pääsykokeissa? Googlettakaapa: matematiikka psykologiassa!

Syy siihen, miksi psykologit suhtautuvat matematiikan opiskeluun eri tavalla kuin kasvatuspsykologit, johtuu ilmeisesti siitä, että psykologit joutuvat opiskelemaan matematiikkaa ja ymmärtävät matematiikan oppimisen lainalaisuuksia. Vrt. psykologi Liisa Keltikangas-Järvinen, kasvatuspsykologi Kirsti Lonka.

Keskustelua voisi jatkaa erityisesti Facebookin ryhmässä "Poliitikot matematiikan puolesta". Näin erilaiset ja asiantuntijoiden näkemykset pääsisivät julki. Tosin siellä ei ole poliitikkoja ja on vähän kommentoijia. Pitäisi päästä paperilehtiin, sillä poliitikot, opetusministerikin, kuuntelevat toimittajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistaako kukaan, minkä hallituksen aikana kehitettiin kallis uusi OPS? Matematiikan sähköiset yo-kirjoitukset ovat myös yksi hulluus, joka vie aikaa matematiikan opiskelulta.

Olisi hyvä, jos Ylen MOT tutkisi, miten valtavasti on upotettu rahaa hallituksen 2011-15 aikaansaaman uuden opetussuunnitelman ja koulujen digin toteutukseen. Jälkihoitoon tarvitaan lisää, koska peruskoulu pantiin sekaisin. Nyt ei varmaan ymmärretä, mitkä kaikki yhteiskunnan ongelmat johtuvat noista uudistuksista.

Ihmettelen, että Yle tekee selvityksiä, kuten "Suuri koulukysely" syksyllä 2018, mutta tuloksista kerrotaan vain netissä. Ylelle pitäisi saada opetuskanava, jonne pääsisi myös matematiikan opetus ja muitakin asiantuntijoita kuin kiurulaiset.

Ylen nettisivuilla olisi tietoa myös opiskelijavalinnoista. Ihmettelen Ylen uutisantia. Jopa kahtena iltana lähetetään sama elokuvateatteriuutinen ja urheilua pukkaa kymmeniä kertoja päivässä monelta kanavalta, mutta ei saada matematiikkauutisia.

Matematiikkauutiset ennen urheilu-uutisia avaisivat kummasti ihmisten silmiä. Tiedä, vaikka Finlandia-palkittu Juha Hurme lausahtaisi:

"Opiskelkaa matematiikkaa, juntit! Se avartaa kummasti maailmankuvaanne."

Hurme on opiskellut matematiikkaa ja fysiikkaa. Hän sai paljon julkisuutta tällä: "Opiskelkaa ruotsia, juntit! Se avartaa kummasti maailmankuvaanne.".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jep. Tyyppi leikkasi koulutuksesta niin paljon kun kerkesi. Opettajat ovat todellakin ylityöllistettyjä ja silti opetuksesta pitää tinkiä, ja mitäs tämä tyyppi sitten ehdottaa ratkaisuksi itse paisuttamaansa ongelmaan? No hellallettas että oppilaiden "pitäisi olla kiinnostuneempia" matikasta. Siinäpä tosi hieno ratkaisu, pätee kaikkeen! Kaikki lasten ja nuorten ongelmat poistuu kun niiden pitää olla vaan reippaampia ja kiinnostuneita. Työttömyys häviää ku ihmisillä pitää vaan olla kiinnostuneempia töistä. Kaikki julkiset ja yhteiskunnalliset palvelut voidaan ajaa alas, kun ihmisten pitäs vaan olla kiinnostuneita hoitamaan kaikki asiat ite. Mihin sitä koululaitosta ees tarvitaan kun voidaan opettaa lapset ite. Kuka kaipaa terveydenhuoltoa kun voi etsiä netistä hoito-ohjeet ja pysyyhän se puukkokin kädessä. Mitä poliisilla tekee kun otetaan rosvot kiinni ite ja hirtetään ne niiku vanhoina hyvinä aikoina. Autoilijat voi hoitaa tiet ihan hyvin ite, sanko ja lapio vaan kaikille niin voi täytellä kuopat jos näkyy semmosia tiellä. Jne. kaikki onnistuu kyllä ite ku ollaan vaan kiinnostuneempia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matematiikka on ihan hyvä työkalu oikein käytettynä ja nimenomaan soveltuvaan kohteeseen. Matematiikka ei sovellu yhteiskunnan johtamiseen, koska ihmispopulaation hyvoinvointi ei ole matemaattinen ongelma vaan lähinnä arvovalintoihin perustuvaa rekentavaa yhteistyötä.

Kenenkäs hallituksen digiuskovaisten toimesta koulutuksesta tehtiin tietokone- ja järjestemäkauppiaiden business vaikka kyse on tietoperusteisen lähinnä olennaisuuksien hahmottamisen ja soveltamisen oppimisen välineellestämisestä läpi elämän kulkevaksi jatkumoksi.

Sahan käytön ''matematiikan'' opettelu ei ole edes rakennusarkkitehtuurin ytimessä saati sitten valtakunnallisen kaavoittamisen. Suutarilla on lestinsä jossa kannattaa pysyä - olettaen että hahmottaa sen verran kokonaisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo matematiikan osaaminen ei näkynyt Sipilän toimissa pääministerinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskento oli taitona ennenkin hyödyllinen, sitä pidettiin lukemisen ja kirjoittamisen lisäksi kansalaisten oikeutena eikä pisasta tiedetty mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (56)

Uutisvirta

22:22
Suomalaisille ilmanpuhdistimille ryöpsähti kova kysyntä Kiinassa – jättivaltioon tilattu satoja laitteita torjumaan koronaviruksen leviämistä
22:11
Wuhanin koronavirus rantautui Eurooppaan: Ranskassa vahvistettu kaksi tartuntaa, Ruotsissa peruttu kiinalaisten ryhmien matka Norrbotteniin
21:42
Oulun yliopistoon hankittiin itseohjautuva auto, ja se on ensimmäinen askel uuden koulutusohjelman käynnistämisessä
20:57
Kaavailtu Baltian lentopalloliiga kiinnostaa suomalaisia seuroja, myös Ettaa – Olli Kuoksa: "Suomen liiga ei ole kehittynyt 25 vuodessa mihinkään" Tilaajille
19:51
Emmi Peltonen lyhytohjelman jälkeen viidentenä EM-taitoluistelussa – "Nyt on magee fiilis etenkin kaikkien hankaluuksien jälkeen"
19:48
Williams ja Osaka katsomoon Australian avoimissa – Federer kuilun partaalta jatkoon
19:40
Vankiloiden toimintamallin mullistus alkaa Hämeenlinnasta: vartijoista valmentajia – "Ei sovi vaarallisille vangeille"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Henkilö joka suostuu ottamaan vastaan vain osa-aikatyötä

Se aika, että ihminen elää vain työstä ja työlle on ohi. Huonosti on sellaisella ihmisellä asiat, jolla ei muuta ole kui... Lue lisää...
PORHO

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image