Kotimaa

Poliisi muistuttaa pyö­räi­li­jöi­tä: risteyksessä etuajo-oikeus vain kahdessa tapauksessa

Jos suojatie on ajoratamerkinnöin merkitty pyörätien jatkeeksi, saa pyörällä ylittää ajoradan sitä pitkin. Näissä tilanteissa on pyöräilijä kuitenkin väistämisvelvollinen ellei muuta väistämisjärjestystä osoiteta kolmiolla tai stop-merkillä. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 9.10.2016 11:07 | Päivitetty 13.6.2017 9:57
Kaleva

Lapin poliisi muistuttaa pyöräilijöitä risteysten väistämissäännöistä. Poliisin mukaan kaikille pyöräilijöille ei ole lainkaan selvää, että pyörätieltä ajoradalle tullessaan polkupyöräilijä on väistämisvelvollinen vain kahta poikkeusta lukuunottamatta.

1. Ajoneuvon kuljettajan tulee väistää pyöräilijää, jos ajoneuvon tulosuunnassa on kärkikolmio tai stop-merkki.

2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

Pyöräilijän ajaessa ajoradalla noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä, eli esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa pyöräilijää on väistettävä.

Yleensä pyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen. Jos suojatie on pyörätien jatkeena tai suojatie on ajoratamerkinnöin merkitty pyörätien jatkeeksi, saa pyörällä ylittää ajoradan sitä pitkin. Näissä tilanteissa on pyöräilijä kuitenkin väistämisvelvollinen ellei muuta väistämisjärjestystä esitetä liikennemerkeillä (kolmio tai stop-merkki).

Poliisi muistuttaa julkaisemassaan tiedotteessa, että polkupyöräilijä ja jalankulkija ovat eri asemassa suojatiellä. Muun liikenteen on annettava esteetön kulku jalankulkijoille, mutta vastaavassa tilanteessa on pyöräilijän väistettävä muuta liikennettä.

Alle 12-vuotias lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä. Pyörätie on liikennemerkein merkitty pyörätieksi. Pyörää taluttava pyöräilijä muuttuu suojatiellä jalankulkijaksi, jolloin autoilijan on väistettävä häntä.

Katso myös vinkkejä pyörän lukitukseen ja miten erilaiset pyöränlukot pärjäsivät Kalevan murtotestissä.

Piditkö jutusta? Seuraa Kalevaa myös Facebookissa ja Twitterissä!

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (991)

Nuo kaksi poikkeustapausta taitaa kattaa suurimman osan kevyenliikenteenväylän risteyksistä. Pyörätiet kun kulkee useinmiten pääväylien suuntaisesti, joten autot ovat joko kääntyviä tai tulee kolmion takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ota huomioon myös se, että lähes jokaisen risteyksen kohdalla on myös pääväylän ylittävä pyörätien jatke. Sitä käyttävä pyöräilijä on luonnollisesti väistämisvelvollinen pääväylää käyttäviin ajoneuvoihin nähden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö tämä debatti osoita selvästi, että olemassa on selvä ihmishenkeä uhkaava ongelma. Sitä ei voi kiistää. Kenen etuja vastaan se on, ettei asiaa tutkita ja korjata. Väittääkö joku että asia korjautuu itsestään kunhan ihmiset alkavat noudattamaan liikennesääntöjä. Hevonkakkaa sanon minä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos aikuinen on niin köyhä että joutuu pyörällä ajamaan, niin saa kyllä väistää. Tämä vasemmistolainen vastikkeeton vallantavoittelu alkaa ottamaan jo aivoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tieliikennelaki ei velvoita köyhää väistämään. Älä keksi omia sääntöjä. Minua pitää rumien väistää; syrjään siitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulipa mieleen, eikö autoihin voitaisi asentaa jotakin haisevaa variksenpelätintä, mikä myös tehoaa pölkypyöräilijöihin. Siis aina kun pyöräilijä tunkeutuu liian lähelle niin pelätin päästää karmivan pierun...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Pyöräilijän ajaessa ajoradalla noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä, eli esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa pyöräilijää on väistettävä."

Eikö tämä ole kolmas tapaus?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En näe mitään onkelmaa. Hidastan aina ja päästän pyöräilijän tahi jalankulkijan menemään meni sitten vaikka kontaten. Sitä sanotaan joustavuudeksi ja jokainen saa siitä hyvän mielen. Aikaa se vie noin 20 sekkaa enkä ole keksinyt mitä sillä tekisin. Jos joka päivä päästän yhden pyöräilijän tien yli olen menettänyt 2 tuntia aikaa vuodessa. Annan sen mielelläni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei, se ei ole joustavuutta. Se on typeryyttä. Fiksu pyöräilijä on nähnyt sinut ja hidastanut nopeuttaan hyvissä ajoin, ja kun sinä et menekään vuorollasi vaan rupeat turhaan vatuloimaan, koko hommassa menee enemmän aikaa. Puhumattakaan siitä, että samassa tilanteessa voi tulla auto myös vastakkaiselta suunnalta, ja sinun "kohteliaisuutesi" takia pyöräilijä voi yllättäen polkea sen eteen. Vaarallista ja itsekästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenteessä on parempi olettaa aina, että toinen osapuoli ei tunne liikennesääntöjä tai ajaa epähuomiossa vastoin sääntöjä. Autoilijana ja autokoulun käyneenä tunnen liikennesäännöt, mutta samalla tiedän etteivät kaikki tunne saati noudata niitä sääntöjä. Ja pyöräiljänä tiedän, etten ole koskaan joutunut osoittamaan hallitsevani pyöräilijän sääntöjä - ja siksi on helppo ymmärtää, että väärässä luulossa osa kanssapyöräilijöistä uskoo vakaasti oikeuteensa ajaa auton eteen.

Kaikkien etu on kuitenkin, että ollaan varovaisia kohtaamisissa - ihmishenkien säästämisessä ei menetä montaa sekuntia. Törmäyksessä ei ole muita kuin häviäjiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kempeleessä on Oulunsalontielle Santamäestä tultaessa välistä aivan villiä ajoa. Pyöräilijät painavat menemään tien yli ajattelematta, että he tulevat ajoneuvolla etuajooikeutetulle tielle, vaikka kadun varrella on kolmiomerkki. Samasta suunnasta tulevana autoilijana olen tietysti pyöräilijän kanssa samanarvoinen. Oulunsalontiellä ajaessani autoilijana en kehtaa olla väistämättä suojatielle pyörällä ajavaa, vaikka tiedän oikeuteni. Me mummot pyöräilemme usein, mutta meidänkin pitäisi tuntea liikennesäännöt ajaessamme ja auton ratissa kaahaillessamme ja noudattaa niitä parhaan kykymme mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Yleensä pyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen. " Lentääkö pitäisi? Vai mennä kenties tien ali?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pyöräilijöitä, miksikähän. Ovat pyöräilijät huonomuistisia vain... Poliisi voisi myös enemmän sakottaa. Saataisiin paremmat pyöräilijät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuttumalla jalankulkijaksi. Jutussa oli ohjeet. Ajokortillisille tämä on opetettu autokoulussa mutta valitettavasti pyöräilijä ei tarvitse ajokorttia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliisi levittää väärää tietoa. Pyöräilijä saa ylittää pyörätien ajaen, saahan autoiliakin ylittää suojatien ajaen. Pyöräilijälle suojatie ei vaan ole suojatie, vaan pelkästään ajoradan ylitys. Suojatie tai pyörätien jatke ei koskaan vaikuta mitenkään pyöräilijän väistämissääntöihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siksi talutan aina pyörän suojatien yli. Työnnän pyörän suojatielle varmuuden vuoksi tavaratelineestä kiinni pitäen, niin en jää autojen alle. Autot ei välitä suojatiestä yhtään mitään, mutta omaa peltilehmää suojellaan. Paniikkijarrutuksia on mukava katsella. Nyrkkiäkään eivät viitsi heiluttaa, kun itse ovat väärässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (991)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa.

Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi ja Keminmaa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

takaa-ajon mielekkyys?

287 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Arvokeskustelua köyhyydestä

"Sairastuivat ja osasivat arvostaa yhteiskunnan apua, kun omat voimat ja rahat eivät enää riittäneet. He ovat nyt vanhoj... Lue lisää...
Vähän ontuu nyt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image