Kymp­pi­ton­nin ka­tu­maas­tu­rit kiin­nos­ta­vat - tässä neljä var­teen­otet­ta­vaa vaih­to­eh­toa

Suomessa myydään jatkuvas­ti todella paljon noin 10 000 euron järkihintaisia käytettyjä katumaastureita. Mitkä mallit keräävät eniten kiinnostusta, ja mihin niissä pitää kiinnittää huomiota?

Nissan Qashqai Toyota RAV4 Kia Sportage Honda CR-V
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Kuva: Auto Bild

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Katumaasturikuume jyllää, ja sen selättämiseksi käytössä on noin 10 000 euroa. Saako sillä apua tautiin? Listasimme kolme hyvää vaihtoehtoa – ja yhden uudemman haastajan.

Katumaastureiden tule­vaisuus on ollut alusta alkaen tähtiin kirjoitet­tu. Katumaasturibuumi levisi Yhdys­valloista nopeasti ympäri maail­maa ja myös Eurooppaan. Suomessa katumaasturi tar­koittaa tyypillisesti ns. cross-over-mallia, joka on korkea henkilöautomainen neliveto. Myös etuvetoiset katumaasturit ovat erittäin suosittuja, vaikka niissä maasto-ominaisuudet tarkoitta­vat yleensä vain hieman suurem­paa maavaraa.

Suomessa myydään jatkuvas­ti todella paljon noin 10 000 euron järkihintaisia käytettyjä katumaastureita. Arjen luotettavuus ratkaisee, ja näillä automalleilla onkin vielä paljon elämää edessään.

Mitkä mallit keräävät eniten kiinnostusta, ja mihin niissä pitää kiinnittää huomiota?

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Kuva: Auto Bild

Nissan Qashqai
Vuosimallit: 2006–13
Tyypillinen alkaen-hinta: 7 500 euroa

Nissan Qashqai (J10) oli myynnillises­ti 2000-luvun crossover-katumaastu­reiden ehdoton hittituote sekä meillä että maailmalla. Vaikka Qashqain alkuperäinen idea on japanilainen, auto on pitkälti englantilaista työtä: sen ulkomuodot piirrettiin Lontoossa sijaitsevassa Nissan Design Europe -keskuksessa, tekniikan suunnitte­lusta vastasi Cranfieldissa sijaitseva Nissan Technical Center Europe, ja auto valmistetaan Englannin Sunder­landissa.

Qashqain ulkomuodossa on nähtävissä jonkin verran yhtene­viä piirteitä Nissanin suuremman Murano-mallin kanssa. Qashqai sai nimensä Lounais-Iranissa elävän paimentolaisheimon mukaan.

Aluksi Qahqaihin tuli tarjolle kaksi bensiinimoottoria (114 ja 141 hv) sekä 1,5- (106 hv) ja 2,0-litraiset (148 hv) dieselit. Pienempi bensiinimoottori, joka oli sylinteriryhmältään alumii­ninen 1,6-litrainen, periytyi Nissan Micrasta. Dieselmoottorit tulivat Nissan–Renault-allianssin myötä Renaultilta. Vaihteistoksi oli tarjolla sekä manuaaleja, automaatteja että CVT-automaatteja.

Suomessa suosituksi alkupään Qashqaiksi nousi 2.0 dCi DPF -diesel, ja näitä autoja on nykyisin runsaasti myös käytettyjen joukossa. Manu­aali- ja automaattiversiot jakautuvat käytettyjen keskuudessa suurin piirtein tasan.

Mikä on Qashqain suosion salaisuus? Kenties sekoitus oikeaa ajoitusta, erottuvaa muotoilua ja houkuttavaa hinnoittelua.

heikko kohta: eturipustusten kuluminen

tarkista ostaessasi: ruostesuo­jauksen taso, iskunvaimentimien kunto edessä ja laakerointi takana, jarrujen kuluneisuus ja dieselmalleis­sa hiukkassuodattimen toiminta

Honda CR-V
Honda CR-V
Kuva: Auto Bild

Honda CR-V
vuosimallit: 2007–11
tyypillinen alkaen-hinta: 7 500 euroa

On makukysymys, onko CR-V katumaasturi, crossover vai jopa aito maasturi. Niin tai näin, mutta neliveto, tavanomaista korkeampi maavara, korin monikäyttöisyys ja avarat sisätilat ovat CR-V-faktoja.

Kun Honda esitteli CR-V:n kolmannen sukupolven (RE1–RE5, RE7) mallivuodeksi 2007, auto alkoi olla jo haluttua tavaraa. CR-V oli osoittautunut lujaksi tuotteeksi. Suomen vaativissa oloissa koetel­lut CR-V:t menestyvät täkäläisissä katsastusvikatilastoissa mainiosti.

Suomeen tuotiin aluksi vain 2-litraisen i-VTEC-bensiinimoot­torin vauhdittamaa versiota sekä manuaali- että automaattivaihtei­sena, mutta pian sen rinnalle tuli 2,2-litrainen CTDi-diesel. Bensii­niversion teho oli 150 ja dieselin 140 hevosvoimaa. Dieselmalleja on tarjolla selvästi enemmän kuin bensiinimoottorisia.

Varustetasot olivat Comfort, Elegance ja Executive.

CR-V on vakaa ja vaivaton ajet­tava. Ohjausvaihde on suhteelli­sen hidas, minkä kuljettaja aistii nopeasti. Leppoisaan menoon kuuluu myös kiireetön suoritusky­ky, vaikka ei C-RV:llä tarvitse jäädä muiden jalkoihin.

CR-V:n valttikortti? Todennä­köisimmin se on pätevä neliveto, josta on todellista hyötyä varsinkin talven liukkailla keleillä.

heikko kohta: ruoste alustan takaosassa

tarkista ostaessasi: diesel­malleissa turbon kunto, päästöar­vot, alusta ruosteen varalta sekä turvavöiden ja eri sähkölaitteiden toiminta

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Kuva: Auto Bild

Toyota RAV4
vuosimallit: 2005–12
tyypillinen alkaen-hinta: 7 000 euroa

Täysin uudistunut kolmannen sukupolven RAV4 (XA30) tuli myyntiin vuonna 2006. Uutuus oli sisältä reilusti edeltäjäänsä tilavampi, ja siihen sai taakse myös kolmannen penkkirivin. RAV4:n sai sekä etu- että nelivetoisena, mut­ta useimmissa maissa myytiin vain nelivetoista mallia. Keväällä 2010 mallisto tuoreutettiin faceliftillä.

Suomessa moottorimallistoon sisältyivät 2,0-litrainen Valvematic-bensiinimoottori (156 hv) ja kaksi 2,2-litraista dieseliä, joiden tehot olivat 150 ja 177 hevosvoimaa.

Manuaalivaihteistot olivat 6-portaisia. Bensiinimoottorin yhteyteen sai myös portaattoman Multidrive S -automaatin ja mie­domman dieselin pariksi 6-por­taisen automaatin. Automaatin lisähinta oli uutena perin tuntuva, lähes 8 000 euroa, joten niitä myy­tiin Suomessa melko vähän.

RAV4:n kolmas sukupolvi on taattua Toyota-laatua – kestävä, mutta hieman persoonaton.

heikko kohta: alimitoitettu kytkin

tarkista ostaessasi: kytkimen kunto manuaalivaihteisissa autois­sa, etuakseliston komponenttien kuluneisuus, jarrujen toiminta ja kunto sekä käynnistinakku

Kia Sportage
Kia Sportage
Kuva: Auto Bild

Kia Sportage
vuosimallit: 2011–15
tyypillinen alkaen-hinta: 13 000 euroa

Löytyykö pätevälle japanilaiskolmi­kolle varteenotettavaa haastajaa? Kyllä, jos on valmis maksamaan au­tosta muutaman tonnin enemmän.

Kia Sportage on ottanut alkuvuosiensa jälkeen suuren harppauksen nykyiseksi Euroo­pan katumaasturimarkkinoiden kestosuosikiksi, ja jo noin 13 000 eurolla on mahdollista saada vajaat 200 000 kilometriä ajettu kolman­nen sukupolven Sportage.

Sportagen kolmas ns. SL-suku­polvi esiteltiin maaliskuussa 2010 Geneven autonäyttelyssä. Mallin valmistus Euroopan markkinoille alkoi markkinoita ajatellen osuvas­ti kesäkuussa 2010 Žilinassa Kian Slovakian tehtaalla. Ensimmäiset autot ehtivät Suomeenkin vielä saman vuoden loppusyksyllä.

Sportage oli edeltäjäänsä pidem­pi ja leveämpi mutta matalampi, ja myös sen akseliväli oli pidentynyt. Ennen muuta design oli nyt hypän­nyt melkoisen loikan eteenpäin, kun Kialle muotoilujohtajaksi siirtyneen Peter Schreyerin työn jälki alkoi näkyä. Uusi tuore tyyli sai nopeasti suuren, vaakatasoon sommitellun etumaskin ansiosta lisänimen Tiger Nose. Sitä koros­tivat vielä kiilamaiset ajovaloum­piot, ja ”tiikerinnenästä” tuli Kian tavaramerkki.

Sportagen luotettavuusmaine on käyttäjien keskuudessa hyvä, eivätkä monet testiraportitkaan kumoa tätä näkemystä. Auto kuitenkin kuluu käytössä tietyiltä osiltaan hieman keskinkertaista nopeammin. Tavallisin hylkäyssyy katsastuksessa ovat ohjauslaitteet.

heikko kohta: ohjauslaitteiden kulumisongelmat

tarkista ostaessasi: jarru­levyjen ja -palojen kuluneisuus, seisontajarrun teho, maalipinnan kunto ja huolto-ohjelman noudat­tamisen aukottomuus – muuten pitkä takuu on rauennut