Yrityskaupat: Ou­lu­lai­nen oh­jel­mis­to­yri­tys Cu­bi­Ca­sa myytiin USA:han

Urheilu: Paula Ranta, 21, on hank­ki­nut jä­ri­syt­tä­vän määrän lihasta vuo­des­sa ja tähtää maail­man par­haak­si

Klus­te­ri kasvaa Oulussa vauh­dil­la – "Tämä on vuo­si­kau­siin mer­kit­tä­vin yri­tys­kes­kit­ty­mä"

Oulun vahva tausta teknologiakaupunkina näkyy nyt suoraan myös autoalan osaamisessa

Oulu
BusinessOulun asiakkuuspäällikkö Janne Mustosen mielestä Oulun Automotive-klusteri on kansainvälisestikin merkittävä yrityskeskittymä.
BusinessOulun asiakkuuspäällikkö Janne Mustosen mielestä Oulun Automotive-klusteri on kansainvälisestikin merkittävä yrityskeskittymä.
Kuva: Pekka Kallasaari

Oulun Automotive-klusteri on tuplannut kokonsa vajaassa vuodessa. Kun vielä alkuvuonna mukana oli 40 yrityksen ryhmä, on joukko kasvanut nyt jo yli 80 yrityksen klusteriksi.

– Se on kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti. Yritykset soittavat itse ja haluavat olla mukana, Business-Oulun asiantuntija Jukka Olli iloitsee.

Klusterin yrityksistä noin 30 prosenttia on muualta kuin Oulun alueelta. Ollin mukaan BusinessOulun vetämällä joukolla on halu auttaa autoalan kehitystä ympäri Suomen.

– Jos Oulusta ei löydy sitä, mitä esimerkiksi Geely Group Göteborgista kyselee, ei haluta sanoa, ettei löydy, vaan skannaamme, löytyykö Suomesta. Siksi olemme saaneet yhteistyökumppaniimme hyvän luottamuksen.

Se, että klusteriin on otettu yrityksiä Oulun ulkopuoleltakin on Ollin mukaan näkynyt positiivisessa valossa jo paikallisestikin: pari yritystä on tuonut sen ansiosta oman konttorinsa Ouluun.

– Toimimme mielestäni jo tällä hetkellä ei paitsi Oulun, vaan ihan kansainvälisellä tasolla merkittävänä yritysklusterina. Jos ajattelee toimialaa, tämä on vuosikausiin merkittävin yrityskeskittymä, BusinessOulun ICT-toimialan asiakkuuspäällikkö Janne Mustonen sanoo.

Ei uusi aluevaltaus

Autoala ei ole Oululle täysin uusi aluevaltaus. Kovinkaan moni esimerkiksi Volvo XC 90:llä ajanut ei tiedä, että auton multimediajärjestelmissä on oululaista osaamista.

Oulun vahva tausta teknologiakaupunkina näkyy Mustosen mukaan suoraan nyt myös autoalan osaamisessa.

– Olemme olleet alalla sisällä vuosikausia. Tulevaisuudessa halutaan autonomisia autoja, sähköautoja ja mietitään liikkumisen uusia liiketoimintamalleja. Nämä kaikki ovat sellaisia, jotka vaativat ohjelmisto- ja arkkitehtuuriosaamista sekä langattomien yhteyksien monia teknologioita.

Autojen kehitystä voisi verrata matkapuhelimiin. Puhelimet olivat joskus pelkästään viestimistä varten, mutta nykyisin ne ovat paljon kaikkea muutakin kamerasta alkaen. Samankaltaista kehitystä uskotaan tapahtuvan myös autoissa.

Vain mielikuvitus on rajana, kun Mustonen pohtii, millaista liikkuminen tulevaisuudessa on.

– Voit ehkä ostaa automerkiltä palvelun, että se liikuttaa sinua. Se voi yhtenä päivänä tarjota maastoautoa, kun tietää, että olet menossa mökille. Toisena päivänä se tarjoaa pientä sähköautoa, kun käyt vain kylällä. Joskus se tarjoaa ehkä sähköpyörää. Se, että ostetaan auto, joka seisoo 22 tuntia vuorokaudesta pihalla ruostumassa, tulee jäämään varsinkin suurissa kaupungeissa hamaan historiaan.

Uudet autot vuodenvaihteessa

Göteborgissa toimiva Geely Groupin innovaatiokeskus CEVT toimitti Ouluun alkuvuonna Lynk & Co -auton tuotekehitys- ja tutkimusalustaksi. Tarkoituksena oli, että klusterin yritykset testaavat autoon vuorollaan omia prototyyppejään.

Jouhevasti alkanut testaus katkesi, kun korona sulki koko Suomen keväällä. Kesällä auto pääsi kuitenkin jälleen kiertämään eri yrityksissä.

Tällä viikolla se on ollut oululaisella Neurosonic-yrityksellä, jonka teknologia tuottaa esimerkiksi patjoihin matalataajuista värähtelyä ja auttaa palautumaan stressistä. Sopimus estää yritystä kuitenkin kertomasta, millaista prototyyppiä se autoon testaa.

Tutkimus- ja kehitystyöt yrityksillä ovat edenneet siihen pisteeseen, että tiistaina Geely Innovation Week -tapahtumassa Göteborgissa esitettiin kahdeksan yrityksen autosta kuvaamat testivideot.

– Tällainen on Geely Groupille helppo ja halpa tapa saada uusia innovaatioita omaan autoon. Jos kaikki menee hyvin, aletaan tehdä kauppaa sarjatuotannosta, Olli kertoo.

Lync & Co -testiauto vaihdetaan vuodenvaihteen jälkeen sähköiseen autoon. Neuvottelut myös Polestar-sähköautosta ovat menossa. Sen jälkeen BusinessOululla olisi kaksi ja Oulun yliopistolla kaksi tuotekehitys- ja tutkimusalustaksi tarkoitettua autoa.

Fakta:

Automotive-klusteri alkoi muodostua vuonna 2018.

Klusterin tarkoituksena on tehdä yhteistyötä ja -tarjoamia, luoda vientikanavia sekä jakaa ja markkinoida yritysten ja tutkimuslaitosten osaamista.

Mukana Oulun kaikki koulutus- ja tutkimuslaitokset sekä yli 80 yritystä, muun muassa Siili, Symbio, Bittium, Elektro-bit, Uros, Telia ja TactoTek.