Kou­lu­lai­set eivät mai­nok­sia kavahda

Madetojan musiikkilukion 3 A-luokan oppilas Lotta Kiviniemi, 17, selaa paksua paperipinkkaa. "Pitääkö mainostamisesta koulussa tehdä näin vaikea juttu."

Madetojan musiikkilukion abiturientit Sanna Ala-Kojola (vas.) ja Lotta Kiviniemi pohtivat, löytyisikö Pohjankartanon koulun pihapiirissä toimivan Oulun konservatorion virvoitusjuoma-automaatista jotain hyvää. Heidän mielestään mainokset tuovat niin koulussa kuin kaupungissakin väriä harmaan arjen keskelle.
Madetojan musiikkilukion abiturientit Sanna Ala-Kojola (vas.) ja Lotta Kiviniemi pohtivat, löytyisikö Pohjankartanon koulun pihapiirissä toimivan Oulun konservatorion virvoitusjuoma-automaatista jotain hyvää. Heidän mielestään mainokset tuovat niin koulussa kuin kaupungissakin väriä harmaan arjen keskelle.
Kuva: Kiuru Arto

Madetojan musiikkilukion 3 A-luokan oppilas Lotta Kiviniemi, 17, selaa paksua paperipinkkaa. "Pitääkö mainostamisesta koulussa tehdä näin vaikea juttu." Opetushallituksen ja Kuluttajaviraston antama suositus koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten ja yhteisöjen välisestä yhteistyöstä, markkinoinnista sekä sponsoroinnista tuskastuttaa selvästi pirtsakkaa abiturienttia.

"Kohta emme enää saa vastaanottaa lukiolaisille suunnattuja kirjojen ja valmennuskurssien mainoksia, jos emme sitä ennen allekirjoituta vanhemmillamme tuhatta lappua", Lotta tuskailee.

Lotta ja hänen luokkakaverinsa Sanna Ala-Kojola, 18, istuvat Pohjankartanon koulun konserttisalin edessä olevassa Oulu-opiston emännöimässä kahviossa, joka sekin on joidenkin auktoriteettien mukaan vaarallista ja villiä ei-kenenkään-maata.

Tytöt kertovat yhteen ääneen, kuinka kahviossa vielä alkusyksystä myytiin koululaisille ja opiskelijoille energiajuomaa.

Energiajuomien myyminen vaadittiin lopetettavan syksyllä, eikä juomaa enää kahviosta saa. Oppilaat voivat yhä ostaa energia- ja muita juomia joko koulurakennuksen konservatorion puolen automaatista, läheiseltä kioskilta tai huoltoasemalta.

"Osa yläasteen oppilaista oli ostanut juomia tölkkikaupalla, ja juonut niitä ennen tuntien alkamista niin, että he olivat tulleet sokerihumalaan, ja alkaneet hölöttää tunnilla kaikkea kummallista", Lotta muistelee.

Lotta ei usko, että virvoitusjuomatölkki kahvion kylmäaltaassa tai juoman mainos koulun seinällä loukkaisi lapsen tai nuoren kuluttajansuojaa. Lotan mielestä ihmiset ovat jatkuvan mainosvirran kyllästämiä aina ja kaikkialla.

"Pitäisikö kauppojen mainosikkunoiden päälle iskeä pahvitaulut ja bussit sekä isot rekat maalata kokonaan mustiksi, etteivät mainokset osuisi vahingossa koululaisen silmiin", hän tiuskii.

Oulu-opiston kahvion iltapäivän hämyä rikkoo vain tien toisella puolella avautuvan huoltoasemaa mainostava valokaari. Lotta kertoo, että jos oppilas haluaa kouluaikana nauttia valomainosten tulvasta, voi hän nousta ihailemaan kaupungin katoille nousevia valomainoksia koulun kolmannen kerroksen aulasta.

Lotan mielestä Pohjankartanon koulu on sen verran harmaa kivimöykky, että siitä tulisi tosi ankea ja harmaa, jos sieltä poistettaisiin kaikki mainokset.

"Ei minulla olisi mitään sitä vastaan, jos kakkos- ja kolmoskerroksen väliseen seinään maalattaisiin esimerkiksi iso virvoitusjuomamainos", hän räväyttää.

Piilomainontaa eivät Lotta ja Sanna koulujensa käytäviltä löydä, ellei sellaisena pidetä vaikkapa kuvaamataidon tunnilla katsotussa Matrix -elokuvassa vilahtavia saksalaissyntyisen jalkinevalmistajan luomaa kenkämerkkiä tai useiden oppilaiden suosimia brändi- ja merkkivaatteita tahi bändipaitoja.

Opetushallituksen ja Kuluttajaviraston muistio kuitenkin varoittaa, että mainokset voivat luoda lapsille ja nuorille näennäisiä tarpeita sekä epätodellisia mielikuvia.

Sannan mielestä päättäjät ovat aivan liikaa huolissaan mainonnan vaikutuksesta nuoriin.

"Eivät mainokset sellaisenaan nuoria ja lapsia turmele, eivätkä ne oikeasti ole koululaisille niin iso ja monimutkainen asia kuin monesti väitetään", hän puolustelee.

Myöskään Annina Leviäkangas ei ole törmännyt koulussaan asiattomaan mainontaan. ´

"Lukiolaiset ovat niin fiksuja, Että he osaavat muodostaa mainoksista oman mielipiteen. Ihan nuorimpia koululaisia on kuitenkin hyvä suojella mainonnalta."

Arto Kiuru