Kevät on he­rät­tä­nyt pyö­rä­var­kaat Oulun seu­dul­la - katso, miten eri­lai­set pyö­rän­lu­kot kes­ti­vät mur­to­tes­tis­sä

Kevät tarkoittaa parhaan pyöräilykauden alkua – ja yhtä varmasti myös pyörävarkaiden heräämistä. Jokavuotinen ilmiö nostaa taas päätään Oulun seudullakin. Lue vinkit pyörän suojaamiseen.

Yllättävän moni pyöränlukko antautuu helposti mukana kulkevilla melko äänettömillä työkaluilla. Jopo-vaijerilukko. Paksu vaijerilukko XLC. Kangaspäällysteinen ketjulukko AIM. AXA Newton -taittolukko. U-lukko Kryptonite Kryptolok Series 2.
Yllättävän moni pyöränlukko antautuu helposti mukana kulkevilla melko äänettömillä työkaluilla.
Yllättävän moni pyöränlukko antautuu helposti mukana kulkevilla melko äänettömillä työkaluilla.
Kuva: Pekka Peura

Kevät tarkoittaa parhaan pyöräilykauden alkua – ja yhtä varmasti myös pyörävarkaiden heräämistä. Jokavuotinen ilmiö nostaa taas päätään Oulun seudullakin.

– Nyt eletään sitä aikaa vuodesta, kun polkupyörävarkaudet alkavat reippaasti lisääntyä.  Maa sulaa, lämpötilat nousevat ja ihmiset alkavat liikkua enemmän pyörillä, sanoo rikosylikomisario Markus Kiiskinen Oulun poliisista.

Oulussa varkaiden ykköskohteet ovat vanhoja tuttuja. 

– Jopot ja kalliimmat maastopyörät ovat suurimmassa vaarassa. Yleisesti ottaen uudemmat sekä hyväkuntoiset pyörät tahtovat olla niitä, jotka häviävät.

Ylivoimaisesti suurin osa poliisin tietoon tulevista pyörävarkauksista tehdään Oulun kaupungin alueella.

– Varkausmäärä jakautuu poliisilaitoksen alueella niin, että karkeasti ottaen 80 prosenttia kaikista pyörävarkauksista tehdään Oulun kaupungin alueella, Kiiskinen kertoo.

Oulun poliisilaitoksen alue kattaa vanhan Oulun läänin alueen.

Vuonna 2015 kaupungin alueelta viedyistä pyöristä tehtiin poliisille 1638 rikosilmoitusta. Seuraavana vuonna määrä oli 1524 ilmoitusta. Tänä vuonna rikosilmoituksia on kirjattu 351 kappaletta.

Luvut eivät ole läheskään koko totuus varkauksien määrästä, sillä kaikkia ei koskaan ilmoiteta poliisille.

Vohkimisen ennaltaehkäisy kannattaa, sillä kun pyörä on viety, sen takaisin saaminen ei ole poliisin tilastojen valossa kovin todennäköistä.

– Vuonna 2015 pyöriä löydettiin 123 kappaletta, 2016 löytyi 120 pyörää ja tänä vuonna niitä on löydetty 11, Kiiskinen kertoo.

Tämän vuoden löydettyjen pyörien luku alkaa nousta nyt jyrkästi, koska varkaussesonki on aluillaan.

Pyörät liikkuvat netissä

Kiiskisen mukaan nettikauppapaikka Tori.fi on keskeinen myyntireitti varastetuille pyörille.

– Yleensä varkaan tavoite on pyörän vaihtaminen rahaksi mahdollisimman nopeasti. Toki muitakin foorumeita on kuin Tori.

Oulussakin osa varkaista on omaksunut röyhkeän toimintatavan, jossa sopivasta pyörästä otetaan ennakolta pihalla tai telineessä kännykällä kuva ja pannaan myynti-ilmoitus nettiin.

Kun kiinnostunut ostaja ottaa yhteyttä, pyörä käydään saman tien varastamassa.

Poliisi tapaa Oulussa myös silloin tällöin varkaiden hallusta akkukäyttöisiä kulmahiomakoneita, joille mikään lukko ei pitkään pärjää.

Pyöränomistajien onneksi touhua hillitsee se, että koneella leikkaamisesta syntyy kova meteli ja kipinäsuihkuja, jolloin kiinnijäämisriski kasvaa.

Poliisin mukaan paras suojakeino on kunnollinen lukitus kiinteään esineeseen pyörän rungosta.

Tämä saa usein varkaan valitsemaan heikommin suojatun pyörän. Jos pyörä lähtee, turvamerkintä ja tallessa olevat hyvät kuvat pyörästä nostavat mahdollisuuksia saada menopeli takaisin.

Jos varkaus tapahtuu, kannattaa tarkkailla esimerkiksi Tori.fi:n myynti-ilmoituksia. 

Hyötyä on usein myös Facebookin paikallisten keskusteluryhmien sekä pyöräilyyn keskittyvien ryhmien seurailusta. Niissä usein ilmoitellaan sekä varastetuksi tulleista että mahdollisesti varkaan jonnekin hylkäämistä pyöriä.

Oulussa pyöriä lähtee poliisin mukaan eniten keskustan alueelta.

– Kannattaa miettiä kaupungilla, mihin pyörän jättää – suosii paikkoja joissa liikkuu paljon ihmisiä, jolloin kynnys ryhtyä lukon hajottamiseen kasvaa, Kiiskinen sanoo.

Kaupunkialueen lisäksi toinen varkaiden peruskohde ovat taloyhtiöiden varastot.

Rahaa huumeisiin

Kiiskisen mukaan valtaosa varkauksista on huumeidenkäyttäjien tekemiä.

– He rahoittavat varkauksilla aineiden käyttöä. Heilläkin on usein valmiit verkostot, joille pyörät myydään.

Poliisin mukaan Oulun alueella on lisäksi joka vuosi liikkunut pyöriä vieneitä pakettiautoporukoita.

– Poliisille tulee vinkkejä, että pihoilla on nähty nosteltavan polkupyöriä pakettiautoon. Osa näistä tekijöistä on suomalaisia ja osa ulkomailta. Tällaiset porukat tekevät usein nopeita varkauskierroksia, joissa ennalta merkattujen kohteiden viemisen jälkeen poistutaan muualle nopeasti. Näissä on ollut myös Baltian suunnalta tulleita tekijöitä.

Pyörävarkaudet voivat tuntua pikkujutuilta, mutta niitä ei kannata vähätellä, Kiiskinen muistuttaa.

– Ne eivät kokonaisuudessaan ole vähäistä rikollisuutta. Pyörillä rahoitetaan merkittävää muuta rikollisuutta.

– Esimerkiksi vuonna 2013 poliisin tietoon tuli Oulussa 2500 vietyä pyörää, ja niiden arvoksi arvioitiin miljoona euroa. Jos pyörän keskihinnaksi otetaan 420 euroa, viime vuoden varkauksien yhteisarvo oli 700 000 euroa.

Koko maassa pyörävarkauksien määrä kasvoi lähes vuosikymmenen ajan, kunnes viime vuonna kääntyi hienoiseen laskuun.

Finanssialan keskusliiton mukaan ilmoituksia varastetusta pyörästä tehtiin vakuutusyhtiöille 17 800 ja poliisille 20 300 viime vuonna, kun edellisvuoden luvut olivat 18 400 ja 22 800.

Vinkit lukitukseen

1. Hanki vankka ja laadukas lukko, jolla pyörän saa kiinni rungostaan. Se vaikeuttaa varkaan työtä ja saa etsimään helpomman kohteen. Jo keskitasonkin U-lukko on vaikea murtaa.

2. Yhden nyrkkisäännön mukaan lukkoon pitäisi käyttää kymmenen prosenttia pyörän arvosta: 600 euron pyörään 60 euron lukko.

3. Mieti ennen hankintaa lukon painoa ja käytön helppoutta: työläästi kiinnitettävä tai turhan raskas lukko jää helposti käyttämättä.

4. Pyri aina lukitsemaan pyörä rungostaan kiinteään esineeseen: aitaan, kaiteeseen, pylvääseen, pyörätelineeseen.

5. Jos mahdollista, säilytä pyörää sisätilassa ja lukitse se myös silloin.

6. Jos joudut säilyttämään pyörää ulkona, suosi näkyviä, valaistuja paikkoja, joissa liikkuu ihmisiä.

7. Lisäturvaa etu- ja takapyörälle saat kietaisemalla silmukkapäisen vaijerin tai ketjun niiden läpi ja kiinnittämällä sen varsinaiseen lukkoon.

Alla oleva lukkojen murtotesti on julkaistu ensimmäisen kerran maaliskuussa 2016.

Vaijerilukko Jopo, halkaisija 10 millimetriä
Hinta: 6,90 e
Paino: 250 grammaa

Halvin ja kevein testin lukoista kestää pienten sivuleikkurien käsittelyssä. Toisen mallisten taskukokoisten leikkurien edessä vaijeri napsahtaa poikki kolmella rouskaisulla noin 20 sekunnissa.

Muissa testeissä erilaiset heppoiset vaijerilukot ovat pettäneet jopa pelkästä nykäisystä, joten hiukankaan arvokkaamman pyörän turvaksi niitä ei voi suositella.

Lukko riittää suojaamaan pyörää korkeintaan pikaisen kioskikäynnin ajan tai viikonloppuyönä baarista palailevilta ”lainaajilta”.

Paksu vaijerilukko XLC.
Paksu vaijerilukko XLC.
Kuva: Pekka Peura

Vaijerilukko XLC, halkaisija 18 millimetriä
Hinta: 19,90 e
Paino: 520 g

Taskukoon sivuleikkuri tekee vain nirhaumia järeämmän vaijerilukon muovipinnoitteeseen. Testissä käytetyt keskikokoiset voimapihditkin kohtaavat ongelmia, sillä paksu vaijeri ei yllättäen mahdu leukojen väliin.

Ähertämällä vaijerin saa survottua leukojen väliin, mutta aikaa kuluu. Vaijeri paukahtaa poikki, mutta helposti ja nopeasti se ei onnistunut.

Kangaspäällysteinen ketjulukko AIM.
Kangaspäällysteinen ketjulukko AIM.
Kuva: Pekka Peura

Kangaspäällysteinen ketjulukko AIM
Hinta: 29,90 e
Paino: 770 g

Pienet sivuleikkurit eivät odotetusti mahda kuuden millimetrin teräslenkeistä tehdylle ketjulukolle mitään.

Voimapihtien syleilyssä ketju sen sijaan kilahtaa poikki kertarutistuksella pelottavan vaivattomasti. Aikaa kuluu kymmenen sekuntia.

Yllättäen tukeva kangaspäällyste jää ketjun katkettua ehjäksi, ja sen rikkominen tavalla tai toisella hidastaa pyörän viemistä.

Taittolukko AXA Newton
Hinta: 39,95 e
Paino: 1 kg

Testin toiseksi kallein lukko painaa kohtalaisen paljon, mutta menee pieneen tilaan koteloonsa. Valmistaja luokittaa lukon turvan keskitasoiseksi.

Lukko on valmistettu muovilla päällystetyistä lattateräskappaleista, jotka on liitetty toisiinsa nivelillä.

Voimapihdeillä ensimmäinen yritys ei tuota tulosta, vaikka jälkiä syntyykin. Parin yrityksen jälkeen lukko hieman yllättäen rusahtaa poikki noin minuutin huhkimisen jälkeen. Ei ihan helppo nakki. 

U-lukko Kryptonite
Kryptolok Series 2 STD
Hinta: 59,90 e
Paino: 1,2 kg

Testin painavin ja kallein lukko. Mukana myös silmukkakaapeli lisälukitukseen. Valmistajan omalla asteikolla lukon kerrotaan tarjoavan ”keskitasoista turvaa”.

Voimapihtejä saa rutistaa ohimosuonet pullollaan, eikä mitään tapahdu. Lukko luiskahtaa helposti leukojen otteesta. Lovea syntyy lähinnä teräskaaren pehmeään pinnoitteeseen.

Näyttää selvältä, että äänettömästi ja nopeasti tätä lukkoa ei murreta.

Kokeilemme lopuksi, kuinka 13 millimetrin teräskaari kestää koneellista leikkausta. Pienen kulmahiomakoneen edessä U-lukko antautuu noin puolessa minuutissa. Lähikadulla päät kääntyvät, sillä mekkala on kova ja kipinät suihkuavat. Näkyvällä paikalla leikkuupuuhiin ryhtyvälle huomio on taattu.

Koneen käyttäjä huomauttaa, että leikkaaminen voi lukon asennosta riippuen olla selvästi testitilannetta vaikeampaa ja hitaampaa – etenkin, jos pyörää ei halua vahingoittaa samalla.

Kuvaa pyöräsi ja ota tiedot ennalta talteen

  • Talleta pyörän tunnistetiedot varkauden varalta: merkki, malli, väri ja lisävarusteet. Nopeinta on kuvata pyörä eri puolilta.
  • Tavallisesti poljinkeskiön pohjasta löytyy rungon numero. Kirjaa muistiin tai ota kuva.
  • Jos varkaus tapahtuu, tee ensin rikosilmoitus. Moni vakuutusyhtiö edellyttää sitä. Tee sitten vahinkoilmoitus.
  • Korvausta saa uuden vastaavan pyörän hinnan verran vähennettynä omavastuulla ja pyörän iän mukaan tehtävällä ikävähennyksellä.