Koeajo: Scout­Li­ne tekee Fabia Com­bis­ta maas­to­hen­ki­sen pik­ku­far­kun

141 millin maavara tekee etuvetoisesti Fabia Combista käytännöllisen pikkufarmarin, jota on höystetty pienillä ScoutLine-erikoisuuksilla.

ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat ”hiekkapellit” ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat.
ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat ”hiekkapellit” ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat.
ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat ”hiekkapellit” ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat.
Kuva: Auto Bild

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

141 millin maavara tekee etuvetoisesti Fabia Combista käytännöllisen pikkufarmarin, jota on höystetty pienillä ScoutLine-erikoisuuksilla.

Mitä käsite ScoutLi­ne pitää sisällään? Kyse ei ole varsinai­sesta Scoutista, ei­hän malli ole nelivetoinen, mutta maastohenkisyyttä antavat ”hiek­kapeltien” lisäksi pyöräkoteloi­den reunalistat. Testiyksilössä oli lisäksi kaksi ScoutLine-erikoispa­kettia.

ScoutLine Adventure -paketti pi­tää sisällään pesimellä varustetun peruutuskameran (Optical Parking Assistant) sekä Amundsen-audio-ja -navigointijärjestelmän lisäk­si 6,5-tuumaisen värillisen koske­tusnäytön, panoraamalasikaton ja kattokaiteet.

Vastaavasti ScoutLine Sport -pa­kettiin kuuluvat sellaiset näyt­tävyyttä antavat varusteet kuin 17-tuumaiset Clubber-kevytmetal­livanteet, nahkakehäinen Sport-monitoimiohjauspyörä, madallettu Sport-alusta, urheilulliset etuistui­met ja näyttävät teräspolkimet.

Lisäpaketeille karttuva vajaan 2 500 euron lisähinta ei ole kovin­kaan paha, sillä summa sisältää myös metallivärin ja tavaratilan verkot.

Laajavääntöinen TSI

Avaimeton ovilukitus tuo Fabi­aan vaivattomuutta, jota ei tässä kokoluokassa välttämättä tapaa. Integroiduin pääntuin varustetut etuistuimet antavat varsin hyvän sivuttaistuen. B-pilarit työntyvät sen verran eteen, että pitkäjalkai­sen kuljettajan on hyvä säätää sel­känoja pystyasentoon, että säästyy autosta noustessaan lievältä kier­toliikkeeltä.

Käynnistyspainike herättää tur­boahdetun 1.2 TSI:n, joka kiihdyt­tää kaksoiskytkinvaihteistolla va­rustetun Fabia ScoutLinen satasen nopeuteen mukavassa 9,6 sekun­nissa. 7-portaisen DSG:n pykäliä pystyy käyttämään myös manu­aalisesti.

Vaikka vääntölukema itsessään on vain 175 Nm, se hajautuu ko­rostuneen laajalle käyntinopeus­alueelle 1 400–4 000 r/min, joten ohitukset sujuvat näppärästi. Rau­hallisessa maantieajossa keskiku­lutus oli auton ajotietokoneen mu­kaan 5,4 l/100 km

Madallettu sport-jousitus toi­mii miellyttävän jämäkästi maan­tieajossa ja antaa hienostuneen ajovakauden. Jousitus tuntuu kuitenkin huomattavan pintako­valta esimerkiksi siltasaumoissa, ja kuoppaisella tiellä se tuottaa aa­vistuksen nyökkimisilmiötä.

Rengasmelu pysytteli matalap­rofiililla kitkarenkailla kohtuulli­sena. Halogeenivalojen valoteho ansaitsee korkeintaan arvosana tyydyttävä. Kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmä tuntuu toimi­van valppaasti.

Luonnonvaloa

Etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen ja ajoasennosta sää­tää helposti mieleisensä. Kaksi­tehoiset istuinlämmittimet ovat varsin tehokkaat.

Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos edessä olevan istui­men asento on ”oikea” ja selkänoja riittävän pystyssä. Farkussa on rei­lusti päätilaa, ja kiinteä panoraa­malasikatto tuo matkustamoon paljon valoa.

-
Kuva: Auto Bild

Kojelauta saa kiitosta yleisestä selkeydestä ja siitä, että esimerkik­si lämpöä säädetään perinteisellä säätöpyörällä. Tyylikäs metallipa­neelijäljitelmä antaa kojelaudalle mukavan silauksen, ja 6,5-tuumai­nen värikosketusnäyttö on on­nistunut. Navigaattori on melko helppo ohjelmoida, mutta sen oh­jelmisto ei välttämättä löydä kaik­kia vanhojakaan osoitteita.

Car Play toimii hyvin, ja älypu­helimen avulla esimerkiksi tv-ohjelman äänen linkitys auton järjestelmään toimii käytännölli­sesti. Äänentoisto on odottamat­toman laadukas, ja myös matalat äänet toistuvat. Usb-portti on sel­keästi esillä.

Fabia Combi ScoutLinen tavarati­lassa on monipuoliset tavaraverkot ostoskassien ja matkalaukkujen pitämiseksi paikoillaan. Kookkaat ja syvät sivulokerot ovat kätevät. Perustavaratila on farmariksi käy­tännöllinen, mutta suurinta kulje­tustilaa tarvittaessa takaselkänojat eivät valitettavasti taitu tavaratilan pohjan tasoon.

Miellyttää: Ajo-ominaisuudet Sport-alusta tehostaa vakaata ajettavuutta.

Ärsyttää: Tavaratila Takanojien kaadon jälkeen tavaratilan lattiaan jää porras.

Yllättää: Vääntöalue Huppuvääntö on käytettävissä 1 400–4 000 mi­nuuttikierroksella.

Yhteenveto: Fabia Combi erottuu massasta nimenomaan ScoutLine-erikois­pakettien avulla. Paketteihin kuuluvat hyötypainotteiset lisävarusteet korostavat mallin maastohenkistä luonnetta.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 
ScoutLine DSG 


Moottori R4, turbo, 1197 cm³, 81 kW (110 hv)/4600–5600 r/min, 175 Nm/1400–4000 r/min 

Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 199 km/h 

Kulutus 4,7 l/100 km, bensiini 

CO2-päästöt 109 g/km 

Voimansiirto A7, etuveto 

Mitat p. 4257, l. 1732, k. 1488 mm, akseliväli 2470 mm, omamassa 1154–1259 kg, vetomassa 570/0 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 45 l 

Hinta 23 545 euroa