Lu­ku­vuo­si Oulun IB-lu­kios­sa maksaa Derena Wulle 30 000 euroa – "Summa pe­rus­tuu kus­tan­nuk­siin"

Oulun Lyseon lukion IB-tutkintoa markkinoidaan pohjoisella luonnolla ja alueen it-osaamisella

Oulu
Derena Wu on kotoisin Oulun ystävyyskaupungista Hangzhousta.
Derena Wu on kotoisin Oulun ystävyyskaupungista Hangzhousta.
Kuva: Pekka Kallasaari

Oulun Lyseon lukion IB-tutkinnon markkinointi ulkomaille on edennyt siihen pisteeseen, että lukiossa on tänä syksynä aloittanut ensimmäinen tutkinnosta maksava oppilas.

Hangzhousta, Oulun ystävyyskaupungista tulevan 15-vuotiaan kiinalaisen Derena Wun vanhemmat maksavat tyttärensä lukuvuodesta noin 30 000 euroa. Hintaan kuuluu opetuksen lisäksi oppimateriaalit, kouluruokailu ja majoitus isäntäperheessä.

– Hän on ensimmäinen IB-tutkinnosta maksava oppilas koko Suomessa, Lyseon rehtori Mika Aalto iloitsee.

Vielä vuosi sitten Ouluun kaavailtiin Kiinasta 25–30 oppilaan ryhmää suorittamaan IB-tutkintoa, mutta koronavirus jarrutti suunnitelmia. Aalto kertoo, että markkinointi ja opiskelijarekrytointi menivät uusiksi, koska Kiinassa kaikki paikat olivat kiinni maaliskuulle asti. Sen jälkeen myös Suomi meni säppiin.

– Meillä oli asuntola katsottuna Luovilta valmiiksi, mutta kun kävi ilmeiseksi, ettemme pysty tuomaan ryhmää, laitoimme suunnitelman jäihin. Tämä vuosi mennään isäntäperhemallilla.

Vuosien odottelu

IB-tutkinnon tarjoaminen maksua vastaan EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville tuli mahdolliseksi vuoden 2017 lopussa tehdyn lukiolain muutoksen myötä.

Aallolla oli lakimuutoksessa sormensa pelissä.

– Lyseo oli vuosia sitten Sotkamon lukion kanssa yhteistyössä. Tuolloin ulkomailta Sotkamoon tulleet urheilijat pystyivät suorittamaan meidän kauttamme IB-tutkintoa. Mietimme, että tulijoilta ulkomailta olisi enemmänkin, mutta kunnallisella rahoituksella kovin laajamittaiseen toimintaan ei voinut lähteä. Tuli ajatus, että jos urheilijoilta ottaisi korvauksena kulut, joita opiskelu aiheuttaa, tutkintoa voisi tarjota laajemmalle porukalle.

Niinpä Aalto neuvotteli opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa, miten asia mahdollistuisi lain puolelta.

Meni kuitenkin vuosia ennen kuin asia konkretisoitui. Sotkamon kunta ennätti sillä välin myös lakkauttaa omalta osaltaan IB-lukio­toiminnan.

– Lähdimme kuitenkin miettimään, onnistuuko ihan tavallinen tutkinnon myynti. Yhteistyöverkostojen luominen Kiinan suuntaan on vienyt aikansa. Emme kuitenkaan rajaa tätä ainoastaan kiinalaisiin tai Oulun ystävyyskaupunkeihin. Tätä voidaan laajentaa myös ­muualle.

Kustannusten mukaan

30 000 euroa yhdestä lukuvuodesta kuulostaa isolta rahalta, mutta Aallon mukaan sillä korvataan pääasiassa vain kulut.

– Summa perustuu kustannuksiin. Emme kauheasti tavoittele voittoa. Mikäli voittoa jää, se on laissa määrätty käytettäväksi paikallisen koulutuksen tukemiseen, mikä tarkoittaa Oulussa lukiokoulutusta laajemminkin.

– Tämä on aika yleistä toimintaa esimerkiksi Saksassa ja Iso-Britanniassa. Jos niihin vertaa, koulutuksemme on edullisimmasta päästä.

Esimerkiksi Iso-Britanniassa lukuvuosi kustantaa Aallon mukaan 40 000–50 000 euroa.

Suomalaista koulutusta arvostetaan maailmalla, mutta Oulu ei pysty markkinoimaan itseään kuten Iso-Britannia: perinteikkäillä yliopistoilla. Lyseo onkin päättänyt mainostaa paikallista it-osaamista ja pohjoista luontoa. Samalla se tulee markkinoineeksi siis koko Oulun ­aluetta.

Aalto ei pidä mahdottomana ajatusta, että koulutusmyynnillä yritettäisiin jatkossa vähän tienatakin, mutta myynnin todellinen arvo on hänen mielestään mitattavissa vasta myöhemmin.

– Taloudellinen hyöty siitä, mitä poikii, kun nuoret tutustutetaan suomalaiseen yhteiskuntaan – sen tähtäin on 5–10 vuoden päässä.

"Täällä saan haasteita"

Derena Wu hymyilee leveästi ja vetää toppatakkiaan tiukemmin ylleen. Oulun kylmyys ei häntä vaivaa, mutta pimeydessä on ollut totuttelemista.

Wu kävi Kiinassa peruskoulua IB-linjalla ja halusi jatkaa valitsemallaan tiellä. Myös hänen vanhempiensa mielestä ajatus oli hyvä.

Wu tutustui Hangzhoussa asuvan tuttavansa kautta Oulun Lyseon lukion IB-tutkintoon ja innostui. Vaaditun tasotestin hän läpäisi kirkkaasti.

– Selvitin, että IB-lukio on kokenut, koska se on ollut täällä pitkään. En ollut aiemmin ollut Euroopassa, joten Suomi houkutti senkin vuoksi. Täällä saan haasteita. Voin oppia myös uuden kielen.

Hangzhoun miljoonakaupungin jälkeen Oulu tuntuu pieneltä, mutta koti-ikävä ei silti vaivaa häntä.

– En ole oikeastaan sellainen ihminen. Teknologia on niin edistynyttä. Voin olla vanhempiini yhteydessä joka viikko.

Wu on huomannut, että Suomessa vapaa-aikaa on enemmän kuin Kiinassa ja oppilaiden odotetaan opiskelevan itsenäisemmin.

– Olen nauttinut, vaikka aluksi oli tietysti vaikeaa, kun on täysin uusi ympäristö.

– Lukion jälkeen tavoitteenani on aloittaa yliopisto-opinnot, mutta mietin vielä, pyrinkö yliopistoon Suomessa vai muualla. Haluaisin opiskella opet­tajaksi.