Kolumni

Kukaan ei enää muista, että sodassa on vain hä­viä­jiä, ja siksi na­tio­na­lis­mi on taas voi­mis­saan

Jokainen valtio kirjoittaa sotahistorian omasta näkökulmastaan, julistautuen vähintäänkin sodan uhriksi ja moraaliseksi voittajaksi. Siksi vihollinen on demonisoitava, samalla kun omat julmuudet pyyhitään olemattomiin.

Kun jäljelle jäämme vain me hyvät ja ne pahat ja sodan kokeneet sukupolvet lapsineen ovat kuolleet, ei kukaan enää muista, että sodassa on vain häviäjiä.

Veljeni vielä muistaa.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Kaleva Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut