Kuvagalleria: Ter­wa­hölk­kä ja -ma­ra­ton juos­tiin jälleen Oulussa

Kolumni: Na­to-jä­se­nyys on so­ti­laal­lis­ta liit­tou­tu­mis­ta syvempi asia, ja Poh­jois-Suo­men asemaa se vah­vis­taa

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Kolumni
Tilaajille

Kä­rä­jöin­ti ka­la­teis­tä pitää ve­si­voi­ma­yh­tiöt pa­his­ten lis­tal­la

Ovatko voimayhtiöt ryhtyneet parantamaan rakennettujen vesistöjen ekologista tilaa?

Vaelluskalojen kulkureittien palauttamista ja vaelluskalavesien kunnostamista vaaditaan yhä äänekkäämmin. Suomessa jo pari hallitusta, edellinen Juha Sipilän ja nykyinen Sanna Marinin johtama ministerijoukko on osoittanut valtion rahaa useita miljoonia tähän tarkoitukseen.

Pienvesiä kunnostetaan nyt vauhdilla. Myös patoja puretaan. Esimerkiksi Venäjän ja Suomen rajalla virtaavasta Hiitolan joesta puretaan padot, jolloin erittäin uhanalainen Laatokan järvilohi pääsee nousemaan kutualueilleen. Pohjoisessa Inarin kunta haluaa palauttaa vaelluskalan padottuun Kirakkajokeen.