Klaa­ra-ro­bot­ti kä­sit­te­lee osan Kalevan lu­ki­ja­kom­men­teis­ta

Klaaraksi nimettyä ”moderointirobottia” on opetettu kesän aikana sadoillatuhansilla aidoilla lukijakommenteilla ja moderointipäätöksillä,

Kaleva kokeilee lukijakommenttien automaattista moderointia. Klaaraksi nimettyä ”moderointirobottia” on opetettu kesän aikana sadoillatuhansilla aidoilla lukijakommenteilla ja moderointipäätöksillä, joiden perusteella sille on muodostunut kuva Kalevan kommentoinnin säännöistä ja moderointilinjasta.

Klaara ei hoida kaikki lukijakommentteja, vaan osa niistä ohjataan suoraan ihmisille käsiteltäväksi. Myös yleisön tekemät ilmoitukset asiattomista viesteistä tulevat toimituksen käsiteltäväksi.

Kalevan verkkolehteen Kaleva.fi:hin tulee keskimäärin noin kaksi tuhatta kommenttia vuorokaudessa. Automatisoinnilla on tarkoitus nopeuttaa kommenttien käsittelyä ja samalla vapauttaa käsiä moderoinnista esimerkiksi juttujen tekemiseen.

Automaattista moderointia on testattu oikeilla kommenteilla tiistaista alkaen.

Klaaran teknologian on kehittänyt ohjelmistoyritys Avoltus.