Mainos

Kalle Hau­ta­mä­ki veti pal­kan­saa­ja­na pitkään myös yri­tys­tä, mutta työt­tö­myys­jak­so heitti hänet pää­toi­mi­sek­si yrit­tä­jäk­si

Puolitoista vuotta sitten Neotar Median Kalle Hautamäki heittäytyi päätoimiseksi yrittäjäksi. Liikeidean ytimessä on tarinallisuus.

Neotar Median Kalle Hautamäki toivoo, että tervan tarinaa hyödynnettäisiin Oulussa nykyistä enemmän.
Neotar Median Kalle Hautamäki toivoo, että tervan tarinaa hyödynnettäisiin Oulussa nykyistä enemmän.
Kuva: Anna Tilvis

Kalle Hautamäki on hankkinut toimeentuloa sekä palkansaajana että yrittäjänä. Pitkään palkkatyö ja yksinyrittäjyys kulkivat rinnakkain. Työttömyysjaksoina yrittäjyys nousi pintaa. Puolitoista vuotta sitten hän heittäytyi päätoimiseksi yrittäjäksi.

Kun Hautamäki perusti Neotar Median vuonna 2013, hän oli kokopäiväisessä työssä palkansaajana julkisella puolella. Työura on koostunut jaksoista eri työpaikoissa ja projekteissa. Hänellä on akateeminen koulutus pääaineena maantiede.
Työn rinnalla olevia pieniä projekteja varten Hautamäki perusti toiminimen. Sen myötä heräsi innostus yrittäjyyteen ja hän perusti toiminimen y-tunnuksella. Kevytyrittäjyydestä hänellä ei ole kokemusta.

”Käytännön syy oli, että oli helppo laskuttaa y-tunnuksella eräs projekti, jossa olin mukana. Ratkaisu oli tekninen. Yrittäjyys kasvoi tasaisesti ajankäytöllisesti muun työn rinnalla.”

Tarinaputiikki liikeidean ytimessä

Neotar Media on tarina- ja mediatoimisto, joka tekee brändiä rakentavaa tarinankerrontaa ja sisällöntuotantoa. Hautamäki on mennyt yrittäjyyteen valokuvaus- ja videointiharrastuksen kautta.

Liikeidean ytimessä on tarinallisuus.

”Neotar nimessä on monitahoinen sanaleikki, mutta kuitenkin syvä yhteys omaan lähestymistapaan ja arvoihin. Brändäyksessä hyödynnän kulttuuria, tarinaa ja juuria.”
Neotar Media työllistää Hautamäen lisäksi yhden osa-aikaisen työntekijän. Viime kesänä yritys siirtyi kotitoimistosta vuokratilaan.

Monimuotoiselle yksinyrittäjyydelle on tyypillistä, että bisnestä tehdään verkoston avulla. Hautamäki alkoi rakentaa verkostoa reilut pari vuotta sitten. Päämääränä oli saada asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

”Tapahtumissa on syntynyt epämuodollisia suhteita, joista osa on kehittynyt asiakassuhteiksi. Yhteistyösuhteita on tullut erinäköisten kontaktien kautta. Joku tuntee jonkun ja suosittelee tälle. Olen päässyt integroitumaan oululaiseen yrittäjäverkostoon.”

Verkostot yli rajojen

Hautamäki on hyödyntänyt verkostoa isommissa videotuotannossa. Yksinyrittäjät voivat perustaa myös poolin ja olla mukana hankintakilpailutuksissa. Siitä Hautamäellä ei ole kokemusta.

”Verkostomainen tekemisen avulla voi välillä olla kokoaan suurempi yritys.”

Verkosto pystyvät toimimaan yli rajojen. Se laajentaa kilpailua ja aiheuttaa myös uhkia. Palveluja voidaan ulkoistaa ja ostaa maista, joissa niiden tuottaminen on halvempaa. Tiimi voi sijaita toisella puolella maailmaa, josta ostetaan substanssi, ja vain johto on Suomessa.

”Olen itsekin ostanut työtä ulkomailta.”

Hautamäki mainitsee sanan disruptio. Se tarkoittaa, että jokin uusi, mullistava tekotapa tuhoaa toimialan tai osan siitä.

”Digitaaliset alustat mahdollistavat sen, että voi kuoria kermat päältä, kuten vaikka Über-kuskit.”

Yrittäjyys on Hautamäelle myös elämäntapavalinta.

”Tällä hetkellä en ihan heti palaisi palkkatyöhön. Luovuus vaatii purkautumiskanavaa ja haluan tehdä työtä aika itsenäisesti.”

Hautamäen tekemä brändivideo palkittiin Suomen Yrittäjien yleisöäänestyksen parhaana järjestövideona. Palaute on tuntunut hyvältä.

”Videolla näkyvät tunteet. Se rikkoo kliseitä ja tuo esiin yrittäjien tarinoita.”