Vaatesuunnittelu: Tytti Ala­pie­ti suun­nit­te­lee Pi­ki­saa­res­sa ui­ma­pu­ku­ja ja muita vaat­tei­ta

Uimavedet: Katso Kalevan ui­ma­ran­ta­ko­nees­ta, kuinka puhdas vesi lä­hi­ran­nal­la­si on

Kol­mo­sil­ta käy robotin ra­ken­ta­mi­nen

Rajakylän alakoulun 3A-luokka on teknologiapainotteinen luokka ja yksi ensimmäisistä Suomessa

Rajakylän alakoulun 3A-luokkalaiset ovat rakentaneet sumorobotteja, jotka yrittävät kellistää tai työntää vastustajansa ulos alustalta ilman ulkopuolista ohjausta.
Rajakylän alakoulun 3A-luokkalaiset ovat rakentaneet sumorobotteja, jotka yrittävät kellistää tai työntää vastustajansa ulos alustalta ilman ulkopuolista ohjausta.
Kuva: Katariina Leinonen

”Ei se löydä sitä”, sanovat Rajakylän alakoulun 3A-luokkalaiset, kun heidän rakentamansa sumorobotit pyörivät alustallaan toisiaan etsien.
Uusi sumomatsi alkaa ja tällä kertaa robotit jäävät pyörimään paikoilleen. Yhtäkkiä robotit kohtaavat ja pian toinen on häviäjänä kumottu selälleen. Lapset nauttivat onnistumisesta.
Rajakylän teknoluokka on yksi Suomen ensimmäisistä teknologiapainotteisista alakoulun luokista. Teknologiapainotteisuus tarkoittaa tavallisen koulutyön ohella vierailuja sekä projektitöitä. 3–6-luokkien opetussuunnitelmaan kuuluu moottorilennokin, siltojen ja pelastusrobotin rakentelua.
”Seuraavaksi koittakaa eri robottiparilla”, ohjeistaa teknoluokka 3A:n luokanopettaja Markus Packalén.
Toinen uusista roboteista yrittää jatkuvasti liikkua ulos alustalta, ja oppilaiden täytyy olla varovaisia, jottei Legoista tehty robotti pääse putoamaan.
”Vika on varmaan sensorissa”, kertoo Onni Leinonen. Sensori on se robotin osa, joka havaitsee valon määrää ja auttaa näin robottia pysymään mustalla pelialustalla, jossa on valkoiset reunat.
Tähän mennessä 3A-oppilaat  ovat rakentaneet pienoiskaupungin huovasta ja eristelevystä sekä sumorobotteja Technique-Legoista. Sumorobotteja ei ohjata kauko-ohjaimella, vaan niissä on Lego-osien lisäksi keskusyksiköt, joihin on tietokoneelta ladattu ohjelma.

Ohjelmointiin käytetään englanninkielistä graafista tietokoneohjelmaa. Vaikka englannin kielen opiskelu on aloitettu vasta kolmannella luokalla, 9-vuotiaat Onni ja Jaakko Halonen lukevat kieltä ja käyttävät ohjelmaa sujuvasti. Jaakko sanoo englanninkielen taitojen karttuneen pelatessa, televisiota ja Youtube-videoita katsellessa.
”Robotin voi käskeä toimimaan vaikka lämpötilavaihteluiden mukaan. Jos robotti näkee valkoista, eli pelialustan reunan, se menee taaksepäin, kääntyy ja kulkee eteenpäin”, Onni kertoo.
Teknoluokka on Rajakylässä koulun apulaisrehtorin Jussi Näykin, Packalénin ja teknisen käsityön opettajan, Jouni Karsikkaan aloittama hanke.
Rajakylän koulu on vastikään saanut 30 000 euron avustuksen Teknologiateollisuus 100 vuotta -järjestöltä teknologiapainotteisen toiminnan vakiinnuttamiseksi. Suunnitelmissa on uusien iPadien ja 3D-tulostimen hankinta.
Packalén kertoo, että lapset voivat helposti oppia pelien kautta, ja iPadeillä voi tehokkaasti tehdä kouluprojekteja digitaalisessa muodossa.
”Tavoitteena teknoluokkatoiminnassa on oppilaiden teknologian tuntemuksen ja ymmärryksen lisääminen. Tarkoituksena on yhdistää teknologiaopintoihin tavallisia oppiaineita, kuten matikkaa, ympäristötietoa ja käsitöitä”, Packalén kertoo.
Teknoluokan välineet ja osa opettajien resursseista on myös muidenkin alaluokkien käytössä. 3A:n lisäksi esimerkiksi kuudesluokkalaiset ovat päässeet rakentelemaan sumorobotteja. Teknologiatoimintaa on myös suunnitelmissa jatkaa yläkoulun puolelle.