Mielipiteet

Lukijalta

Ihmetellen kysyn sitä, kenelle hyöty kaupunkiemme keskustojen au­tioit­ta­mi­ses­ta menee?

Mielipiteet 10.1.2019 6:00
Oiva Välikangas

Monien kaupunkimme keskustat ovat muuttumassa. Keskustaan alkaa olla hyvin vaikea mennä omalla autolla. Sinne voi mennä, jos suostuu ajamaan maanalaiseen luolaan ja jatkamaan sieltä matkaa jalkaisin.

Luolasta on raahauduttava hissien kautta maanpinnalle ja vaellettava yhteen tai kahteen liikekeskukseen, joille ollaan antamassa uutta sirkusmaista nimeä elämyskeskus. Paluu sitten kasseja kantaen samojen mutkien kautta.

Tällaiset kaupungit eivät tarvitse enää näyteikkunoita tai muutakaan katseltavaa, eli asioita, jotka houkuttelisivat ihmisiä jopa maaseudulta saakka katselemaan, parhaimmillaan ihailemaan, ja mikä tärkeintä, tekemään ostoksia. Toisin sanoen tuomaan kaupunkiin elämää, elinvoimaa ja yhdellä sanalla sanoen rahaa.

Meidän maamme Suomi on harvaan asuttu kaunis puhdas alue, jota maailmalla ihaillaan laajana maaseutumaisena alueena harvoine kaupunkeineen. Henkilöautojen yleistymisen jälkeen kuljetaan kaupunkeihin eniten omalla autolla, joka on maaseudulla asuvallalle välttämätön väline.

Oulu on esimerkillinen polkupyöräilijöiden kaupunki. Polkupyörä on hyvä kulkuväline kaikkina vuodenaikoina silloin, kun väylät ovat turvallisia, kuljettamisen tarve vähäinen ja henkilö fyysisesti kykenevä sillä ajamaan. Uusien ajatusten mukaan kaupungeissa tulisi liikkua nykyisin vain jalkaisin tai polkupyörällä. Henkilöautolla liikkuminen keskustassa on tehty hyvin vaikeaksi. Tämän takia maaseudulta ei tulla enää asioimaan kaupunkien keskustoihin.

Liikehuoneistot tyhjenevät ja asukkaat alkavat siirtyä pois, koska palvelut katoavat, jopa terveyspalvelut siirretään sieltä parempien liikenneyhteyksien tuntumaan.

"Uusien ajatusten mukaan kaupungeissa tulisi liikkua nykyisin vain jalkaisin tai polkupyörällä. Henkilöautolla liikkuminen keskustassa on tehty hyvin vaikeaksi."

Tiedämme hyvin, että polkupyörällä tai jalkaisin asioiva henkilö voi kuljettaa mukanaan kenkäparin tai sukkahousupaketin lisäksi enintään huulipunapuikkoa. Näillä ostoksilla eivät liikkeiden ovensaranat kulu eivätkä maksukortit syökse rahaa yrittäjille. Paljon ostavat asiakkaat menevät niihin liikkeisiin, joiden vapaille ulko-oven lähellä oleville parkkipaikoille voi jättää autonsa ja työntää tavaransa ostoskärryillä suoraan autolle.

Näitä huolestuttavan muutoksen kourissa korahtelevia kaupunkeja on useita. Yksi niistä on valitettavasti pohjolan valkea kaupunki Oulu. Jyväskylässä menetetään tulevan kesän aikana 150 katuvarsiparkkipaikkaa. Muutoksen takia siellä jo nyt tyhjät liikkeiden ikkunat katselevat murheellisena ohikulkevaa entistä asiakastaan. Turun torin ympäristö on aidattu, möyrintä meneillään ja ostavat asiakkaat etsivät autoillaan ulospääsyä.

Tiedämme ketkä ovat häviäjiä ja sen, että kiusan vuoksi muutoksia ei tehdä. Olisivatkohan uuteen kaupunkisuunnitteluun ja sen hyväksyntään osallistuneet käyneet opintomatkalla etelänmailla, kilistelleet viinilaseja tavernassa kävelykadun melskeessä ja napanneet valmiin mielestään viihtyisän kaupunkimallin kameroihinsa ja ajatuksiinsa kotiin tuotavaksi?

Ovatko maapallon ilmaston lämpötilan nousua ihmettelevät päättäneet niin, että me suomalaiset pelastamme koko maailman, kun jätämme yksityisautot talleihin ja siirrymme jalkamiehiksi? Ihmetellen kysyn vieläkin sitä, kenelle hyöty kaupunkiemme keskustojen autioittamisesta menee? Missä kohotellaan maljoja? Ketkä ovat voittajia?

Oiva Välikangas

Ii

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

Tutustu ja tilaa kevättarjous 😎

Kaleva Digi 2 kk vain 9,90 €!
Säästä 67 %! (Norm. 2 kk/31 €)
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (108)

Mikä se on tämä itku ja hammasten kiristys?

Tämähän aivan luonnollista kehitystä. Kauppapaikat ja kaupanteko muuttaa muotoaan elämisen mukana. Ei ihmisiä saa väkisin mihinkään, vaan kyllä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Palvelut, kauppojen sijainnit, toimistot, kaupungin palvelut, opiskelupaikat, työpaikat, harrastuspaikat ja jne. vaikuttavat ihmisten liikkumisiin eri vuorokauden aikoina.

Käyn asioilla keskustassa ja minulla ei ole koskaan ollut niin helppoa kuin nyt mennä sinne autolla. Kaikkiin paikkoihin pääsee melkein autolla viereen, kun ajaa kallioparkkiin. Kesällä pääsen pyörällä äärettömän helposti ja kaunista väylää myöten. Voiko ihminen enempää toivoa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tuolla keskustassa tule käytyä ku muutaman kerran talvessa, onneksi on netti niin voi sieltä hankkia mitä tarvii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustaa on kehitetty paljasti kaupallisuuden näkökulmasta (vetovoima) toimintojen monimuotoisuuden kärsiessä. Stockmannin lähdön jälkeen keskustasta puuttuu 2 000 000 kävijää vuosittain.
Puuttuvat ihmiset saisi houkuteltua keskustaan joko ilmaisilla ämpäreillä tai siirtämällä yliopisto keskustaan. Yliopistolla pyörii sellainen 20 000 päivittäin - 4-6 miljoonaan vuosittain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asun ihan Oulun keskustassa enkä tajua tuota jatkuvaa vinkumista, kun autolla ei pääse ovien eteen ja muka siksi keskusta on autio ja kuollut. Täyttä soopaa!! Keskusta kuhisee elämää ja ihmisiä. Täällä ei todellakaan ole kuollutta.
Parkkihalleja löytyy niin maan alta kuin Pekurin kellarista. Ihmisistä on vain tullut patalaiskoja liikkumaan. Ahterit levenee mitä vähempi edes hyötyliikuntaa tulee.
Suurin osa näistä kirjoituksista on tyhjää, asennevammaista laiskojen vinkumista. Piste!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin sanottu! Oulun keskusta kuhisee elämää enemmän kuin koskaan. Eikä kehitys ole pysähtynyt - päinvastoin. Keskustaan on tulossa paljon uusia asuntoja ja ihmisiä, mikä tietää kasvavaa kysynnän kasvua palveluja kohtaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikesta kateelliset ja pahansuopaiset maalaiset ovat joukolla paheksumassa Oulua. Miksi? Oulua on rakennettu kävelykadun henkeen ja kävelykatu laajenee entisestään. On tarkoitus viihtyä, kuljeskella, shoppailla, kiireettömästi hengailla vaan. Jos pitää autolla päästä kaupan eteen, niin marketit on sitä varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yrittäjät missä teidän puolustajanne on.
Se yrittäjien, yksi , puolustaja on ollut uutisissa haukkumassa työntelijöitä ja heidän järjestöjään mutta ei ole ollut kivijalkayriyttäjien ahdingosta huolissaan misään milloinkaan.
Oulussakin on mm-. yksi yrittäjäjärjestön naishenkilö asialla Kalevassa mutta vain koiransa puolesta.
Jos hänen isänsä kiinteistövälitys liikkeen edustalle ei olisi saanut pysäköidä, 80-90 luvulla, henkiläautolla olisi Omnni nostanut kauhian metelin ja ihan aiheesta ja ajanu asiaa että kielto olisi kumottu. Sellaisia oli yrittäjät vähän aikaa sitten.
Nyt Oulussa ei kukaan puolusta ja aja kivijalkayrittäjein asiaa.
Tämon tosi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi kiinteistövälitysfirman eteen pitäisi päästä autolla? Siellä käydään korkeintaan allekirjoittamassa kauppakirja ja sen kuljettamiseen ei autoa tarvita. Harvoin keskustan kaupoistakaan tulee ostettua sellaista tavaraa, mitä ei saisi polkupyörällä kuljetettua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Oulu on esimerkillinen polkupyöräilijöiden kaupunki." Haha. Menepä ens kerralla pyörällä keskustaan, noudata liikennesääntöjä ja voit kirjoittaa ensi kerralla siitä kuinka pyöräillen ei ole keskustaan asiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä jos asuisit kävelymatkan päässä keskustasta? Elämä helpottuu kummasti kun palvelut ovat vieressä eikä autoa tarvitse olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tai mitä jos tilaisi kaikki palvelut keskustakotiin? Ei tarvisi liikkua mihinkään. Saisi olla kotona vaan kesät talvet. Dronet ja robotit toimittaisivat tilaukset kotiovelle. Kätevää eikö totta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiasiahan on, että keskustan sijoitusfirmojen omistamien liiketilojen vuokrat ovat kohtuuttoman korkeat. Parhaiten menestyvät kuntosalit, olutpaikat ja parturit. Pienet putiikit ja persoonalliset liikkeet yms. puuttuvat.

Kaupunkisuunnittelu on mennyt vain asuinrakennuksien kaavoituksessa, korkeita ikävän samanlaisia torneja halutaan joka kulmalle. Keskustan ostoskeskukseksi kaavoitettiin ja toteutettiin Valkea, joka imaisi liikkeet ja pirstaloi koko ruutukaavan. Epärealistisia hankkeita on nytkin käynnissä, mutta ei mitään kokonaiskuvaa viihtyisästä ja ihmisiä palvelevasta keskustasta ei ole. Viihtyisässä kaupungissa on kirjastoja, liikuntapaikkoja, kauniita puistoja, erikoisliikkeitä jne Näitä tarvittaisiin. Liike-elämä, luovat toimivat ja asukkaat pitäisi saada yhteen kehittämään kaupunkia. Nykyisen kaupunkisuunnittelun virkamiehet eivät ole hallinneet kokonaisuuden kehittämistä ja pehmeä urbaaniympäristön visioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autolla pitää päästä suoraan kaupan eteen. Mallia on otettava yhdysvalloista. Päättäjät saavat olla tästä asiasta mitä mieltä haluavat, ja kuvitella päiväunissaan keskustan kuinka autottomaksi tahansa, mutta tämä on kylmä tosiasia.

Toinen ongelma on rakenteellinen korruptio, jossa tietyt liike-elämän toimijat käytännössä ovat päättämässä miten yhteistä ydinkeskustaa kehitetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei keskustaa voi oikeasti kehittää siten, että poliitikot/tietty kauppaketju miettivät millaisen keskustan he haluavat. Oikeasti ihmiset itse päättävät onko keskustaan tuleminen järkevää vai ei. Nykyisellään ei, koska kallioparkin myötä autoilu muutoin hankaloitui keskustaan eikä ihmiset ryhdy ajeleen busseilla vain toisten mieleksi yhteen ostariin kun peltomarketeista saa kaiken kätevästi omalla autollakin haettua.

Olisiko pitänytkin miettiä jotain muuta kuin kopioida muualta ilman omaa ajattelua, esimerkiksi rakentaa kävelykatu "toiseen kerrokseen" ja antaa autoliikenteen kulkea entiseen malliin katutasolla? Ei kai se sen kalliimpaa olisi ollut kuin valtavan luolankaan kaivaminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kaupunkien katujen autioitumiseta hödy kukaan, se on päättäjien valitsema virheellinen ja väärä kehityssuunta. Kaupungin liikekeskustasta tulee tällaisen kehityksen seurauksena vain pelkkä asumalähiö, ja vielä epäviihtyisä ja ruma sellainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun keskustassa on paljon tyhjiä kivijalkakauppoja. Sille pitäisi tehdä jotain.

Vuokrat ovat kuulema perusteettoman korkeita. Ja yksi keino saada uusia vuokralaisia voisi olla se että tarjoaa uudelle vuokralaiselle vaikka ensimmäiset 6 kk alennetulla vuokralla. Silloin moni kauppias voisi laskea että he saavat siinä ajassa kaupan pyörimään ja uskaltaisivat yrittää keskustaan siirtymistä.

Oulun keskustan suurin ongelma on kaupungin tyhmä tapa kaavoittaa kauppoja keskustan ulkopuolelle. Ainoastaan ravintoatoiminta on keskustassa kannattavaa kun kaiken muun saa helposti muualta. Osasyyhän tässä on että Oulun kaupunki ei ole koskaan hallinnut kaavoitusta kunnolla. Ei ole mitään harkittuja pitkäntähtäimen suunnitelmia ja rakennuttajille on annettu osa kaavoitusvallasta suostumalla lähes kaikkeen mitä he ovat ijlenneet esittää. Hyvä esimerkki on Kauppahallin miljöön täydellisesti pilaava hotellihanke, jota kukaan muu ei siihen halua kuin hotellia suunnitteleva yritys jonka johdolla on hyvät suhteet kaupungin päättäjiin. Sitä hotellia tullaan kiroamaan seuraavat 30 vuotta ennen kuin se puretaan pois.

Näiden lisäksi Oulun keskustan kauppojen ongelma on se ettei sinne pääse kunnolla omalla autolla. Ei, kallioparkki ei ole helpottanut keskustaan tulemista koska sinne pääsee vain ajamalla keskustaan. Ainoa järkevä tapa tulla keskustaan on joukkoliikenne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu on niin vähäväkinen kaupunki, että liikenteen rajoittamiselle kaupungissa ei ole varsinaista tarvetta. Siitä on tullut muoti-ilmiö jota nyt meilläkin matkitaan samalla tavalla kuin korkeaa rakentamistakin. Oulussa ei ole ruuhkia ka parkkitilaa on jopa ilmaiseksi tarjolla aivan ytimessä.

Nyt kaupunki kumisee tyhjyyttään. Torikatu on hyvä esimerkki. Näkösältä on muutama bussi ja muuten katu on autio. Se luo kaupunkikuvaa autiosta kaupungista ja vaikuttaa negatiivisesti yleiseen ilmeeseen. Mihin tarpeeseen siis halutaan rajoittaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en ole koskaan käynyt keskustassa erityisesti ruokaostoksilla. Keskustassa kiinnostavat erikoisliikkeet, joista saa palveluja tai tuotteita, joita ei ole markettien valikoimissa tai niitä joutuisi tilaamaan sokkona netistä. Autopaikkaa sai aina etsiä ja ennen Kivisydäntä pysäköin yleensä Anttilan pysäköintihalliin. Kun kerran tottuu parkkihalleihin, niin ei jaksaisi ajella ympäri kortteleita vapaata paikkaa etsimässä.
Osaltaan suuret kansainväliset elektroniikka- ja urheiluketjut ovat syöneet markkinoita erikoisliikkeiltä nettikaupan lisäksi. Keskustassa on nykyisin etupäässä vaateliikkeitä, ravintoloita ja kahviloita.
Tällä hetkellä korkeat vuokrat pitävät liiketiloja tyhjänä, mutta uskoisin tilanteen muuttuvan, kun tilat ovat olleet riittävän kauan tyhjillään. Haasteita on varmasti, mutta uskon, että tilanne tulee paranemaan.
Osalla vastaajista tuntuu aika kullanneen muistot ja lisäksi keksitään monenlaisia älyllisiä kuperkeikkoja, miksi Kivisydän on huono asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäkin olen ihmetellyt, kuinka monet kommentoijat käyvät keskustasta ostamassa perheen ruokaostokset ja myös kodinkoneet, Meidän perhe ostaa ruoan pääasiassa lähikaupasta tai Raksilan marketeista ja kodinkoneet, joita ei onneksi tarvitse edes joka kuukausi ostaa, yleensä muualta kuin keskustasta. Keskustasta ostetut tavarat kulkee kyllä polkupyörällä tai julkisillakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (108)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on paikoin huono Kainuun maakunnassa, Etelä-Lapissa sekä Koillismaalla lumisateen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi illasta alkaen Pohjois-Karjalan maakunnassa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

PEKKA HAAVISTO

377 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kyseenalainen onnellisuustutkimus

Kyllä tutkimus perustuu mitattavissa oleviin, ja myös vertailukelpoisiin tietoihin eikä mielipiteisiin. Tämä oli jo sei... Lue lisää...
Heippa vaan rehellis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image