Olen vuosien ajan nostanut esiin ja kummastellut opetuksessa tapahtuvia uudistuksia, uusia ihmeitä, jotka ohittavat tieteellisen tutkimustiedon ja kentän ammattilaisten näkemykset. Etusijalle on toistuvasti asetettu poliittinen ideologia ja järjestöjen edunvalvontatyö. Opetuksen ruohonjuuritason ongelmiin ei tartuta. Ei ihme, että uudistukset yksi toisensa jälkeen vaativat korjaussarjan, uuden uudistuksen.
Jatkuvat uudistukset vievät pohjan tehokkaalta opettamiselta ja oppimiselta, uuvuttavat opettajat. Oppilaat ja opiskelijat ovat niitä, jotka tästä ideologiapompottelusta kärsivät (oppimisvaikeudet, koulukiusaaminen, mielenterveysongelmat). Ei heidän auttamiseksi sitten tunnukaan riittävän voimavaroja eikä rahaa.
Ongelman ydin on siinä, että poliittinen ideologia ja edunvalvonta ohjaavat eri opetusalalla toimivia tahoja (opetushallitus, opetusministeriö, YTL, Maol, OAJ).