Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­ri Timo Ha­rak­ka: Ko­ro­na­tar­tun­to­jen jäl­jit­tä­mi­seen tar­koi­te­tul­la so­vel­luk­sel­la pitäisi olla Suo­mes­sa kolme mil­joo­naa käyt­tä­jää

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka otti kantaa koronan kartoittamiseen sovelluksen avulla liikenne- ja viestintäministeriön sivuilla sunnuntaina julkaistussa kirjoituksessaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korostaa, että Suomessa tartuntaketjujen selvittämiseen tarkoitetun sovelluksen pitäisi olla kolmen miljoonan suomalaisen käytössä, että siitä olisi hyötyä.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korostaa, että Suomessa tartuntaketjujen selvittämiseen tarkoitetun sovelluksen pitäisi olla kolmen miljoonan suomalaisen käytössä, että siitä olisi hyötyä.
Kuva: Lauri Heikkinen, Valtioneuvoston kanslia

Koronavirusta torjutaan ympäri maailmaa erilaisilla digitaalisilla viruksen tartuntaketjujen kartoituspalveluilla. Kartoituspalveluita on käytetty esimerkiksi Singaporessa. 

Samankaltaista ratkaisua Suomeen väläytti sunnuntaina myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtaja Markku Tervahauta

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka otti kantaa koronan kartoittamiseen sovelluksen avulla liikenne- ja viestintäministeriön sivuilla sunnuntaina julkaistussa kirjoituksessaan

Harakka kirjoittaa, että palvelujen tarkoitus on selvittää matkapuhelimen avulla, kenen kanssa koronavirusta kantava henkilö on ollut kontaktissa ennen tartunnasta saatua tietoa. 

Harakka korostaa kirjoituksessaan sitä, että kansalaisten myönteinen suhtautuminen on ensisijaisen tärkeää, jotta tietoja voidaan kerätä. Harakan mukaan EU:ssa tietosuojan taso on korkea, joten digitaalinen kontaktien kartoitus voi perustua vain suostumukseen ja kerättävien tietojen tulee olla turvassa. 

Harakka toteaa, että sovelluksella tulisi tavoitella vähintään 60 prosentin käyttöastetta, jotta siitä olisi hyötyä. Tämä tarkoittaisi sitä, että sovelluksella pitäisi olla kolme miljoonaa käyttäjää Suomessa

– Se onkin, kuten meillä poliitikoilla on tapana sanoa, haastava haaste. Suomalaista 112-sovellusta on ladattu 1,6 miljoonaa kertaa, mutta 60 prosentin käyttöaste vaatisi Suomessa kolme miljoonaa käyttäjää, Harakka kirjoittaa. 

Liikenne- ja viestintäministeri kuitenkin huomauttaa siitä, että koronalta halutaan suojata etenkin iäkästä väestöä, joista kaikki eivät ole tottuneet käyttämään esimerkiksi älypuhelimia. 

– Monet yli 70-vuotiaat tarvitsevat siis välttämättä meidän muiden apua pärjätäkseen tässäkin digitaalisessa haasteessa.

Lisäksi Harakka korostaa sitä, että vastaavan kartoituspalvelun kehittämiseen vaaditaan tiivistä yhteystyötä yksityisten ja julkisten toimijoiden välillä. Harakan mukaan sovellukselta vaadittaisiin pätevää tietoturvaa ja ehdottoman luotettavaa turvallisuutta sekä ennen kaikkea sitä, että sen avulla voidaan rajoittaa koronaviruksen leviämistä. 

– Sähköistä tietosuojaa ja tietoturvaa koskevat kysymykset kuuluvat minun vastuulleni, ja lupaan tehdä kaikkeni, jotta käyttöön tulisi luotettava ja teknisesti pätevä sovellus.