Tilaajille

Koe­ajoim­me it­ses­tään ajavan hen­ki­löau­ton: kulkee ideaa­li­ke­lis­sä moot­to­ri­tiel­lä kuin unelma, sora- ja pik­ku­tiet ovat kovempi paikka

"Kuljettaja on tärkein turvallisuustekijä, mutta järjestelmät voivat avustaa tietyissä tilanteissa ja hyvissä olosuhteissa", tutkija Roni Utriainen arvioi osittain itse ajavaa Mercedes-Benziä.

"Kuljettaja on tärkein turvallisuustekijä, mutta järjestelmät voivat avustaa tietyissä tilanteissa ja hyvissä olosuhteissa", tutkija Roni Utriainen arvioi osittain itse ajavaa Mercedes-Benziä. Automatiikka tukee, mutta ei vielä korvaa ihmistä ratin takana.

Koska liikenteeseen saadaan auto, joka ohjaa itse, pysyy omalla kaistallaan viivojen välissä sekä osaa vaihtaa viereiselle kaistalle ja palata takaisin vilkkuvipua painamalla?

Entä auto, joka hidastaa ja kiihdyttää itsekseen, tunnistaa nopeusrajoitukset, varoittaa risteävästä liikenteestä ja hätäjarruttaa, jos edessä on jonon pää tai auton kulkureitille harhautuu jalankulkija tai pyöräilijä?