Pääkirjoitus
Tilaajille

Käyttäjätietoja myydään, vastuuta sisällöstä ei ole – digijätit ovat kasvaneet yli äyräiden

Yhdysvalloissa on herännyt ajatus pilkkoa määräävässä markkina-asemassa olevat digiyhtiöt pienempiin osiin. Amerikkaa hankalammaksi voi osoittautua kiinalaisyhtiöiden yhä laajeneva digiurkinta.

Muutaman suuren teknologiayhtiön markkinavalta herättää yhä enemmän huolestuneisuutta EU:ssa ja Yhdysvalloissa. Googlen, Facebookin ja Amazonin kaltaisilla yritysryppäillä alkaa olla vaarallisen pitävä ote ihmisten elämästä.

Yhdysvalloissa on tänä kesänä pohdittu, pitäisikö käyttäjätietoja kerääviä ja myytäväksi jalostavia menestyviä teknojättejä paloitella pienempiin helpommin valvottaviin osiin. EU tahtoisi, että yritykset maksaisivat veronsa myös Eurooppaan, jonka maaperällä toimivat.