Tilaajille

Lastu tuo moot­to­riin lisää tehoja ja omis­ta­jal­le vas­tui­ta, sillä useat takuut rau­kea­vat – hau­ki­pu­taa­lai­sen yrit­tä­jän mukaan suuri osa au­tois­ta jää muu­tos­kat­sas­ta­mat­ta

"Vaikka lastutettu auto tulisi muutoskatsastaa, se on käytännössä mahdotonta. Siksi katsastukset jätetään poikkeuksetta tekemättä", sanoo yrittäjä Marko Tyyskä Haukiputaalla toimivasta Nanitech Oy:stä.

Moottorin optimointi kohensi Hannun auton suorituskykyä, mutta hän ei aio ulosmitata lisätehoa ja muuttaa omaa ajotapaansa repivämmäksi. "Halusin testata, kuinka auto muuttuu." Hannu sai mukaansa todistuksen muuttuneista teho- ja vääntöarvoista. Alkuperäiset arvot voidaan palauttaa haluttaessa.
Moottorin optimointi kohensi Hannun auton suorituskykyä, mutta hän ei aio ulosmitata lisätehoa ja muuttaa omaa ajotapaansa repivämmäksi. "Halusin testata, kuinka auto muuttuu."
Moottorin optimointi kohensi Hannun auton suorituskykyä, mutta hän ei aio ulosmitata lisätehoa ja muuttaa omaa ajotapaansa repivämmäksi. "Halusin testata, kuinka auto muuttuu."

Virittäminen onnistuu autosta riippuen joko ohjelmoimalla muistinohjausyksikkö uudelleen, vaihtamalla muistipiiri eli lastu tai lisäämällä ohjausjärjestelmään tehoboksi. Moottorin virittäminen on laillista, mutta muutoskatsastus on pakollinen. Se jää monelta tekemättä. Maahantuojan kanta kaikkiin muutoksiin on kireä.

Aika moni meistä on jossakin tilanteessa kaivannut autoonsa lisää tehoa ja suorituskykyä. Keinokin siihen on olemassa: moottorin niin sanottu lastutus.

Nykyautoissa lastutuksella tarkoitetaan moottorinohjausyksikön ohjelmoimista uudelleen. Vanhemmissa autoissa vaihdetaan ohjausyksikön muistipiiri eli lastu. Kolmas tapa on lisätä ohjausjärjestelmään niin sanottu tehoboksi.