Kes­kus­ta­lai­set­kin äläh­tä­vät tak­si­lii­ken­teen uu­dis­tuk­ses­ta

Keskustalaisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin malli taksiliikenteen vapauttamiseksi tekee kipeää myös keskustassa.

Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Alatalo kyseenalaistaa varsinkin ehdotuksen siitä, että taksien määrän ja asemapaikan säännöstelystä luovuttaisiin.
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Alatalo kyseenalaistaa varsinkin ehdotuksen siitä, että taksien määrän ja asemapaikan säännöstelystä luovuttaisiin.
Kuva: Peura Pekka

Keskustalaisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin malli taksiliikenteen vapauttamiseksi tekee kipeää myös keskustassa. Puolueen liikenneasioista vastaavat kansanedustajat eivät hyväksy mallia sellaisenaan.

Bernerin toimintaa ministerinä STT:n haastattelemat liikennekansanedustajat eivät kritisoi, vaan antavat tälle osin myös kiitosta keskustelun avaamisesta.

Berner esittää, että taksilupa myönnettäisiin vastaisuudessa yritykselle, eikä lupien määrää tai kyytien hintaa säädeltäisi. Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Alatalo kyseenalaistaa varsinkin ehdotuksen siitä, että taksien määrän ja asemapaikan säännöstelystä luovuttaisiin. Kilpailu avautuisi hänen mukaansa myös ulkomaisille yrityksille.

Kansanedustaja Markku Rossi epäilee, että säätelyn poistaminen heikentäisi taksipalveluita maaseudulla ja voisi nostaa hintoja. Hän muistuttaa, että monin paikoin bussiyhteydet ovat niin vähäiset, että taksi on ainoa tapa liikkua.

- Tämä taksipuoli on mietittävä liikennekaaren osalta ihan uusiksi, Rossi vaatii ja odottaa lausuntokierrokselta tyrmäävää palautetta.

Yhtiöittäminen saa ymmärrystä

Moni keskustan liikennekansanedustajista epäilee myös suunnitelmaa pienimuotoisesta taksitoiminnasta. Berner ehdottaa, että pienimuotoinen kuljetustoiminta tulisi mahdolliseksi ilman lupaa. Kuljettaja saisi kerryttää enimmillään vuodessa 10 000 euron liikevaihdon, jolloin tulot katsottaisiin ansiotuloksi.

- Onko tämä ovi harmaalle taloudelle, Alatalo miettii.

Taksiliikenteen vapauttaminen on osa laajaa liikennekaari-uudistusta, jonka osana Berner esittää myös valtion väylien yhtiöittämistä.

Keskustan liikennekansanedustajat pitävät ehdotusta hyvänä, vaikka ajatus kansallisen omaisuuden yhtiöittämisestä arveluttaakin.

Liikennevaliokunnan jäsen Eeva-Maria Maijala odottaa, että järjestelyn myötä liikennehankkeiden rahoittaminen helpottuu. Valtionyhtiö voisi saada EU-rahoitusta, jota ei myönnetä suoraan valtiolle.

Valtio-omistajalla halutaan kuitenkin pitää ohjat, jotta tiet pysyvät kunnossa kaikkialla Suomessa.

- Omistajaohjausta pitää voida tehdä. Tämä on varmasti seikka, joka poistaa epäluuloja hankkeesta, Antti Rantakangas sanoo.

Perussuomalaiset ilmoitti maanantaina vastustavansa niin väylien yhtiöittämistä kuin taksiliikenteen osittaista avaamista kilpailulle.