Lukijat pyö­räi­ly­sään­nöis­tä: Väis­tä­mis­vel­vol­li­suus yk­sin­ker­tai­sem­mak­si ja pyö­räi­li­jöil­le omat lii­ken­ne­mer­kit

Kevään ja pyöräilysäiden lähestyessä Kaleva.fissä on käyty vilkasta keskustelua pyöräilijöiden väistämissäännöistä. Lukijat löysivät parannettavaa tienkäyttäjien toiminnasta.

pyörätie, pyöräily, kevyen liikenteen väylä
pyörätie, pyöräily, kevyen liikenteen väylä
Kuva: Maiju Torvinen

Kevään ja pyöräilysäiden lähestyessä viime syksynä Kaleva.fissä julkaistu Lapin poliisin muistutus pyöräilijöiden väistämissäännöistä on käynyt jälleen ajankohtaiseksi.

Lukijat löysivät parannettavaa niin autolla kuin pyörällä liikkuvien tienkäyttäjien toiminnasta.

Nimimerkki Noudatettaisiinko liikennesääntöjä? toteaa Oulussa pyöräilyn suurimman ongelman liittyvän autoilijoiden käytökseen:

"Suurempi ongelma on se, että etuajo-oikeutetut autoilijat pysäyttävät ja laskevat pyöräilijän, kuin se että pyöräilijät ajavat väärin perustein auton eteen. Vaikuttaisi siltä, että pyöräilijät tuntevat nämä säännöt paremmin kuin autoilijat. Siksi poliisin pitäisi muistuttaa ennemmin autoilijoita eikä taas leimata pyöräilijöitä.

Oulussa ongelmana on myös keskustassa jalkakäytävällä polkupyörällä ajaminen. Jos pyöräilijät ajaisivat ajoradalla niin kuin heidän kuuluisi, lisäisi se turvallisuutta autoilijoiden tottuessa polkupyöriin ajoneuvoina."

Myös pyöräilijöiden käytös sai kommentoijilta pyyhkeitä.

"Monet autoilijat opettavat pyöräilijät vaaralliselle tavalle antamalla heille vapaan kulun, vaikka pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Joo, onhan se kivaa olla kohtelias, mutta nyt jo näkyy liikenteessä se, että pyöräilijät luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja joka paikassa. Tämä taas aihettaa aivan turhia vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Mennään siis sääntöjen mukaan oli alla sitten 2 tai 4 pyörää", kirjoittaa Arska1.

Säännöissä olisi parantamisen varaa

Myös väistämisvelvollisuus itsessään sai epäselvyytensä vuoksi pyyhkeitä lukijoilta. Lukijat ovat esittäneet parannusehdotuksia, joiden avulla pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteiselo tien päällä voisi muuttua sujuvammaksi.

"Liikennesäännöt muuttuvat. Jokaisen pitäisi myös oppia tämä. Kaikki 30 vuotta sitten opetettu ei pidä paikkaansa. Pyöräilijän väistämissääntö muuttui noin 15 vuotta sitten. Nykyinen sääntö on selkeä, mutta monille silti vaikea ymmärtää.
Tuo on totta, että autoilijat ovat itse vaikeuttamassa ymmärtämistä.
On myöskin väärin, että lapsi opetetaan suojatielle ajamaan pyörällä ja olevan etuajo-oikeutettu. Ja täyttäessään 12 vuotta, pitää oppia uusi sääntö yhdessä yössä. Autoilijan on myös vaikea nähdä onko joku 11-vuotias vai jo täyttänyt", toteaa nimimerkki Ajokortti vuodesta 87.

Nimimerkki Mieluummin pyörällä toteaa, että liikennesääntöjen oikea noudattaminen ei ole pyöräillessä kovin yksinkertaista:

"Autolla ajaessa osaan liikennesäännöt, mutta pyörän selkään hypättyäni en olekaan varma miten risteyksissä toimitaan. Huomasin vastikään, että olen työmatkoilla ajanut yhdessä risteyksessä aina väärin. Ihme, että olen vielä hengissä ja vahingoittumattomana. Autoilijana olen vaistomaisesti varuillaan pyöräilijän kanssa kohdatessa, vaikka minulla olisikin etuajo-oikeus."

Väistämisvelvollisuus toiselle osapuolelle, liikennemerkit pyöräilijöille

Tilanteen ja sääntöjen noudattamisen selkeyttämiseksi lukijat ehdottivat väistämisvelvollisuuden kohdistamista kokonaan joko pyöräilijöille tai autoilijoille.

"Selkeä ja kaikille helppo sääntö olisi se että autoilija väistää aina. Suuri osa pyöräilijöistä on lapsia ja nuoria joille voi olla vaikea ymmärtää autoilynkin vaikeampia sääntöjä", nimimerkillä Vastuukulkija kommentoinut lukija ehdottaa.

Selkeät säännöt taas ehdottaa väistämisvelvollisuuden siirtoa pyöräilijöille:

"Lakia pitäisi niin muuttaa, että pyöräilijä väistää aina. Silloin onnettomuudet vähenee." 

Nimimerkki Pitkät päällä ehdottaa liikennesääntöjen noudattamisen helpottamiseksi pyöräilijöille omia liikennemerkkejä:

"Pitäisikö pyöräilijöille asentaa omat kolmiot ja stop-merkit? Siellä liikenneturvassa ei taida edelleenkään olla yhtään nimettyä edustajaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille? Liikennesäännöt ovat ihan liian monimutkaisia pyöräilijöille. Autoilunkin säännöt ovat yksinkertaisempia ja autoiluun vaaditaan sentään kortti."