Ko­men­ta­ja Ki­vi­nen: Puo­lus­tus­voi­mat ei kaipaa jal­ka­vä­ki­mii­no­ja ta­kai­sin – Lue ju­tus­ta, minkä vuoksi ei

Kansalaisaloite Ottawan sopimuksesta irtautumisesta menee eduskunnan käsittelyyn. Komentaja Timo Kivisen mukaan Suomi on edelleen "suluttamisen eurooppalainen suurvalta".

Helsinki
Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen. Arkistokuva.
Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen. Arkistokuva.
Kuva: Pekka Peura

Kansalaisaloite jalkaväki- eli henkilömiinojen sallimisesta vaikuttaa olevan Puolustusvoimien näkökulmasta jo pahasti vanhentunut. Ottawan sopimuksesta irtautumista vaativa kansalaisaloite ylitti viikonvaihteessa eduskuntakäsittelyyn vaadittavan 50 000 kannatusilmoituksen rajan. Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen totesi kuitenkin maanantaina, etteivät jalkaväkimiinat ole Puolustusvoimille "ajankohtainen asia".

– Suomi on edelleen suluttamisen eurooppalainen suurvalta -- Jalkaväkimiinoista luopumisen yhteydessä menetettyä suorituskykyä on korvattu varsin monipuolisesti, kenraali Kivinen sanoi valtakunnallisen maanpuolustuskurssin avajaisissa.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Ilmoita asiavirheestä