Kian suurin cros­so­ver Sorento 4. su­ku­pol­veen

Oulu, Kiitämme: , Moitimme:
Jarrullisen perävaunun vetopaino on 1 650 kilogrammaa. Usb-liitin kätevästi saatavilla.
Jarrullisen perävaunun vetopaino on 1 650 kilogrammaa.
Jarrullisen perävaunun vetopaino on 1 650 kilogrammaa.
Kuva: Tommi Ruuskanen

Kia Sorento on on ollut markkinoilla vuodesta 2002. Uusin sukupolvi sai dieselin rinnalla itselataavan hybridin, jonka polttomoottori on 1,6-litrainen turbobensiini: 170 hevosvoimaa ja 60-hevosvoimainen sähkömoottori.

Forum24 koeajoi hybridimallin.

Ulkonäkö: Keula eroaa jonkin verran edellisestä sukupolvesta maskin osalta mutta ajovalojen muotoilu on pysynyt lähes samana. Sivuprofiili on crossover kokoluokalle tunnuksenomainen, hieman massiivinen. Kia Sorento kertoo ulkonäöllään paljon, muotoilu ei häpeä perinteisille premium merkeille. Muotoja on kaikkiin suuntiin, yksityiskohtiin tutustuminen vaatii aikaa. Sorento selvästi sai huomiota koeajolla.

Ajettavuus: Hiljaista ja hienostunutta, tällainen vaikutelma syntyy kuljettajalle. Sorento ei ajettavuudeltaan jää jälkeen saman kokoluokan eurooppalaisille eikä japanilaisille autoille.

Samalla viivalla kuin Sorento on huomattavasti kalliimpia autoja. Kian kohdalla ei vielä joudu merkittävästi maksamaan auton nimestä.

Käsittely on rakennettu helpoksi, ikkunoista, peileistä ja peruutuskamerasta on selkeä näkyvyys. Kuljettajana tuntee hallinnan olevan itsellään.

Tilojen käytännöllisyys: Akseliväli on kasvanut 35 millimetriä. Matkustamon tilat ovat D-segmentin SUV-autojen kärkipäästä. Tilaa on runsaasti edessä ja takana. Uskaltaisin ottaa kyytiin pelkäämättä ahtaudesta moitteita kuljettajan lisäksi neljä aikuista.

Sisämateriaalit ovat laadukkaita, istuinverhoilu on saatavilla nappanahkaisena. Etuistuinten reunassa, takaistuimella istuville on tarjolla usb-a-liittimet. Sijoitus on käytännöllinen, tällä kohdalla liitintä en ole aikaisemmin havainnut.

Tavaratilan koko on 710/2 100 litraa.

Suorituskyky: Hybridivoimalinja on miellyttävästi toimiva ilman häiritseviä käynnistys- tai sammutustoimintoja. Litratilavuudesta on saatu sopivasti tehoa, mikä tulee esille parhaiten hybridiajossa.

Taloudellisuus on hyvällä tasolla, jos verrataan tämän kokoluokan autoa bensiinimootorilla ilman hybriditekniikkaa.

Maksimitehoa käytettäessä kiihdytyksessä polttomoottorin koko tulee esille, kierrokset ovat korkealla. Koeajolla bensiiniä kului 7,4 litraa sadalle kilometrille. Lukema on desilitran pienempi auton maksimi wltp-kulutusta.

Varustelutaso: Dieselmalliin on saatavilla kaukopysäköinti, jolla Sorenton pysäköi ahtaaseen pysäköintitilaan avainta käyttäen. Koeajetussa hybridissä kaukopysäköintiä ei ole, seikka on erikoinen koska hybridin sähkömoottorilla toiminta olisi mahdollista ilman polttomoottoria.

Koeajetun Business-mallin varusteita: ajotilan valinta (Smart, Eco, Sport, Snow, Sand, Mud), kuljettajan istuimen sähkösäätö (8-suuntainen), 10,25 tuuman kosketusnäyttö keskikonsolissa, suomenkielinen, ajovalot kaksois-LED, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, ajoneuvot, jalankulkijat, pyöräilijät.

Myynti Oulussa: Delta Oy ja Rinta-Joupin Autoliike Oy.

Video koeajosta katsottavissa Ouku247-sovelluksessa, jonka voi ladata App Storrsta tai Google Playsta.


+ Laadukasta kokonaisuutta.

+ Turvavarusteiden laaja kattaus vakiona.

- Kaukopysäköinti vain dieselissä.

FAKTA:

Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid AT AWD

Pituus 4 810 mm.

Akseliväli 2 815 mm.

Leveys 1 646 mm.

Korkeus 1 700 mm.

Moottori 1 598 cm3.

CO2-päästöt 170 g/km.

Teho 230 hv.

Vääntömomentti 350 Nm/1 500 r/min.

Huippunopeus 193 km/h.

0–100 9,0 s.

Kokoluokka: D-segmentti

Kokonaismassa 2 530 kiloa.

Ajoneuvovero 203,67 euroa vuodessa.

Hinta alkaen 55 911 euroa.