Koeajo: Peugeot 3008:n muo­toi­hin on tullut lisää särmää

Uusi 3008 vaikuttaa kuljettajan paikalta katsottuna kookkaammalta, kuin mitä se todellisuudessa on.

Peugeot 3008:n muotoihin on tullut li­sää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu. Varsin pieni mutta paksukehäinen
ohjauspyörä istuu hyvin käteen.
Peugeot 3008:n muotoihin on tullut li­sää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu.
Peugeot 3008:n muotoihin on tullut li­sää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu.
Kuva: Toni Lindström

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Uusi 3008 vaikuttaa kuljettajan paikalta katsottuna kookkaammalta, kuin mitä se todellisuudessa on.

Peugeot 3008 koki kasvo­jenkohotuksen vuonna 2013, ja nyt vuorossa oli suurempi uudistus – joka näyttää onnistuneen hyvin. Edel­lismalli vaikutti enemmänkin kor­keussuunnassa kasvatetulta 5-ovi­selta, mutta uusi malli on puhtaasti crossover.

3008:n muotoihin on tullut li­sää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu. Peugeot on kuitenkin säilyttänyt 3008:n kokoluokan en­nallaan, eikä auton kokoa ole kas­vatettu liikaa: pituus on kasvanut kahdeksan senttimetriä, mutta le­veydestä on tingitty 1,5 ja korkeudesta yksi senttimetri. Matkustamo on kuitenkin aiempaa leveämpi, eli tilankäyttö on entistä viisaampaa.

Ulkoisesti 3008 miellyttää silmää – siinä yhdistyy sopivasti särmik­kyys ja pyöreys. Lisäviehätystä saa, kun avaa oven: kojelaudan design on onnistunut hyvin, ja 3008 näyt­tää tuoreelta ja pirteästi erilaisel­ta. Muotoilu ei kuitenkaan onneksi vaikuta hallintalaitteiden käytettä­vyyteen, ja ne ovat hyvin kuljetta­jan ulottuvissa.

Varsin pieni mutta paksukehäinen ohjauspyörä istuu hyvin käteen.
Varsin pieni mutta paksukehäinen ohjauspyörä istuu hyvin käteen.
Kuva: Toni Lindström

Silmiinpistävimmät yksityiskoh­dat ovat pienikokoinen ohjauspyö­rä ja keskikonsolin painikerivis­tö. Pieni ratti sopii kokonaisuuteen hyvin, ja paksun kehän ansiosta sii­tä saa tukevan otteen. Joku saattaa kaivata ohjauspyörään lisää pitkit­täissäätövaraa. Kosketusnäytön alla olevista painikkeista löytyvät ”oi­kotiet” eri valikoihin – se helpottaa olennaisesti toimintojen löytymis­tä verrattuna kosketusnäytön ala­valikkorakenteeseen.

Mittaristo on digitaalinen, joten sen ulkoasu on muokattavissa laajal­la skaalalla. Perinteisen mittarinäky­män lisäksi informaation saa näky­mään 3D-muodossa. Perusvärin voi vaihtaa ruskean ja sinisen välillä.

Takajalkatila on kasvanut rei­lut 2,5 senttimetriä. 180-senttinen mahtuu vielä kohtalaisen hyvin sa­manmittaisen kuljettajan taakse. Pitkäkinttuisen kuljettajan takana jalkatila saattaa käydä edelleenkin niukaksi. Takatilojen osalta pitää antaa kiitosta matalasta keskitun­nelista, mutta melko taakse työn­tyvä keskikonsoli rajoittaa hieman keskipaikkalaisen liikkumista. Ku­ten arvata saattaa, takaistuin onkin parhaimmillaan kahdelle.

Hyvä ajettavuus

Kuljettajan paikalta arvioituna 3008 tuntuu luokkaansa suuremmalta. Maavara on lähes 22 senttiä, mi­kä on kuusi senttiä enemmän kuin edeltäjässä. Tästä huolimatta kori ei kallistele kaarteissa liikaa, vaan aja­misessa on sopivaa dynaamisuutta. Vähäisen kallistelun lisäksi positii­visiin yllätyksiin kuuluu hyvä oh­jaustunto – ajaminen tuntuu tar­kasti kontrolloidulta. Koeajettu GT on toki malliston lippulaiva, joten muiden mallien ajettavuuteen on palattava tuonnempana.

GT:n 180-hevosvoimainen tur­bodiesel tarjoilee riittävän suori­tuskyvyn maantielle. Huipputehoa tärkeämpiä ovat kuitenkin väkevä vääntö ja hyvin toimiva automaat­tivaihteisto. Moottorin ja vaihteis­ton saumattoman yhteispelin  ansi­osta ajaminen on helppoa.

Aluksi tuntuu, että vaihteenvalit­sin on turhaa erikoisuudentavoit­telua, mutta hetken kuluttua tulee tunne, että sen muotoilussa on läh­detty liikkeelle käytettävyydestä: valitsin istuu hyvin käteen, ja sen painikkeet sattuvat mainiosti sor­mien kohdalle. Vaihteenvalitsimen lisäksi myös seisontajarru on säh­kökäyttöinen.

Miellyttää: Ajettavuus Peugeot 3008 on crossoveriksi yllättävän tasapai­noinen ajettava.

Ärsyttää: Ovien alareunat Etuoven alalai­dassa on muovihelma, joka kerää likaa, ja kengät osuvat siihen helposti.

Yllättää: Mielikuva 3008 tuntuu oh­jauspyörän takana kompaktia kokoaan suuremmalta.

Yhteenveto: 3008 muotoilu on onnistunut – auto on tyylikkään näköinen. Kompakteihin mittoihin on saatu sopivasti voimaa uhkuvaa ulkonäköä. 5-ovisia korkeam­man crossoverin ajettavuus on positiivinen yllätys, sillä korin kallistelu on vähäistä ja suunta­vakavuus moitteeton.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Peugeot 3008
GT BlueHDi 180
Automaatti

Moottori R4, turbo, 1997 cm3, 133 kW (180 hv)/3750 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h 8,9 s, huippunopeus 207 km/h
Kulutus 4,8 l/100 km, diesel CO2-päästöt 124 g/km
Voimansiirto A6, etuveto
Mitat p. 4447 mm, l. 1841 mm, k. 1624 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 625 kg, perävaunumassa 1700/695 kg,
tavaratila 520−1670 l, tankki 53 l
Hinta 41 277 euroa