Kolumni
Tilaajille

Kamppailu Oulun yliopiston kampuksesta syntyy kahdesta tarinasta

Moni huippututkija on lähtenyt Oulusta pois. Pitovoiman puute ollut kauan ongelmana yliopistolla, professori Anssi Paasi kertoo.

Yritykset, organisaatiot ja kaupungit koettavat nykyään profiloitua brändien avulla. Niille laaditaan identiteettejä ja tarinoita, joista toivotaan apua asiakkaiden ja asukkaiden houkuttelussa. Brändit ovat tulleet myös yliopistojen markkinointiin. Oulun yliopiston pääkampuksen sijaintikeskustelussa kilpailee kaksi tarinaa.

Ensimmäinen alkaa yliopiston hallituksen toimista käynnistää selvitystyö kampuksen rakentamisesta Raksilaan. Se etenee tila/vuokrakustannuksista kampusten sijaintiin, hiilijalanjälkeen sekä tulevaan vetovoimaan rekrytoinnissa ja kaupunkikehityksessä.