Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.
Katumaasturikuume jyllää, ja sen selättämiseksi käytössä on noin 10 000 euroa. Saako sillä apua tautiin? Listasimme kolme hyvää vaihtoehtoa – ja yhden uudemman haastajan.
Katumaastureiden tulevaisuus on ollut alusta alkaen tähtiin kirjoitettu. Katumaasturibuumi levisi Yhdysvalloista nopeasti ympäri maailmaa ja myös Eurooppaan. Suomessa katumaasturi tarkoittaa tyypillisesti ns. cross-over-mallia, joka on korkea henkilöautomainen neliveto. Myös etuvetoiset katumaasturit ovat erittäin suosittuja, vaikka niissä maasto-ominaisuudet tarkoittavat yleensä vain hieman suurempaa maavaraa.
Suomessa myydään jatkuvasti todella paljon noin 10 000 euron järkihintaisia käytettyjä katumaastureita. Arjen luotettavuus ratkaisee, ja näillä automalleilla onkin vielä paljon elämää edessään.
Mitkä mallit keräävät eniten kiinnostusta, ja mihin niissä pitää kiinnittää huomiota?

Nissan Qashqai
Vuosimallit: 2006–13
Tyypillinen alkaen-hinta: 7 500 euroa
Nissan Qashqai (J10) oli myynnillisesti 2000-luvun crossover-katumaastureiden ehdoton hittituote sekä meillä että maailmalla. Vaikka Qashqain alkuperäinen idea on japanilainen, auto on pitkälti englantilaista työtä: sen ulkomuodot piirrettiin Lontoossa sijaitsevassa Nissan Design Europe -keskuksessa, tekniikan suunnittelusta vastasi Cranfieldissa sijaitseva Nissan Technical Center Europe, ja auto valmistetaan Englannin Sunderlandissa.
Qashqain ulkomuodossa on nähtävissä jonkin verran yhteneviä piirteitä Nissanin suuremman Murano-mallin kanssa. Qashqai sai nimensä Lounais-Iranissa elävän paimentolaisheimon mukaan.
Aluksi Qahqaihin tuli tarjolle kaksi bensiinimoottoria (114 ja 141 hv) sekä 1,5- (106 hv) ja 2,0-litraiset (148 hv) dieselit. Pienempi bensiinimoottori, joka oli sylinteriryhmältään alumiininen 1,6-litrainen, periytyi Nissan Micrasta. Dieselmoottorit tulivat Nissan–Renault-allianssin myötä Renaultilta. Vaihteistoksi oli tarjolla sekä manuaaleja, automaatteja että CVT-automaatteja.
Suomessa suosituksi alkupään Qashqaiksi nousi 2.0 dCi DPF -diesel, ja näitä autoja on nykyisin runsaasti myös käytettyjen joukossa. Manuaali- ja automaattiversiot jakautuvat käytettyjen keskuudessa suurin piirtein tasan.
Mikä on Qashqain suosion salaisuus? Kenties sekoitus oikeaa ajoitusta, erottuvaa muotoilua ja houkuttavaa hinnoittelua.
heikko kohta: eturipustusten kuluminen
tarkista ostaessasi: ruostesuojauksen taso, iskunvaimentimien kunto edessä ja laakerointi takana, jarrujen kuluneisuus ja dieselmalleissa hiukkassuodattimen toiminta

Honda CR-V
vuosimallit: 2007–11
tyypillinen alkaen-hinta: 7 500 euroa
On makukysymys, onko CR-V katumaasturi, crossover vai jopa aito maasturi. Niin tai näin, mutta neliveto, tavanomaista korkeampi maavara, korin monikäyttöisyys ja avarat sisätilat ovat CR-V-faktoja.
Kun Honda esitteli CR-V:n kolmannen sukupolven (RE1–RE5, RE7) mallivuodeksi 2007, auto alkoi olla jo haluttua tavaraa. CR-V oli osoittautunut lujaksi tuotteeksi. Suomen vaativissa oloissa koetellut CR-V:t menestyvät täkäläisissä katsastusvikatilastoissa mainiosti.
Suomeen tuotiin aluksi vain 2-litraisen i-VTEC-bensiinimoottorin vauhdittamaa versiota sekä manuaali- että automaattivaihteisena, mutta pian sen rinnalle tuli 2,2-litrainen CTDi-diesel. Bensiiniversion teho oli 150 ja dieselin 140 hevosvoimaa. Dieselmalleja on tarjolla selvästi enemmän kuin bensiinimoottorisia.
Varustetasot olivat Comfort, Elegance ja Executive.
CR-V on vakaa ja vaivaton ajettava. Ohjausvaihde on suhteellisen hidas, minkä kuljettaja aistii nopeasti. Leppoisaan menoon kuuluu myös kiireetön suorituskyky, vaikka ei C-RV:llä tarvitse jäädä muiden jalkoihin.
CR-V:n valttikortti? Todennäköisimmin se on pätevä neliveto, josta on todellista hyötyä varsinkin talven liukkailla keleillä.
heikko kohta: ruoste alustan takaosassa
tarkista ostaessasi: dieselmalleissa turbon kunto, päästöarvot, alusta ruosteen varalta sekä turvavöiden ja eri sähkölaitteiden toiminta

Toyota RAV4
vuosimallit: 2005–12
tyypillinen alkaen-hinta: 7 000 euroa
Täysin uudistunut kolmannen sukupolven RAV4 (XA30) tuli myyntiin vuonna 2006. Uutuus oli sisältä reilusti edeltäjäänsä tilavampi, ja siihen sai taakse myös kolmannen penkkirivin. RAV4:n sai sekä etu- että nelivetoisena, mutta useimmissa maissa myytiin vain nelivetoista mallia. Keväällä 2010 mallisto tuoreutettiin faceliftillä.
Suomessa moottorimallistoon sisältyivät 2,0-litrainen Valvematic-bensiinimoottori (156 hv) ja kaksi 2,2-litraista dieseliä, joiden tehot olivat 150 ja 177 hevosvoimaa.
Manuaalivaihteistot olivat 6-portaisia. Bensiinimoottorin yhteyteen sai myös portaattoman Multidrive S -automaatin ja miedomman dieselin pariksi 6-portaisen automaatin. Automaatin lisähinta oli uutena perin tuntuva, lähes 8 000 euroa, joten niitä myytiin Suomessa melko vähän.
RAV4:n kolmas sukupolvi on taattua Toyota-laatua – kestävä, mutta hieman persoonaton.
heikko kohta: alimitoitettu kytkin
tarkista ostaessasi: kytkimen kunto manuaalivaihteisissa autoissa, etuakseliston komponenttien kuluneisuus, jarrujen toiminta ja kunto sekä käynnistinakku

Kia Sportage
vuosimallit: 2011–15
tyypillinen alkaen-hinta: 13 000 euroa
Löytyykö pätevälle japanilaiskolmikolle varteenotettavaa haastajaa? Kyllä, jos on valmis maksamaan autosta muutaman tonnin enemmän.
Kia Sportage on ottanut alkuvuosiensa jälkeen suuren harppauksen nykyiseksi Euroopan katumaasturimarkkinoiden kestosuosikiksi, ja jo noin 13 000 eurolla on mahdollista saada vajaat 200 000 kilometriä ajettu kolmannen sukupolven Sportage.
Sportagen kolmas ns. SL-sukupolvi esiteltiin maaliskuussa 2010 Geneven autonäyttelyssä. Mallin valmistus Euroopan markkinoille alkoi markkinoita ajatellen osuvasti kesäkuussa 2010 Žilinassa Kian Slovakian tehtaalla. Ensimmäiset autot ehtivät Suomeenkin vielä saman vuoden loppusyksyllä.
Sportage oli edeltäjäänsä pidempi ja leveämpi mutta matalampi, ja myös sen akseliväli oli pidentynyt. Ennen muuta design oli nyt hypännyt melkoisen loikan eteenpäin, kun Kialle muotoilujohtajaksi siirtyneen Peter Schreyerin työn jälki alkoi näkyä. Uusi tuore tyyli sai nopeasti suuren, vaakatasoon sommitellun etumaskin ansiosta lisänimen Tiger Nose. Sitä korostivat vielä kiilamaiset ajovaloumpiot, ja ”tiikerinnenästä” tuli Kian tavaramerkki.
Sportagen luotettavuusmaine on käyttäjien keskuudessa hyvä, eivätkä monet testiraportitkaan kumoa tätä näkemystä. Auto kuitenkin kuluu käytössä tietyiltä osiltaan hieman keskinkertaista nopeammin. Tavallisin hylkäyssyy katsastuksessa ovat ohjauslaitteet.
heikko kohta: ohjauslaitteiden kulumisongelmat
tarkista ostaessasi: jarrulevyjen ja -palojen kuluneisuus, seisontajarrun teho, maalipinnan kunto ja huolto-ohjelman noudattamisen aukottomuus – muuten pitkä takuu on rauennut