Koeajo: Uusi ne­li­ve­toi­nen 5-sar­ja­lai­nen on suo­ri­tus­ky­kyi­se­nä tur­bo­die­se­li­nä jä­ri­syt­tä­vän vään­tä­vä

Jämäkkä, madallettu urheilu­alusta soveltuu mainiosti nope­aan ajoon, mutta muitakin ajotilo­ja löytyy,

M Sport -aerodynamiikkapakettiin kuuluu erikoisetuspoilerin lisäksi muun muassa madallettu M Sport -jousitus. Kojelauta on selkeä ja navigaattori helppokäyttöinen.
M Sport -aerodynamiikkapakettiin kuuluu erikoisetuspoilerin lisäksi muun muassa madallettu M Sport -jousitus.
M Sport -aerodynamiikkapakettiin kuuluu erikoisetuspoilerin lisäksi muun muassa madallettu M Sport -jousitus.
Kuva: Auto Bild

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Uusi nelivetoinen 5-sarjalainen on suorituskykyisenä turbodieselinä järisyttävän vääntävä – unohtamatta kuitenkaan ajotaloutta.

Mielenkiinto maagi­seen M-kirjaimeen herää: mitä malli­merkinnän 530d xDrive A M Line salaperäinen lop­puosa tarkoittaa? M-varusteisiin lukeutuvat ulkoisina musta jääh­dyttimen säleikkö ja M Sport -aero­dynamiikkapaketti, johon kuuluu erikoisetuspoilerin lisäksi madal­lettu M Sport -jousitus. Hidastuk­sista vastaavat vakiota huomat­tavasti tehokkaammat M Sport -nelipyörälevyjarrut. Matkustamos­sa on nahkakehäisen M Sport -urheiluohjauspyörän lisäksi valaistut M-logot kynnyslistoissa ja diskree­tit M-logot etukyljissä.

Kehittynyt xDrive-nelivetojär­jestelmä toimii talviolosuhteissa varsin suvereenisti ja antaa 5-sar­jalaiselle tasapainoiset ajo-ominai­suudet. Vastaavaan takavetoiseen malliin verrattuna nelivetoinen selvittää esimerkiksi jäisen, jyrkän 45-asteisen testimäen nastattomil­la talvirenkaillakin aivan leikiten.

Tehokkaasta 6-sylinterisestä ri­vimoottorista huolimatta auton keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan käsittämättömän kohtuul­linen 6,6 l/100 km – käsittämättö­män siksi, että tehoa on 265 he­vosvoimaa ja vääntöä V8-maisesti peräti 620 Nm/2 000–2 500 r/min.

Eikä pidä unohtaa, että tämä mal­li kiihtyy satasen nopeuteen vain 5,4 sekunnissa. Momentinmuun­timella toteutettu 8-portainen au­tomaattivaihteisto vaihtaa pykäliä huomaamattomasti, ja sitä pystyy käyttämään myös manuaalisesti.

Kolme selkeästi erioloista ajotilaa ovat urheilullinen sport, mukavuuspainotteinen comfort ja erityisen taloudellista ajotapaa painottava ecopro. Elektronisen mittariston tyyli muuttuu ajotilan mukaan.

Ohjauksen keskialuetuntuma on tarkka, ja M-sarjan jarrut purevat asianmukaisella voimalla. Valin­naiset runflat-renkaat merkitse­vät omanlaistaan vaivattomuutta mahdollisen rengasrikon sattuessa.

Kehittynyt tuulilasinäyttö

Koeajoauton ovia ei rämäytellä kiin­ni: hienostuneen Soft Close -toi­minnon ansiosta riittää, että ovet vain painetaan kevyesti kiinni, jon­ka jälkeen ne imaistaan kiinni.

530d xDrive M-Linen ur­heilulliset etuistuimet anta­vat loistavan sivuttais- ja reisitu­en. Sähköinen ohjauspyörän säätö ja istuimen sähkösäädöt – sellaiset on molemmissa istuimissa – mah­dollistavat miellyttävän ajoasennon löytymisen.

Takana on tarpeeksi polvitilaa pitkäjalkaisille matkustajille, ja myös päätilaa on kohtuullisesti. Te­hokkaalle istuinlämmitykselle an­taa pakkasilla ison plussan, ja myös ohjauspyörän lämmitys toimii te­hokkaasti. On ihme, että sisäkatto­valoissa on perinteiset polttimot eikä ledejä.

Kojelauta on selkeä ja navigaattori helppokäyttöinen.
Kojelauta on selkeä ja navigaattori helppokäyttöinen.
Kuva: Auto Bild

Elektroninen mittaristo ja kaik­ki kojelaudan toiminnot ovat on­nistuneita. Selkeän kirkkaalla tuulilasinäytöllä näkyy runsaas­ti navigaattorin välittämää dataa esimerkiksi tieliittymissä, mikä on ajoturvallisuuden kannalta pimeän aikaan mainio asia. Nopeusrajoi­tusmerkkien tunnistus toimii tes­tin perusteella erittäin tasokkaasti.

Huomattavan kookas näyttö­ruutu lukeutuu niin selkeydeltään kuin mitoiltaankin lajinsa par­haimmistoon, ja sen toimintoja operoidaan keskikonsolista. Help­pokäyttöiseen navigaattoriin on kätevä syöttää osoitetiedot. Lisäk­si ääni- ja reittiopastus toimivat selkeästi ja myös suomen kielellä.

Lämmitettävä tuulilasi olisi muka­va varuste rastita tilauslistalta.

530 litraa vetävän tavaratilan si­vuissa on pikkuesineille hyödylliset lisälokerot. Takaselkänojat taittuvat helposti alas, mutta laajennus ei ole tasapohjainen. Plussaa on kuiten­kin se, että nojien kaadon ansiosta sedanissa pystyy kuljettamaan esi­merkiksi suksia.

Miellyttää: Vääntävä kuusisylinte­rinen moottori on muikea tuttavuus.

Ärsyttää: Tavaratila on laajennet­tavissa matkustamon puolelle, mutta laajennus ei ole tasapoh­jainen.

Yllättää: Tehoihin nähden keski­kulutus on varsin kohtuullinen.

Yhteenveto:Nelivetoisen 530d:n tasokkaat ajo-ominaisuudet varmistavat nopealiikkeisyyden kaikkina vuodenaikoina. Lisävarusteluet­telo on ilahduttavan laaja, joten on sääli, että lisävarusteiden verotus saa kokonaishinnan ponkaisemaan pikaisesti.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

BMW 530d xDrive A M-Line 

Moottori R6, turbo, 2993 cm³, 195 kW (265 hv)/4000 r/min, 620 Nm/2000–2500 r/min 

Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s, huippunopeus 250 km/h 

Kulutus 5,0 l/100 km, diesel 

CO2-päästöt 132 g/km 

Voimansiirto A8, neliveto 

Mitat p. 4907, l. 1860, k. 1464 mm, akseliväli 2968 mm, omamassa 1770 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavara¬tila 530 l, tankki 70 l 

Hinta 115 258 euroa