Kuopion bus­si­tur­mas­sa kuoli kolme naista ja yksi mies – bussi käydään tänään tar­kas­ti läpi, ajo­piir­tu­ri vielä tut­ki­mat­ta

Kuopion eilisessä bussiturmassa kuoli neljä linja-autossa ollutta matkustajaa, joista kolme on naisia ja yksi mies, kertoo Itä-Suomen poliisi.

Linja-auto törmäsi viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaraiteille Kuopiossa eilen iltapäivällä.
Linja-auto törmäsi viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaraiteille Kuopiossa eilen iltapäivällä.
Linja-auto törmäsi viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaraiteille Kuopiossa eilen iltapäivällä.

Kuopion eilisessä bussiturmassa kuoli neljä linja-autossa ollutta matkustajaa, joista kolme on naisia ja yksi mies, kertoo Itä-Suomen poliisi.

Kuolleista kaksi naista on Ruotsin kansalaisia, yksi nainen Suomen kansalainen ja mies molempien maiden kaksoiskansalainen. He olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvulla.

Kemin liikenteen linja-auto törmäsi viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaraiteille Kuopiossa eilen iltapäivällä. Poliisin mukaan linja-autossa oli 21 matkustajaa ja kuljettaja. Heistä 12 oli Suomen kansalaisia, seitsemän Ruotsin kansalaisia ja kolme molempien maiden kaksoiskansalaisia.

Poliisi päässyt puhuttamaan matkustajia

Poliisi tutkii onnettomuutta tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Pekka Jäntti Itä-Suomen poliisista kertoo, että tapauksen tutkinta on vasta alkuvaiheessa. Onnettomuuden mahdollisina syinä tutkitaan teknistä vikaa, kuljettajan toimintaa ja terveydentilaa sekä liikenneolosuhteita.

Tutkinnassa poliisi puhuttaa onnettomuuden osallisia ja todistajia, Jäntti kertoo. Poliisi aloitti matkustajien kuulemiset jo eilen ja on jatkanut kuulemisia tänään.

Linja-auto nostettiin viime yön aikana pois junaradalta ja siirrettiin sisätiloihin jatkotutkimuksia varten.

Turmabussi nostettiin junaradalta lauantain vastaisena yönä.
Video: MTV

Poliisi on tehnyt teknisen rikostutkinnan onnettomuuspaikalla. Muilta osin tekninen tutkinta jatkuu yhä.

– Totta kai tässä tutkitaan muun muassa linja-auton kuntoa, Jäntti sanoo STT:lle.

Bussissa pahviselle kiekolle piirtävä ajopiirturi

Kuopion turmabussissa oli pahviselle kiekolle piirtävä ajopiirturi, kertoo Onnettomuustutkintakeskus Otkes. Kuopion perjantaisesta bussiturmasta alustavan tutkinnan käynnistäneen Otkesin johtavan tutkija Kai Valosen mukaan piirturi on heidän hallussaan, muttei sitä ole vielä tutkittu. Valonen kertoo, että pahvinen piirturi on paljon digitaalista piirturia epätarkempi.

- Kyllä me siitä saamme jotain luettua, esimerkiksi viime hetken nopeuksista, Valonen sanoo.

Pahvikiekko on tarkoitettu Valosen mukaan ennemminkin sen merkintään, kuinka pitkä matka ja millaisilla nopeuksilla ennen onnettomuutta on ajettu.

- Meitä kiinnostaa erityisesti onnettomuutta edeltävät sekunnit, ja jos kiekon tarkkuus on minuutin luokkaa, se ei meitä auta.

Lisäksi pahvikiekolle piirtävä piirturi on herkkä iskuille.

- Törmäystilanteissa piirturin kynä heilahtaa ja sotkee viimeistä piirtojälkeä, Valonen kertoo.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan digitaalinen ajopiirturijärjestelmä tuli ensirekisteröidyissä linja-autoissa pakolliseksi vuonna 2006. Turmabussi oli valmistettu ja ensirekisteröity vuotta aiemmin. Suomeen bussi oli tuotu vuonna 2010.

Ensikäden tieto tärkeää

Bussia tutkitaan tänään systemaattisesti monen tunnin ajan.

- Jarrut, renkaat, ohjaus ja turvavyöt kiinnostavat meitä. Sisätilat kiinnostavat sikäli, että mikä siellä on johtanut kuolemaan ja loukkaantumiseen johtaviin vammoihin, Otkesin johtava tutkija Valonen sanoo.

Myös osallisten ja muiden paikalla olleiden kuulemiset Otkes aloittaa tänään. Valonen arvioi, että he kuulevat turmaan liittyen noin 30 ihmistä.

Videolla näkyy, miltä turmapaikalla näytti onnettomuutta seuranneena lauantaiaamuna, kun bussi oli nostettu ja viety tutkintaan.
Video: MTV

Erityisen tärkeää Valosen mukaan on päästä kuulemaan kuljettajaa. Kuljettaja kertoi perjantaina poliisille, että linja-auton jarrut eivät toimineet ja että hän oli menettänyt auton hallinnan.

- Meille on tärkeää saada häneltä ensikäden tietoa, että tietäisimme, mitä siinä on tapahtunut ja miten matka on kulkenut.

Otkes voi suunnata linja-auton tarkastelua kuljettajan kertoman perusteella, mutta tutkijat eivät välttämättä pääse kuulemaan kuljettajaa vielä tänään.

Pelkistä renkaanjäljistä ei johtopäätöksiä

Turmabussin kuljettajan kertomaa tarkennetaan piirturin avulla.

- On katsottava piirturi, kuultava kuljettaja, tutkittava linja-auto teknisesti ja sitten katsottava jäljet, Otkesin Valonen sanoo.

Renkaanjäljistä voi saada vihjeitä ajoneuvon vauhdista, ohjausliikkeistä ja mahdollisesta jarrutuksesta. Pelkistä renkaanjäljistä ei Valosen mukaan kannata tehdä johtopäätöksiä siitä, onko autoa jarrutettu.

- Mustia jälkiä voi tulla esimerkiksi kaarrettaessa ja voimakkaasti käännettäessä, Valonen kertoo.

Sillalta junaraiteille syöksynyt bussi törmäsi ennen pudotusta viiteen henkilöautoon. Poliisi täsmensi tänään, että tilausajossa olleessa onnettomuusbussissa oli 21 matkustajaa sekä kuljettaja. Matkustajista neljä kuoli onnettomuudessa. Kuopion yliopistollisen sairaalan mukaan neljä loukkaantunutta on yhä tehohoidossa.

Kuopion bussiturma

Tämä tiedetään:

– Turmassa kuoli neljä bussin matkustajaa, kolme naista ja yksi mies. Heistä kaksi on Ruotsin kansalaisia, yksi Suomen kansalainen ja yksi molempien maiden kansalainen.

– Neljä loukkaantunutta on edelleen tehohoidossa.

– Linja-autossa oli 21 matkustajaa, joka olivat matkalla Kalixista Pohjois-Ruotsista Kuopioon hotelli Rauhalahteen. He olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla.

– Suuri osa matkustajista käytti turvavyötä.

– Linja-auto poistui moottoritieltä Jynkän ja Kolmisopen liittymästä, törmäsi viiteen henkilöautoon ja suistui liittymästä junaradalle. Linja-auto tippui noin 7–10 metrin matkan kyljelleen. Kuljettaja on kertonut poliisille, että linja-auton jarrut eivät olisi toimineet. 

– Kuopion yliopistolliseen keskussairaalaan tuotiin myös yhden turmassa mukana olleen henkilöauton kuljettaja.

– Kaksi potilasta oli lauantaina aamupäivällä jo kotitutunut, ja lisää lievemmin loukkaantuneita kotiutetaan viikonlopun aikana.

– Linja-auto oli Kemin liikenteen tilausajo. Kuljettaja oli vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies.

– Poliisi tutkii turmaa tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena,

– Myös Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut turman tutkinnan.

Tätä ei tiedetä:

– Mikä aiheutti turman? Poliisi selvittää onnettomuuden mahdollisina syinä teknistä vikaa, kuljettajan toimintaa ja terveydentilaa sekä liikenneolosuhteita.

– Mitä vauhtia turmabussi ajoi? Bussissa oli Onnettomuuskeskuksen mukaan pahviselle kiekolle piirtävä ajopiirturi. Se on herkkä iskuille, ja törmäystilanteessa piirtojälki voi sotkeutua. Kiekkoa ei ole vielä tutkittu.