Suviseurat: "Nämä ovat oikein hauskat fes­ta­rit", sanoo nuori seu­ra­vie­ras Anna Kar­hu­maa Lopen su­vi­seu­roil­la

Koronarajoitukset: Ko­ro­na­toi­met päät­ty­vät Suomen ra­joil­la per­jan­tai­na

Uimavedet: Katso Kalevan ui­ma­ran­ta­ko­nees­ta, kuinka puhdas vesi lä­hi­ran­nal­la­si on

Kia lataa uu­tuuk­sia mark­ki­noil­le

Oulu
Valovirtapistorasiasta 8,9 kilowattitunnin akku latautuu tyhjästä täyteen noin viidessä tunnissa. <p>Mittaristo kertoo bensiini- ja sähköajon toimintasäteen. </p>
Valovirtapistorasiasta 8,9 kilowattitunnin akku latautuu tyhjästä täyteen noin viidessä tunnissa.
Valovirtapistorasiasta 8,9 kilowattitunnin akku latautuu tyhjästä täyteen noin viidessä tunnissa.
Kuva: Tommi Ruuskanen

Kialta valmistuu kaikentyyppisiä sähköä hyödyntäviä autoja vauhdilla.

Forum24 koeajoi Kia Ceed Plug-In hybridin.

Hybridiakku ladataan sähköverkosta, jolloin on mahdollista ajaa täyssähköajoa olosuhteista riippuen muutamia kymmeniä kilometrejä.

Ulkonäkö: Kiat muotoillaan eurooppalaiseen makuun. Hillittyä tyylikkyyttä kautta linjan. Kian keulassa on hieman vahvempia muotoja. Kokonaisuus muodostuu tummennetuista ikkunoista, vanteista ja selkeistä muodoista.

Ajettavuus: Ceedin käsittely on helppoa, aivan kuten normaalia automaattivaihteista autoa ajaisi. Ajettavuus ei pääse yllättämään. Tuttua kokoluokan tasoa.

Eco-ajotilassa lienee mahdollista päästä hyvään taloudellisuuteen, ajotuntuma on kuin jarru päällä ajaisi, kaasua saa todella painaa jotta auto kulkee. Sport-tila on vastakohta, kyytiä on ripeää.

Tilojen käytännöllisyys: Ceed tarjoaa C-segmentin tilaa ja käytettävyyttä. Voidaan puhua keskikokoisesta perheautosta. Takaistuimella istuu aikuinen tilavasti, polville ja jalkaterille on tilaa.

Tavaratilan koko on pienentynyt lataushybridinä 437/1 506 litraan, lisäksi tavaratilan alapuolella oleva lokero täyttyy latauskaapeleista. Kun nämä seikat tiedostaa ja niillä pärjää, osannee tavaran määrän sovittaa kapasiteettiin.

Suorituskyky: Kian polttomoottori yksinään olisi kierroskone, mutta hybridipaketissa sähkömoottorin kera rakentuu oivallinen voimalinja. Ratkaisu säästää bensiiniä aikuisten oikeasti, mutta vaatii ahkeraa kaapelien virittelyä eli lataamista sähköverkosta.

Ajoakku täynnä mittaristo kertoi sähköajoa olevan tarjolla 54 kilometriä. Tuo ei etenkään kylmällä toteudu, koska autossa ei ole erillistä sähkölämmitystä. Lämpö tehdään polttomoottorilla. Lämmitys ei siis lyhennä sähköajon toimintasädettä. Sähköajoa on tarjolla olosuhteista riippuen 30–50 kilometriä.

Varustelutaso: Koeajetun Business Premiumin varusteita: kymmenen tuuman monitoimikosketusnäyttö, suomenkielinen navigointi, nahkaverhoilu, lasikatto, aktiivinen kaistavahti, LED-ajovalot, kuljettajan vireystilan valvonta, sadetunnistin tuulilasissa, lämmitettävät istuimet edessä ja takana, lämmitettävä ohjauspyörä.

Myynti Oulussa: Delta Oy ja Rinta-Jouppi Oy.


Kiitämme

+ Miellyttävää käytettävyyttä.

+ Mahdollisuutta säästää bensiiniä.

Moitimme

- 100-prosenttinen sähköajo ei mahdollista lämmityksen takia.

Kia Ceed 1,6 GDI Plug-In Hybrid SW DCT

Pituus 4 600 mm.

Akseliväli 2 650 mm.

Leveys 1 800 mm.

Korkeus 1 465 mm.

Moottori 1 580 cm3.

CO2-päästöt 29 g/km.

Hybriditeho 141 hv.

Vääntömomentti 265 Nm/1 000–2 400 r/min.

0–100 10,8 s.

Huippunopeus 195 km/h.

Kokoluokka C-segmentti.

Kokonaismassa 2030 kiloa.

Ajoneuvovero 99,27 euroa vuodessa.

Hinta alkaen 35 390 euroa.